تاریخ انتشار: ۱۳:۴۲ - ۲۲ شهريور ۱۴۰۱
رویداد۲۴ بررسی میکند؛
هدف دولت رئیسی از بستن کانون پرورش فکری چیست؟/ مقایسه بودجه کانون با مراکز مذهبی و فرهنگی
در حالیکه کانوان پرورش فکری از روز تاسیس به عنوان یک موسسه «ناسود بر» فرهنگی معرفی شده که اساسا برای سوددهی تجاری نبوده، در اقدامی عجیب مدیران فرهنگی دولت رئیسی به بهانه زیانده بودن آن قصد دارند کتابخانههای این مرکز فرهنگی را تعطیل کنند یا در نهاد کتابخانههای کشور ادغام کنند. اما هدف از این کار چیست؟ پاسخ را در گزارش رویداد۲۴ به قلم میرا قربانیفر بخوانید.
رویداد۲۴ میرا قربانیفر: «قصد دارند کتابخانههای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را واگذار کنند و کانون را پس از حدود ۶۰ سال که از تاسیس آن گذشته است به تعطیلی بکشانند»، این خبر در کمتر از چند ساعت پس از انتشار آن با واکنش گسترده نویسندگان و فعالان حوزه کودک و دلسوزان این عرصه مواجه شد و برخی حتی آن را به نیشتری بر تن نیمه جان ادبیات کودک در ایران توصیف کردند.
شاید در دی ماه سال ۱۳۴۴ زمانی که اولین کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تاسیس شد کمتر کسی تصور میکرد طی کمتر از نیم قرن بعد تعداد این کتابخانهها از مرز ۱۰۰۰ بگذرد و تبدیل به یکی از مهمترین کانونهای فرهنگی و تربیتی برای کودکان ایرانی شود. اما معجره بزرگ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یکی همین بود که نسلی بزرگ از سینماگران پیشرو تا شاعران و حتی روزنامه نگاران را تحویل این سرزمین داد و از مهمترین مراکز فرهنگی برای کودکان بود. به بیان دیگر کانون با هدف آموزش کودکان ایران توسعه یافت و با ایجاد کتابخانههای سیار تلاش میکرد حتی دسترسی کودکان عشایر به کتاب و آموزش را فراهم کند.
میراث کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
سینماگرانی چون بهرام بیضایی، عباس کیارستمی، ناصر تقوایی، مسعود کیمیایی، امیرنادری، کیومرث پوراحمد و ... در حالی کار خود را با کانون پرورش فکری کودکان آغاز کردند و اولین آثار خود را با سرمایهگذاری این مجموعه بزرگ فرهنگی ساختند که در ادامه هر کدام به چهرههایی درخشان در تاریخ سینمای ایران نیز بدل شدند.
همچنین جمعی بزرگ از شاعران و نویسندگانی و هنرمندانی چون هوشنگ مرادی کرمانی و مصطفی رحماندوست، هنرمندانی، چون نورالدین زرین کلک، فرشید مثقالی، علی اکبر صادقی و ... بسیاری دیگر نیز به مدد سرمایهگذاری کانون در عرصه هنر ایران طلوع کردند و آثاری ارزشمند از خود برجای نهادند.
بیشتر بخوانید: افتتاح تالار رودکی با حضور محمدرضا شاه پهلوی و فرح
کتابخانه سیار کانون پرورش فکری و آموزش عشایر استان لرستان در اواخر دهه چهل
به گزارش رویداد۲۴ از جمله مهمترین اهداف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان موارد زیر ارزیابی شده بود
- تاسیس مراکز عرضه کتاب و آموزشهای فرهنگی، هنری و ادبی مخصوص کودکان و نوجوانان در کشور
- تهیه و استفاده از وسایل سمعی و بصری، تدارک وسایل آموزشی، تولید، توزیع، نمایش و فروش فیلمهای سینمایی و تولید تئاتر مخصوص کودکان و نوجوانان
- کمک به توسعه و ترویج ادبیات کودکان و نوجوانان از طریق تشویق نویسندگان،هنرمندان و ناشران و همکاری با آنان
- برگزاری جشنوارهها و نمایشگاههای ادبی، هنری و فرهنگی مخصوص کودکان و نوجوانان
- تولید سرگرمی، اسباببازی، بازیهای رایانهای، عروسک و ...
- ایجاد واحدهای کتابرسانی سیار برای عرضه کتاب به بچهها در روستاها
- همکاری با موسسههای ایرانی و غیرایرانی که با کانون هدفهای مشترک دارند
تصمیم دولت رئیسی برای بستن کانون پرورش فکری
پس از ۵۷ سال، مدیران فرهنگی دولت سید ابراهیم رئیسی مدعی شده اند که کتابخانههای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زیانده هستند و باید واگذار شوند! معنای این حرف نیز این است که حدود هزار کتابخانه با بیش از سه هزار نفر پرسنل که به عنوان شاخصترین و موثرترین نهاد مختص کودکان و نوجوانان شناخته میشود و فرزندان این مملکت را پرورش داده و احتمالا قرار بوده که در ادامه نیز پرورش دهد را به دلیل عدم سودآوری به تعطیلی میکشانند.
دریغ بزرگتر نیز این است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران فرهنگی دولت سید ابراهیم رئیسی به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان یک «بنگاههای اقتصادى» نگاه میکند که باید سودآور باشد! در حالی که بسیار به درستی شاید معتقد هستند که این بهانهای بیش نیست و با تعطیلی و ادغام کتابخانههای کانون پرورش فکری این مدیران فرهنگی! در نهایت مرغک بیبال و پر کانون را بی دردسرتر میتوانند ذبح کنند.
از سازمان فرهنگی انتظار سود دارند!
مدیران تازهنفس حتی نمیدانند که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با عنوان «سازمان ناسودبر فرهنگی و هنری» تاسیس شده است و مفهوم سازمانهای ناسودبَر یا سازمانهای غیرانتفاعی (Non-profit organization) که به اختصار NPO سازمانهای قانونی رسمی هستند که هدف اصلی آنها پشتیبانی از یک مورد یا موضوع خصوصی یا همگانی، بدون داشتن مقاصد تجاری در کنار آن است.
در حقیقت این سازمانها برای رشد فرهنگی یا مواردی همچون محیط زیست، هنر، ورزش و فعالیتهای بشردوستانه با حمایت دولتها و ردیف بودجه دولتی تاسیس میشوند و قرار نبوده هیچگاه دارای منافع اقتصادی باشند و این یعنی مؤسسه درصورت تولیدِ سود، به کسی سودِ سهام نمیدهد. هیچیک از افرادی که در اینگونه سازمانها کار میکنند، بهطور خاص از کسب سود توسط این سازمان بهرهمند نمیشوند.
حال مدیران وزارت ارشاد دولت سید ابراهیم رئیسی در حالی کمر به نابودی کانون بستهاند که از اهداف تاسیس این کانون تلاش برای ایجاد بستر مناسب کتابخانی و فرهنگسازی برای کودکان در تمام ایران بدون هیچ هزینهای بوده است و حالا پس از حدود ۵۰ سال که از تاسیس این کانون به عنوان «نهاد ناسودبر» میگذرد، مدیرانی در این سرزمین ییدا شدهاند که پشت سمتشان نام فرهنگی را یدک میکشند اما به بهانه «سودده نبودن» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در پی تعطیلی آن هستند.
این در حالی است که در همان زمان تشکیل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را سازمان ناسودبر فرهنگی و هنری خواندند. به دلیل اهداف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که پرکردن اوقات فراغت، فراهم کردن آموزش و سرگرمی برای آنان بود دو سازمان به کمک کانون آمدند؛ شرکت ملی نفت ایران به دلیل داشتن ثروت و سرمایه ملی و وزارت آموزش و پرورش به دلیل نقش تربیتی و نیروی متخصص در امر آموزش کودک و نوجوان.
این روند تا پیش از انقلاب بر کانون حاکم بود، اما پس از انقلاب و در سال ۱۳۶۰، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان شرکت در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی به ثبت رسید و طبق تصویب نخستوزیری به وزارت آموزش و پرورش الحاق شد.
کانون پرورش فکری، اما برای دههها مامن و پناهی برای کودکان ایرانی بوده است. در روزهای ترس و اضطراب جنگ و دهه شصت شاید بتوان این کانون را یکی از مهمترین عوامل برای حفظ تعادل در زندگی بخش بزرگی از کودکان ایرانی در بسیاری از شهرهای کشور دانست.
تاثیر کتابخانههای کانون پرورش فکری کودکان
کتابهای کانون پرورش فکری، بخش جدا نشدنی از خاطرات دهه شصتیها محسوب میشوند چرا که آنها که به واسطه کتابهای ارسالی کانون، دریچهای از هویت، سنت، فرهنگ، عشق و زیباییشناسی به رویشان گشوده شد؛ انگار که با تکهای از بهشت، کودکیشان را رنگ زده بودند.
کتابخانه نیز، مانند تئاتر، فیلم و موسیقی، بازوی اصلی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده و هست و این کانون که در آذر سال ۱۳۴۴ توسط فرح پهلوی بنیانگذاری و تأسیس شد و لیلی امیر ارجمند نیز مدیریت آن را بر عهده گرفت، در گام اول قصد داشت در هر مدرسهای یک کتابخانه کودکان بسازد. هدف این طرح، اما توسعه کتابخانه و محیط فرهنگی بیشتر در مناطق محروم پایین شهر و شهرستانها بود. در این روند، ابتکارهای زیادی نیز صورت گرفت و با استفاده از انواع وسایل نقلیه، کتابها به نقاط دورافتاده ایران ارسال میشدند. نقاطی که برخی از آنها از ابتداییترین امکانات محروم بودند. جالب است بدانید که اولین کتابخانههای سیار کانون، کامیونهای ارتشی، اتوبوس، ماشینهای سواری و حتی اسب و قاطر بودند.
بیشتر بخوانید: تاسیس کاخ جوانان در ایران
استقلال سیاسی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
از آغاز تا به امروز، کانون پروش فکری، تقریبا شبیه به جزیرهای بود که سعی میکرد از گزند سیاست دور بماند و تنها روی خلق آثار فرهنگی و هنری تمرکز کند. اما به نظر میرسد سیاست به همه چیز از جمله کانون پرورش فکری کودکان نیز کار داشت و این مساله را میتوان در تغییر مدیران کانون در دهههای مختلف نیز مشاهده کرد.
هرچند درباره این مساله نیز نظرات متفاوت است، اما شواهد تاکنون نشان داده که کانون پرورش فکری همواره تلاش کرده با بیطرفی و آرامش راه خود را پیش ببرد. چنانچه چاپ کتابی از صمد بهرنگی فعال سیاسی چپگرا که تحت تعقیب نیز بود، در زمره اولین اقدامات حوزه نشر و کتاب در کانون بود. کتابی که از آن خوانشهای سیاسی بسیاری نیز شد، اما این جنجالها برای اعضای کانون اهمیتی نداشت.
کانون پرورش فکری کودکان پس از انقلاب
نخستین رئیس کانون پس از انقلاب ایران سیدکمال خرازی بود که سعی کرد تعادل را در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان حفظ کند. هر چند که دوران کوتاه ۲ ساله وی بسیار نیز پرتلاطم بود. پس از کمال خرازی، اما دوره ده ساله علیرضا زرین آغاز شد، دورانی که هر چند با ثباتتر بود، اما منجر به حذف نویسندگانی چون علی اشرف درویشیان و توران میرهادی از کانون نیز شد.
اما دوران اصلاحات را میتوان دوران شکوه دوباره کانون دانست. دورانی که کانون توانست تا حدود زیادی به حصول اهدافی که از ابتدا برای آن تعیین شده بود نزدیک شود. پس از این دوران، هر چند روند کار کانون با فراز و نشیبی همراه بود، اما همواره رابطه همراه با تعادلی میان روسای