این مقاله، ترجمه ی خلاصه ی این تحقیق است كه در نشریه الاعجاز العلمی منتشر شده است. نویسنده ی محترم اصل مقاله را در 60 صفحه نگاشته و در هفتمین همایش جهانی اعجاز علمی در امارات ارایه نموده است.
دیده شده بسیاری از مسلمانان بزرگسال كه از زمان كودكی به اقامهی نماز مشهور بوده اند، در سن پیری و با داشتن عمرهای بالا، تا حد زیادی از سلامت جسمانی و عقلی قابل قبولی برخوردارند.
این پژوهش، تلاشهای علمی انجام شده را بررسی نموده، با تحلیل و بهرهبرداری از دستآوردهای این تحقیقات، به دنبال رسیدن به هدف مقاله است. هدف این تحقیق، توجه دادن به حقیقتی مهم است: عبادتهای اسلامی فواید جسمی روشنی برای بدن انسان دارد. این پژوهش به دنبال بیان تاثیرات مثبت حركات نماز در چرخش خون در مغز و مقارنهی تاثیرات نماز با تاثیر جایگزینهای آن در اثر انجام ورزش است به ویژه این كه انجام ورزش یكی از وسایل متعارف برای حفظ سلامتی بدن است، در این تحقیق به دستآورد پژوهشهای انجام شدهی دیگر در گذشته، تكیه شده. بیشتر این تحقیقات برگرفته از تلاشهای علمی اندیشمندان جهان غرب میباشد به همین دلیل هم میتوان این پژوهش را، نامهای سرگشاده به جهان غرب دانست.
این پژوهش به بررسی فایدهی فرمان الهی به شروع نماز، در سن كودكی میپردازد. آغاز نماز در این سن، باعث میشود كودك، نماز را به خوبی به جا آورد و به انجام نماز به شكل صحیح، عادت كند. انجام صحیح حركات نماز، باعث پدید آمدن بیشترین تاثیرات مطلوب بر بدن خواهد شد.
با توجه به این كه مغز یكی از مهمترین اعضای بدن به شمار میرود، وظیفهی آن به میزان زیادی به جریان چرخش خون بستگی دارد. جریان چرخهی خون، تغذیه كنندهی مغز میباشد. چرخهی خون ویژگیهایی دارد كه همین ویژگیها نشاط و پویایی مغز را تامین میكند. یكی از این ویژگیها وجود چرخهی ذخیرهای است كه در مواقع اضطراری و مورد نیاز، به كار میافتد.(1)
همچنین دارای نظامی خودكار برای تنظیم چرخهی خون در مغز میباشد كه ثبات جریان خون به مغز را در شرایط گوناگون تضمین میكند.(2)
بر اساس تحلیل انجام شده در این پژوهشها، مشخص شده كه گونههای مختلف ورزش به چرخهی خون در مغز آسیب میرساند. به عكس نماز كه یكی از وظایف دینی اسلامی است، فواید بسیاری در این زمینه دارد. ورزش بدنی از این جهت كه خون را به شكل مستقیم از مغز سرقت میكند و برای تغذیهی عضلات دیگر به كار میگیرد، به چرخهی خون در مغز ضرر میزند. این تغذیهی عضلانی به حساب تغذیهی خونی مغز گذاشته میشود.(3)
همچنین در نتیجهی سرعت گرفتن عملیات تنفسی در هنگام انجام ورزش، معدل دیاكسیدكربن در خون، پایین میآید كه پیامد آن، آرامتر شدن جریان خون به سمت مغز است، زیرا نسبت دیاكسیدكربن در خون یكی از مهمترین عوامل جریان خون به سمت مغز به شمار میآید.(4)
گزارشهای علمی فراوانی وجود دارد كه حاكی بیهوشی ورزشكاران هنگام فعالیت ورزشی یا بلافاصله بعد از ورزش است، در حالی كه این بیهوشیها هیچ گونه سابقهی بیماری قلبی را به همراه نداشته. این گزارشها نیز آسیبرسانی ورزش به فرآیند خون رسانی مغزی را تایید میكند.(5)
همچنین گزارشهای گوناگون دیگری، بیانگر پایین آمدن نیروهای اعتدالی در بسیاری از ورزشكاران میباشد كه سرزنش بیشتری را نسبت به مسالهی ورزش برانگیخته است.(6)
اضافه بر این سكتههای قلبی متعدد در هنگام ورزش - در ورزشكاران بیمار و ورزشكاران سالم- تاییدگر نظریهی آثار نامناسب برخی ورزشهای خشن میباشد.(7)
از سوی دیگر به نظر میرسد، حركات نماز بر جریان خون در مغز، تاثیرات مثبت فراوانی داشته باشد. در هنگام سجده با متمایل شدن سر به سمت پایین، جریان خون به سمت مغز افزایش مییابد همچنین خم شدن بدن بر روی خود هنگام سجده، به جهتگیری خون از اطراف بدن به سمت اعضای درونی و مغز كمك میكند.(8) اضافه بر این،هنگام سجده و تمایل سر به سمت پایین، معدل دیاكسیدكربن در خون به شكل فیزیولوژیك افزایش مییابد. این حالت در نتیجهی فشار اعضای دستگاه گوارشی بر ریه پدید میآید. بالا رفتن نسبت دیاكسیدكربن در خون باعث اضافه شدن جریان خون به سمت مغز خواهد شد.(9)
همچنین خمشدن مكرر سر به پایین در هنگام ركوع و سجود؛ سپس بالا آمدن سر هنگام ایستادن و نشستن، كمك میكند از نظام خودكار توازن جریان خون به مغز، مراقبت بیشتری شود. مشهور این است كه این نظام خودكار اعتدالی، با افزایش سن، فرسوده میشود.(10)
نظام خودكار توازن جریان خون در مغز، در هنگام سجده، عكسالعمل دو گانهای از خود نشان میدهد: در ابتدای سجدهی، مانع جریان خون اضافه به مغز میشود. این حالت باعث آمادگی مغز برای دریافت جریان بیشتر خون میشود. جلوگیری ابتدایی از جریان خون به مغز به جریان چرخش احتیاطی خون به مغز، این فرصت را میدهد تا برای فعالیت و عملكرد خود آماده شود. در مرحلهی بعد، به خون اضافه اجازه داده میشود به سمت مغز جریان پیدا كند و سرانجام در جایگاههای ذخیره خون توزیع شود. به این صورت، از این كاركرد مهم احتیاطی مراقبت میشود. كاركردی كه بنابر مشهور با افزایش سن و پیری، تضعیف میشود و چه بسا بیتوجهی و عدم به كارگیری هم در این ضعیف شدن موثر باشد.(11)
این عكسالعمل دوجانبهی نظام خودكار چرخش خون در مغز، در هنگام سجده، ما را به سمت فهم بهتری از فایدهی انجام فرمان الهی در نماز هدایت میكند. از نظر فقهی حركات نماز باید به گونهای با آرامش انجام شود كه از انجام این حركات مطمئن شویم. تنها در این صورت است كه فایدهی مطلوب حركات نماز نسبت به چرخش خون در مغز به دست میآید. با انجام آرام حركات نماز به هر یك از عكسالعملهای چرخش خونی فرصت دادهایم تا متناسب با هر یك از حركات نماز، در مجرای صحیح خود قرار بگیرد.
بر اساس توضیحات بالا، روشن میشود كه نماز در اسلام، تاثیرات روشنی بر جریان خون در مغز دارد، از انجام وظیفهی جایگاههای ذخیرهی خون در مغز و همچنین از نظام خودكار چرخش خون در مغز محافظت مینماید.
این تحقیق مدعی فهم علت وجوب حركات نماز در اسلام نیست. شاید رسیدن به چنین فهمی برای هیچكس عملی نباشد ولی در عین حال تلاش دارد برخی تاثیرات ناشناختهی نماز بر چرخش خون در مغز را ملموس نماید. بر اساس گفتههای بالا، میتوان نتیجه گرفت چند لحظه سجده در بارگاه الهی میتواند بسیاری از آثار مضر فعالیتهای روزانه و ورزش را بر چرخش خون در مغز، از بین ببرد و از انواع تمرین های مختلف ورزشی بی نیاز سازد.
علی رغم بیان این فواید روشن، این تاثیر، تنها فایدهی جسمی نماز نیست، چه این كه اگر تمام فواید جسمی نماز را هم در نظر بگیریم، این فواید برترین فایدهی نماز نخواهد بود. در حقیقت فواید معنوی نماز را باید بزرگترین نوآوری این واجب الهی دانست.
در پایان لازم به تذكر است كه هدف این پژوهش، تشویق به ترك ورزش نیست؛ بلكه در دورهای كه اشتیاق به پزشكی جایگزین و درمانهای طبیعی در حال
رشد است، نگاهها را به توجهی جدیتر به سوی اسلام و رسالت بزرگ آسمانی آن فرامیخواند، اسلامی كه تمامی فرمانهایش به مصلحت انسان است.
منبع : فارس