0

سوداگر: دفاع مقدس علاوه بر مباني ارزشي، مباني علمي را در بردارد

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

سوداگر: دفاع مقدس علاوه بر مباني ارزشي، مباني علمي را در بردارد
دوشنبه 18 بهمن 1389  10:01 PM

89/11/18 - 14:16
شماره:8911180893
نسخه چاپي ارسال به دوستان
نشست خبري تشريح تدوين جلد اول دايرة‌المعارف دفاع مقدس/
سوداگر: دفاع مقدس علاوه بر مباني ارزشي، مباني علمي را در بردارد

خبرگزاري فارس: رئيس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس جنگ منهاي علوم را غيرقابل تعريف بيان كرد و گفت: مجموعه دفاع مقدس علاوه بر مباني فرهنگي و ارزشي و حماسي خود داراي مباني علمي بسيار عميق و پويايي است.

به گزارش خبرنگار ايثار و شهادت باشگاه خبري فارس «توانا»، سردار احمد سوداگر در نشست خبري تشريح و تبيين روند تهيه و تدوين جلد اول دايرة‌المعارف دفاع مقدس كه امروز در پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس برگزار شد، ضمن تبريك ايام ‌الله دهه فجر، اظهار داشت: در طول 20 سال گذشته بعد از پايان جنگ تحميلي تمام گفتمان‌هاي ما در خصوص دفاع مقدس با رويكرد حماسي، فرهنگي و اجتماعي بود اما در رويكرد جديد گفتمان مجموعه پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس با جامعه اسلامي و ملي، گفتمان علمي و فرهنگي است.
وي ادامه داد: در يك بررسي عميق و همه‌جانبه به اين نكات دست پيدا كرديم كه مجموعه دفاع مقدس علاوه بر مباني فرهنگي و ارزشي و حماسي خود داراي مباني علمي بسيار عميق و پويايي است.

* جنگ مجموعه‌اي از علوم و معارف را در خود جاي داده است

رئيس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس جنگ منهاي علوم را غيرقابل تعريف بيان كرد و گفت: جنگ مجموعه‌اي از علوم و معارف را در خود جاي داده است كه اكنون در طول بيش از 20 سال گذشته به آن پرداخته نشده است.
وي با اشاره به اينكه تهيه و تدوين جلد اول دايرة‌المعارف دفاع مقدس يكي از فرامين مقام معظم رهبري بوده است، افزود: اين دايرة‌المعارف نماد يك كار علمي و گروهي در حوزه دفاع مقدس است؛ ورود به آموزش عالي تحت عنوان 2 واحد اختياري آشنايي با دفاع مقدس در دانشگاه‌ها نيز نماد يك كار علمي و آموزشي به شمار مي‌رود.
سردار سوداگر خاطرنشان كرد: مجموعه پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس در تلاش است كه يك روند طولي، تعريف از رابطه نظام آموزش عالي و نظام دفاعي را به نتيجه برساند يا به عبارت ديگر در راهبرد دوم نقش آموزش عالي در نظام دفاعي و در توسعه امنيت ملي پايدار بايد تعريف شود؛ مباحثي مع شايد آينده كشور را رقم خواهد زد.

* ايجاد شكاف بين آموزش عالي و نظام دفاعي امنيت پايدار را آسيب‌پذيرتر خواهد كرد

وي بيان داشت: اگر شكافي بين آموزش عالي و نظام دفاعي ايجاد شود، توسعه امنيت پايدار، آسيب‌پذيرتر خواهد شد؛ متأسفانه شكاف موجود در آموزش عالي و نظام دفاعي متأثر از فرمول‌ها و تئوري‌هاي وارداتي از جمله فاصله انداختن دانشگاه با دفاع مقدس، اجازه ندادن براي تدوين دايرة‌المعارف دفاع مقدس، لازم ندانستن صحبت كردن درباره دفاع مقدس و عناوين مختلف ايجاد مشكلات در صورت احداث يادمان‌ شهدا در دانشگاه‌ها است.
رئيس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس بيان داشت: رويكرد جديد اين پژوهشگاه براي اثربخشي فعاليت نظام آموزش عالي در توسعه امنيت ملي پايدار است و در يك رويكرد علمي و دانشگاهي خواهيم توانست اهداف بلند مدت و بيشتري را به نتيجه برسانيم.
وي هدف از برنامه‌هاي مطرح شده را تعريف رابطه ميان آموزش عالي، نظام آموزش عالي و نظام دفاعي كشور، اثربخشي فعاليت و نقش‌ نظام آموزشي عالي در توسعه امنيت ملي پايدار دانست و گفت: بزرگترين هديه سياسي به مردم كشور، آن است كه امنيت ملي به آنها بخشيده شود در واقع هر نظام سياسي و اجتماعي منهاي امنيت ملي تداوم نخواهد داشت و امنيت ملي بدون آموزش عالي بي‌روح و گنگ است.
سردار سوداگر خاطرنشان كرد: اگر نگاه آموزش عالي به امنيت ملي، نگاه بي توجهانه‌اي باشد، معلوم نيست به چه مسيري خواهد رسيد؛ در بررسي انجام شده در 56 كشور توسعه يافته و در حال توسعه نخستين مفهوم آموزش عالي ارائه درس در جهت توسعه امنيت ملي پايدار است.
وي با بيان اينكه در حال حاضر در نگاه علمي و دانشگاهي ايران به يك كشور اثرگذار تبديل شده ‌است، يادآور شد: اين پيشرفت ارتباطي بين آموزش عالي و دفاع مقدس را نشان مي‌دهد؛ پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس كار خود را با ارائه 2 واحد اختياري در دانشگاه آغاز كرد و گام‌هاي بعدي شامل ارائه 2 واحد اجباري در رشته‌هاي ارتباط معني‌دار با دانشگاه، ايجاد گرايش به كارشناسي ارشد در رشته‌هاي مختلف ارتباط معني‌دار با دفاع مقدس و ايجاد گروه علوم دفاعي كنار علوم پزشكي، فني مهندسي و انساني خواهد بود.
رئيس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس در پايان خاطرنشان كرد: ممكن است براي اجراي اين طرح‌ها از لحاظ اجتماعي با مشكلاتي مواجه شويم كه اين مشكلات متأثر از نگاه اصلاح‌طلبانه در جهت فاصله انداختن بين دفاع مقدس و دانشگاه بود در واقع اين نگاه اصلاح نبود بلكه تخريب بود.
انتهاي پيام/و/39

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها