اولى الامر كيست
چهارشنبه 29 دی 1389 12:37 AM
اولى الامر كيست؟ در قرآن مىخوانيم: «اطيعوا اللّه و اطيعوا الرسول و اولى الامر منكم»(164)
از خدا و رسول و صاحبان فرمان پيروى كنيد.
«اولى الامر» يعنى صاحب اختيار و فرمان، چه كسانى هستند؟
به عقيده ما شيعيان اولى الامر، امامان معصوم هستند، نه هر صاحب قدرتى كه بر مردم تسلّط پيدا كند. زيرا اين صاحبان فرمانى كه در كنار خدا و رسول هستند بايد در راه خدا و رسول باشند.
بديهى است كه وقتى مىگويند از خدا و پيامبر فرمانبردارى كنيد، يعنى هيچ گناهى را انجام ندهيد. از طرف ديگر، اگر ما مصاديق اولىالامر را سلاطين و رؤساى جمهور كشورها بدانيم، كه نه تنها معصوم نيستند بلكه گاهى سرآمد گنهكاران مىباشند، پس بايد از آنها فرمانبردارى و پيروى كنيم.
آيا اين صحيح است كه قرآن در يك آيه هم به ما سفارش كند كه پيرو خدا و رسول باشيم و هرگز دور خلاف نگرديم و گناه نكنيم و هم سفارش كند كه پيرو كسانى باشيم كه هر روز صدها خلاف مىكنند؟! اگر خيلى خوشبين باشيم، آنان گاهى مرتكب گناه مىشوند، كه در اين صورت مطيع آنها بودن، يعنى گاهى گناه كردن.
آيا چنين تناقضى از سوى خداوند حكيم پذيرفته است؟ بنابراين منظور از اولى الامر هر حاكم و صاحب قدرتى نيست.
بيانى ديگر
همان گونه كه در اين آيه فرمانِ «اطيعوا» داريم، در آيات ديگر، نهىِ «لا تطع» و «لا تطيعوا» داريم. خداوند در يك جا فرمان اطاعت از حاكمان مىدهد و در جاى ديگر مىفرمايد: اطاعت نكنيد، تكليف چيست؟
اگر منظور از «اولى الامر» هر صاحب قدرتى باشد، با اين همه مواردى كه خداوند از اطاعت آنان نهى فرموده، از اطاعت شوندگان چيزى باقى نمىماند. مانند اينكه پزشك به بيمار بگويد: لبنيات بخور. بعد بگويد: ماست نخور، شير نخور، پنير نخور، كره نخور، خامه نخور و ...
پس اولىالامر بايد امامان معصوم باشند كه اطاعت از آن بزرگواران همان اطاعت از خدا و رسول باشد و هرگونه انحراف فكرى و عملى در آنان نباشد و از حد اعلاى عصمت برخوردار باشند.
اگر مراد قرآن از اولى الامر افراد غير معصوم بود، حق اين بود كه فرمان به پيروى از آنان اين چنين مطلق نباشد و مانند پيروى از والدين مشروط باشد. چنانكه قرآن مىفرمايد: اگر والدين خواستند فرزند را از مدار توحيد خارج نمايند، اطاعت از آنها ممنوع است:
«واِن جاهداك لتشرك بى ما ليس لك به علم فلا تطعهما»(165)
بنابراين اگر فرمان پيروى از اولى الامر بىقيد و شرط آمده است، به اين خاطر است كه اولى الامر در ديدگاه قرآن نيازى به قيد ندارد، آنها كسانى هستند كه از انحراف به دورند و داراى مقام عصمت مىباشند.
اگر در مسيرى حركت كنيم و به تابلوى كه بر روى آن نوشته عبور آزاد، برخورد كنيم، از اين تابلو متوجه مىشويم كه مسير مشكلى ندارد، وگرنه اگر مسير مشكلى داشت يا بايد تابلوهاى احتياط نصب مىشد و يا حداقل تابلوى فوق نصب نمىشد. همچنين هنگامى كه خداوند از انسان مىخواهد از اولى الامر اطاعت كند و هيچ گونه قيد و شرطى را ذكر نكرده، آشكار مىگردد كه آنها هيچگونه لغزشى ندارند.
علاوه بر آنكه بر اساس روايات مراد از «اولى الامر» پيشوايان معصومى هستند كه طبق سيصد حديث شيعه و اهل سنت، تعداد آنها دوازده نفر است.(166)
164) سوره نساء، آيه 59 .
165) سوره عنكبوت، آيه 8.
166) جلاءالبصر فى ائمة الاثنى عشر، آيت اللّه صافى.