11 مهارت مهم برای آموختن و یادگیری

 

 

 

 

 

 

1. چرخ را از اول اختراع نکن
به چه دلیل باید چیزی را که قبلاً درست شده است، مجدداً اختراع کنی؟ ما هنگامی‌که چیز جدیدی یاد می‌گیریم، معمولاً تمایل داریم فقط به آن مسئله مسلط بشویم و نگاه نمی‌کنیم که با راهنمايي گرفتن از آدم‌هایی که قبلاً آن چیز را یاد گرفته‌اند، چه قدر می‌توانیم در وقت و انرژی الزامی صرفه‌جویی کنیم.
به زمانی فکر کن که براي بار اول داشتی یاد می‌گرفتی زبان جدیدی صحبت کنی یا کار جدیدی یاد بگیری. احتمالاً در اول کار یه منحنی یادگیری سریع و سربالا داشتی، ولی پس از چند سال یا حتی چند ماه تجربه و اشتباه، اکنون می‌توانی راه میان‌بری جلوی دوستت بگذاری که از آن خطاهای تو دوری کند.
براي این‌که سریع‌تر به تسلط برسیم، با بهترین بازیکن‌های میدان حرف بزنیم، و راهمان را بر اساس الگوی کسانی برویم که راه را براي ما فرش کرده‌اند. خيلي از رهبران بزرگ ثابت کرده‌اند که سریع‌ترین راه براي تسلط به هر مهارت، راهبرد یا هدفی در زندگی این است که پا جای پای کسانی بگذاریم که قبل از ما این راه را رفته‌اند و ساخته‌اند. چنانچه بتوانی کسی را پیدا کنی که به نتیجه موردنظرت رسیده و تو هم همان کارهایی را بکنی که او کرده، تو هم می‌توانی به همان نتيجه دست پیدا کنی.
مهم نیست چند سالته، پیش‌زمینه‌ات چیست یا مردی یا زنی. الگوبرداری به تو این توانایی را می‌دهد که سریع به طرف رؤیاهایت بروی و در زمان کوتاه‌تری به جای خيلي بهتری برسی. در این دوره و زمانه، این امکان دارد که در بین کتاب‌ها وبلاگ‌ها و ویدیوهای آموزشی و مشاوره و اشخاص آشنا و خيلي جاهای دیگر، تقریباً هر راه‌حل موجود را جایی پیدا کرد.
پیکاسوی بزرگ هم حتی می‌گفت: «هنرمند خوب کپی می‌کند. هنرمند بزرگ می‌دزده.»


2. از افرادی که با موضوع آشنایی دارند، کمک بگیرید
به مهارت یا موضوعی که خودتان از آغاز به‌تنهایی فراگرفته‌اید، بیندیشید. ما در موقع یادگیری احیاناً خطاهای زيادي داشته‌ایم. در مقابل، اکنون ترفندها و میان‌برهای گوناگونی بلدیم که اگر از شروع می‌دانستیم، زمان بسیاری صرفه‌جویی کرده بودیم. حتی براي یادگیری فنی‌ترین و پيچيده‌ترين موضوع‌ها هم میان‌برهایی وجود دارد. این میان‌برها را کسانی می‌دانند که روی آن موضوعِ خاص شناخت دارند، پس در گام اول به سراغ کسانی بروید که قبل از شما موضوع را یاد گرفته‌اند و از آن‌ها راهنمايي بگیرید.

3. کنترل محیط یادگیری
موقع یادگیری مطلبی تازه، گاهی همه‌چیز خوب پیش می‌رود و بسیار راحت مطلب را درک می‌کنیم، ولی زمان‌هایی وجود دارند که گویی حافظه ما قفل می‌شود و سرعت یادگیری بسيار پائین می‌آید؛ همه ما این مسئله را تجربه کرده‌ایم. ساختار بدن ما براي خواب، دمای بدن و حتی قابلیت ذهني، ریتم و الگوی بیولوژیکی معینی دارد.
زمان‌هایی را که هشیاری و آگاهی شما در بالاترین حد ممکن قرار دارد، شناسایی کنید و در این زمان‌ها به یادگیری مطالب تازه بپردازید. محیط‌های بی‌نظم، پراسترس و ناامن قدرت ابتکار و هشیاری شما را کاهش می‌دهند. برای این‌که در بهترین وضعیت یادگیری باشید، یک محیط منظم و مرتب، امن و راحت را براي این کار انتخاب کنید. براي آرامش و تمرکز، نفس عمیق بکشید.
پژوهش‌های علمی این را نشان می‌دهد که حتی دمای محیط هم روی قدرت یادگیری ما تأثیر دارد. براي بهبود مهارت‌های یادگیری دمای محیط باید بین ۲۲ تا ۲۷ درجه باشد.

4. تکرار، تکرار، تکرار
جایی که بیش‌تر ما مشکل داریم، و چیزی که خيلي از ما دوست نداریم بشنویم، این قاعده است که تسلط سریع به هر مهارتی نیاز به تمرین دارد.
یادگیری نیاز به پشتکار و اراده و استمرار در انجام آن مهارت دارد، بارها و بارها، تا سرانجام بتوانی ناخواسته و بدون فکر کردن هم انجامش بدی. بهترین‌های هر کاری در دنیا، به‌خوبی این «راز» یادگیری سریع‌تر و بهترین بودن را درک می‌کنند، ولی به‌ندرت درباره اهمیتش حرف زده می‌شود زیرا اصلاً جذاب نیست.
عملکردی در سطح بهترین‌ها، معمولاً نتیجه تمرین در سطح بهترین‌ها است نه استعداد ذاتی. مردم اعتقاد دارند که چون عملکرد بهترین‌ها از نظر کیفی فاصله زيادي با عملکرد عادی دارد، پس بهترین‌ها حتماً خصوصیت کیفی متفاوتی با آدم‌های معمولی دارند. این نگاه باعث شده است که به مهم‌ترین عامل موفقیت آن‌ها، یعنی تمرین زیاد، بی‌توجهی بشود.

5. یادداشت‌برداری کنید
تحقيقات ثابت کرده‌اند، تأثیر یادداشت‌برداری به کمک نوشتن با دست، بیش‌تر از تایپ با کیبورد در ميزان یادگیری نقش دارد. سرعت نوشتن در مقایسه با تایپ کم‌تر است و همین مسئله، سبب تمرکز بیش‌تر روی اطلاعاتی می‌شود که در حال شنیدن آن‌ها هستیم. موقع تایپ با کیبورد معمولاً به معنای کلی اطلاعات توجه نمی‌کنیم و روی کلمات متمرکز می‌شویم.
براي افزایش سرعت و قدرت یادگیری، مهارت یادداشت‌برداری به کمک نوشتن را در خود تقویت کنید.
می‌توانید از نرم‌افزارهای مفیدی مانند evernote براي همگام‌سازی یادداشت‌های خود روی دستگاه‌های گوناگون (لپ‌تاپ، موبایل و…) استفاده کنید. این نرم‌افزار می‌تواند نوشته‌های دستی را اسکن کند و بخواند.


6. روی یادگیری تمرکز کنید
احتمالاً مي‌دانيد که چندوظیفگی خوب نیست! هنگامی‌که مغزمان تلاش می‌کند چند کار را به‌طور هم‌زمان (و خودآگاه) انجام دهد، اصلاً کاری به‌خوبی انجام نخواهد شد. درصورتی‌که می‌خواهیم چیز جدیدی یاد بگیریم، باید به‌تمامی بر فرآیند یادگیری تمرکز کنیم. چنانچه مهارتی را فرامی‌گیرید، کتاب می‌خوانید یا ویدئو تماشا می‌کنید، دست از هر کار دیگری بکشید و فقط روی کاری که انجام می‌دهید تمرکز کنید. گوشی‌تان را در وضعیت بی‌صدا بگذارید و عوامل حواس‌پرتی را دور کنید. این‌گونه یادگیری سریع و آسان‌تری را تجربه خواهید کرد.

 

7. راهی براي خوداصلاحی پیدا کنید
حافظه ما هنگامی‌که بازخورد فوری می‌گیرد، در یادگیری بهتر عمل می‌کند. چنانچه تمرینی را درست حل کردیم، باید تشویق شویم؛ اگر خطا کردیم باید سریع به ما گوشزد شود. این‌گونه از تمرین و تکرار خطا جلوگيري می‌شود. ارائۀ بازخورد امکان دارد نیازمند به کمک سایرین باشد. می‌توانیم از منابع و کتاب‌هایی که شامل جواب و راهکار هستند هم کمک بگیریم. در نرم‌افزارها و اپلیکیشن های مختلف قابلیت دریافت بازخورد فوری وجود دارد.


8. استقامت به خرج بده
متأسفانه بیش‌تر ما قبل یا وسط چیزی که «سث گودین» اسمش را گذاشته «چاله» تسلیم می‌شویم. گودین می‌گوید که هرچند خيلي مهم است که بدانی چه موقع کار را رها کنی، ولی خيلي از برنده‌های احتمالی هم به این خاطر به موفقیت نمی‌رسند که پیش از چاله کار را رها می‌کنند. گودین می‌گوید پنج علت وجود داره که ممکن است نگذارد تو در جهان اول بشی:
  1. وقت تمام کنی (و تسلیم بشی)
 2. پول تمام کنی (و تسلیم بشی)
3. بترسی (و تسلیم بشی)
3. جدّي نباشی (و تسلیم بشی)
5. شوقت را از دست بدهی (و تسلیم بشی)
روان‌شناس‌ها هم روی چیزی موسوم به چرخه گذار پژوهش کرده‌اند. این یک چرخه توسعه‌یافته که هر وقت تغيير یا چیز جدیدی را تجربه می‌کنیم، این گردش را از سر می‌گذرانیم، به‌عنوان‌مثال یه اتفاق بد یا فرصت یادگرفتن یک‌چیز جدید. همه ما هنگامی‌که چیز جدیدی را آغاز می‌کنیم حس رضایت و خوش‌حالی داریم. به همین خاطر است که معتاد نوتیفیکیشن‌های شبکه‌های اجتماعي می‌شویم، زیرا هر بار در مغز ما دوپامین ترشح می‌شود.
هنگامی‌که این ماه‌عسل تمام بشود، ما «چاله» را تجربه می‌کنیم و شیب پیشرفت ما آغاز به یکنواخت شدن و محو شدن می‌کند. همین‌جا است که بیش‌تر ما دست از ادامه راه می‌کشیم. اهمیت این مسئله در آنجا است که چنانچه وقتی داری چیز جدیدی یاد می‌گیری، پیش‌بینی‌اش را بکنی که یه چاله سر راهت درمی‌آید، برایت راحت‌تر خواهد بود که از آن عبور کنی. از آن مهم‌تر، چاله به این خاطر وجود دارد که افرادی که مقاومت می‌کنند و ادامه می‌دهند، بتوانند سوار موج پیشرفتی بشوند که پس از چاله می‌آید.

9. سبک یادگیری خود را کشف کنید
دو مربی، داستان سه کودکی را که هرکدام براي کریسمس یک دوچرخه کادو گرفتند، نقل می‌کنند. این دوچرخه‌ها مونتاژ نشده بودند و والدین این کودکان باید آن‌ها را مونتاژ می‌کردند. پدر «تیم» قبل از این‌که دست به کار شود اول دستورالعمل را به‌دقت مطالعه کرد. پدر «مری» قطعات را روی زمین چید و دستورالعمل را به مادر «مری» داد و بعد از بررسی قطعات گفت: این را براي من بخوان مادر «جورج» به‌طور فطری آغاز به سرهم‌بندی قطعات کرد. فقط هنگامی‌که جایی با مشکلی روبرو می‌شد به دستورالعمل نگاهی می‌انداخت. در پایان روز هر سه دوچرخه مونتاژ شدند ولی هرکدام با شیوه گوناگون.
آن‌ها با وجود این‌که متوجه نبودند هرکدام با سبک مخصوص به خود کار کرده بودند. روش‌های ما در برابر مطالب ناآشنا منحصربه‌فرد و مخصوص به خودمان است و کلید یادگیری تشخیص و تطبیق روشی است که براي ما مناسب‌تر است.
روش‌های یادگیری می‌توانند به‌طور شگرفی تغيير کنند. یک روان‌شناس ۲۱ اصل اثرگذار در شیوه یادگیری را مشخص نموده است. این عوامل شامل ميزان سروصدا، نور، ميزان نظارت موردنیاز و حتی ساعات روز نیز است.
سبک شما چیست؟ خود را روانکاوی کنید. به‌عنوان‌مثال سبک شما در سرهم‌بندی فایل‌های درهم‌ریخته رایانه‌تان چیست؟ صبح بیش‌تر تمرکز دارید یا عصر؟ در محیط شلوغ بیش‌تر تمرکز کرده‌اید یا در محیط آرام؟ فهرستی از تمام نقاط مثبت و منفی مشخص‌شده خود تهیه کنید. از این فهرست استفاده کنید تا بتوانید محیطی ایجاد کنید که براي یادگیری‌تان بهترین باشد. کدام سبک در مورد شما صادق است؟ خبر خوب این است که شما می‌توانید گنجایش یادگیری خود را افزایش دهید و این می‌تواند زندگی شما را کامل‌تر و بهتر کند.

10. نگذارید علاقه‌تان فروکش کند
ممکن است بعد از چند وقتی میل و علاقه‌مان را به یادگیری از دست بدهیم یا از روند یادگیری‌مان خوشحال نباشیم؛ احتمالاً مسئله مانند قبل به نظرمان ابتکاری و جذاب نباشد؛ احتمالاً هم خسته شویم و نیرویی برایمان نماند. دلیلش هرچه باشد، با متوقف شدن یادگیری، مهلت گران‌بهایی را براي یادگیری و خبرگی در مهارت یا موضوعی خاص از دست می‌دهیم.
می‌توانیم با پاداش دادن به خودمان، میل و علاقه‌مان را حفظ کنیم. خوب است براي رسيدن به‌مراتب و درجات مختلف، پاداش تعيين کنیم. همچنين می‌توانیم روش‌ها و ابزارهای مختلف یادگیری را امتحان کنیم.

 

11. تندخوانی
مطالعه‌ یکی از عادت‌های مهم بنیان‌گذاران شرکت‌های موفق است. یک خواننده‌ی عادی به‌طور متوسط می‌تواند ۲۰۰ تا ۴۰۰ کلمه در دقیقه بخواند، این در حالی است که یک خواننده‌ حاذق می‌تواند ۱۰۰۰ تا ۱۷۰۰ کلمه در دقیقه می‌خواند. بی‌تردید مهارت خواندن تند و مؤثر، براي یادگیری سریع، بسیار باارزش است.
مهارت تندخوانی شامل مهارت‌های زیر است:
مهارت‌های خواندن کلمات به‌صورت گروهی (به‌صورت عبارت و جمله به‌جاي مطالعه‌ی کلمه به کلمه)؛
عدم تکرار کلمات زمان خواندن متن در ذهن؛
سطحی خواندن (مطالعه پاراگراف با هدف درک معنای کلی به‌جاي مطالعه‌ی ریزبینانه)
استفاده از ابزار راهنما (استفاده از یک مداد و خودکار براي دنبال کردن کلمات و سطرها زمان خواندن)
تندخوانی احتیاج به تمرین دارد، ولی زمانی که این مهارت به یک عادت در حافظه شما تبدیل شود، می‌توانید حجم انبوهی از اطلاعات را در بازه‌ی زمانی کوتاه مطالعه کنید.