به گزارش ایسنا، علیباقر طاهری نیا در اجلاس معاونین آموزشی و تحصیلات تکمیلی در مشهد مقدس با اشاره به ارجاع "هر هفت روز یک مساله" از سوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی؛ به یکی از طرحهای انجام شده در این مؤسسه اشاره کرد و گفت: در این طرح راهکارهای افزایش سهم مهارت در تحول آموزش عالی مورد مطالعه قرار گرفته و بر اساس برخی پیشنهادات عملیاتی و منطقی، مطالعات میدانی انجام شده است.
دکتر طاهرینیا با اشاره به ضرورت بازنگری هدفمند و مؤثر در سرفصل برنامههای درسی و آموزشی، توجه به مهارتهای مبتنی بر مشاغل آینده و تدوین پیوست نوآوری و ظرفیت اشتغال پذیری را یک ضرورت اجتناب ناپذیر برشمرد.
وی در ادامه بازتعریف آموزش مهارتی و مرز میان زیر نظام مهارتی و سهم مهارت در آموزش عالی را لازم دانست و تاکید کرد: با تعریف فعلی از زیرنظامهای مهارتی سهم این زیر نظام حدود ۲۰ درصد است و این در حالیست که با همین تفسیر مضیق از مهارت هم طبق برنامه سال ۱۴۰۰ باید به ۳۰ درصد میرسیدیم.
دکتر طاهرینیا خاطرنشان کرد: شیب تحولی پذیرش دانشجو در دو دانشگاه مهارتی کشور در سال های ۹۷ و ۹۸ باعث عدم تحقق این تکلیف قانونی بوده است.
برنامههای تحولی مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی
وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب و خواندن فرازی از رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب به تشریح طرح "واکاوی و تبیین شیوههای افزایش سهم مهارت در نظام آموزشهای ایران" در مورد مشکلات آموزش عالی و راهکارهای این مشکلات پرداخت.
رئیس مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی پس از اشاره به تاریخچه پنجاه و چهار ساله این مؤسسه، گفت: رویکردهای تحولی و معماری نوین برنامهها و فعالیتهای مؤسسه دارای سه بخش است که شامل جهتگیریهای تحول، پنجره جدید تحولی و اقدامات تحولی است.
وی در ادامه ضمن تشریح پنجرههای تحولی مؤسسه، اضافه کرد: پنحرههای تحولی را در قالب طراحی شبکه شماع، اندیشکده آموزش عالی و شبکه سنجش نگرش دانشگاهیان طراحی و با کمک دانشگاهها و پژوهشگاهها عملیاتی خواهیم کرد.
به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، طاهرینیا همچنین راهاندازی شبکه متخصصین آموزش عالی و بسط و گسترش "ایده از ما" (ایده پژوهشگران به زبان مدیران اجرایی) را عمده اقدامات انجام شده مؤسسه در زمینه ایجاد پنجرههای تحولی ذکر کرد.
انتهای پیام