برکات خواندن دعای فرج و عهد در «ایام فاطمیه»

غلام‌حسین محمدی‌فر کارشناس علوم قرآنی پیرامون سیره شخصیتی حضرت فاطمه زهرا (س)  گفت: حضرت «فاطمه زهرا (س)» سه ویژگی خاص را در وجود خود داشتند ابتدا تبعیت از ولایت، دوم تربیت فرزندانی ارزشمند و با روحی رشد یافته و سوم حضور اجتماعی ایشان در عرصه‌های مختلف اجتماعی.

وی در همین راستا ادامه داد: تبعیت از ولایت رویکردی بود که حضرت «فاطمه زهرا (س)» آن را به عنوان یک از اولویت‌های خود در محور فعالیت‌هایشان قرار داده بودند، ایشان در عرصه‌های مختلف به میدان می‌آمدند و از باب تبعیت از ولیشان به دفاع از او می‌پرداختند. نه به این خاطر که «امیرالمومنین (ع)» به عنوان همسر ایشان بود بلکه حضرت «فاطمه زهرا (س)» نسبت به، ولی زمان خود احساس وظیفه می‌کردند، لذا در برخی از صحنه‌ها حضرت «فاطمه زهرا (س)» قاطعانه وارد شده و با خطبه خوانی حمایت از ولی خود را اعلام کردند.

محمدی‌فر به درس‌هایی که از حضور اجتماعی حضرت «فاطمه زهرا(س)» می‌توان گرفت اشاره و تصریح کرد: حضرت «فاطمه زهرا (س)» نشان دادند که زنان نیز می‌توانند به عنوان افرادی تاثیر گذار و توانمند در عرصه‌های اجتماعی حضور پیدا کنند و بر تحولات اثر گذار باشند، به جز حضرت «فاطمه زهرا (س)» دخترشان حضرت «زینب(س)» نیز در عرصه اجتماعی حضوری پر رنگ پیدا کرده و در مقابل ظلم و ستم امویان مقتدرانه ایستادند، ایشان پس از واقعه کربلا پرده از چهره دشمنان اسلام برداشتند.

 

وی به علم حضرت «فاطمه زهرا (س)» اشاره و اظهار کرد: حضرت «فاطمه زهرا (س)» به عنوان بانویی عالم در زمان خود رویکرد‌های ارزشمندی را برجای گذاشتند، ایشان به بیان احکام شرعی برای بانوان می‌پرداختند. علامه سید جعفر مرتضی عاملی در این زمینه می‌نویسد تاکید‌های مکرر و مداوم «پیامبر اکرم (ص)» در گفتار و رفتار، به علاوه مقام و موقعیت حضرت «فاطمه زهرا (س)» سبب شد تا ایشان مورد توجه مردم باشند و از درجه و موقعیت خاصی برخوردار شوند. حضرت «فاطمه زهرا (س)» سپر بلا برای انسان‌هایی که ترس نجات یافتن از حوادث دنیا و رستاخیر رستگاری را می‌طلبند بشمار می‌روند.

محمدی فر به فضای پس از رحلت «پیامبر اکرم (ص)» اشاره و بیان کرد: حضور حضرت «فاطمه زهرا (س)» پس از رحلت «پیامبراکرم (ص)» در بین کسانی که از اسلام تنها ادعای مسلمانیش را داشتند و تنها به دنبال منافع شوم خود بودند درد‌های فراوانی بر جای گذاشته بود.

این کارشناس علوم قرآنی به بی بصیرتی‌های جامعه پس از از رحلت «پیامبراکرم (ص)»اشاره و تاکید کرد: حضرت «فاطمه زهرا (س)» پس از رحلت «پیامبراکرم (ص)» با بی‌بصیرتی و حرکت جامعه به سوی نادانی روبرو شدند، زیرا آنان بصریت برای شناخت ولی زمان خود را نداشتند و تفرقه‌ها باعث شد تا در مقابل این بانوی بزرگوار اسلام بایستند، از سوی دیگر چون حس قدرت طلبی همواره در کمین انسان‌ها است لذا تلاش برای کسب قدرت و رهبری جامعه اسلامی سبب به ابتذال کشیده شدن برخی افراد شد، از این رو دل این بانوی بزرگ آزرده و ظلم‌های فراوانی بر ایشان انجام شد.

وی به آیه کوثر که در شان این بانوی بزرگوار اسلام نازل شده اشاره و تصریح کرد: گروهى از بزرگان قریش در مسجد الحرام نشسته بودند در این هنگام عاص بن وائل وارد مسجد شد از او سؤال نمودند که با چه شخصى گفت‌وگو و صحبت مى‌‌نمودى عاص پاسخ داد: با ابتر سخن می‌گفتم و این سخن را بدین علت گفت که در همان ایام فرزند «پیامبراکرم (ص)» به نام عبد اللّه وفات نموده بود و کسی که پسر نداشت را ابتر مى‌‌نامیدند بدین ترتیب سوره‌ای در شان حضرت «فاطمه زهرا (س)» نازل شد تا به گمراهان یادآوری شود که ابتر خود گمراهان هستند و ادامه نسل «پیامبراکرم (ص)» به واسطه «صدیقه کبری (س)» ادامه خواهد یافت.

محمدی فر اعمال شب‌های شهادت حضرت «فاطمه زهرا (س)» را بیان و خاطرنشان کرد: خواندن دعای فرج و دعای عهد ارزشمند است همچنین خواندن جوشن صغیر در این شب‌ها بسیار مورد تاکید قرار گرفته است.