حضرت عیسی علیهالسلام در کجا فرود خواهد آمد؟
سه شنبه 15 اسفند 1396 11:57 AM
در شماری از روایت های ابن حماد از منابع اهل سنت، به اماکن متعددی به عنوان محلّ فرود عیسی (علیه السلام) اشاره شده است، از جمله «قدس شریف»، پل سفید بر دروازه «دمشق»، کنار مناره ای در محل دروازه شرقی دمشق و «دروازه لُدّ» در «فلسطین».
از روایت طبرانی از منابع دیگر اهل سنت، استفاده میشود که مکان نزول حضرت مسیح در آخرالزمان، دمشق است.
طبرانی به سند خود از رسولخدا صلیاللهعلیهوآله نقل کرده که فرمود: «ینزل عیسی بن مریم عند المناره البیضاء شرقی دمشق؛ عیسیبنمریم کنار مناره سفید قسمت شرق، در سرزمین دمشق فرود خواهد آمد».
ابنکثیر نیز میگوید: «… آنگاه مسیح بر زمین فرود میآید و محل فرود او کنار مناره سفید شرقی در دمشق؛ هنگام نماز صبح است». (1)
اما نظر مشهور این است که آن حضرت نخست در قدس فرود می آید و سپس رهسپار «شام» و دیگر نقاط می شود
نزول عیسی علیه السلام(2) و نماز گزاردن وی پشت سر امام مهدی علیه السلام در میان شیعه و سنی ،اجماعی است. روایات مربوط به این ماجرا به لحاظ مضمونی تعارض آشکاری ندارند و هر چند برخی از آنها به لحاظ سندی ضعیف اند،می توان آنها را متواتر یا دست کم مستفیض دانست.
در پاره ای از این روایات به مضامین دیگری مانند قتل دجال و بقای ایشان به مدت چهل سال اشاره شده است که نمی توان هیچ یک را قطعی دانست(3) .
این عدم قطعیت در برخی مسائل مربوط به امام زمان علیه السلام نیز،مانند مدت توقف ایشان در دنیا پس از ظهور و جنگ ها و برخورد ایشان با پیروان دیگر ادیان ،وجود دارد؛اما عدم قطعیت در برخی جزئیات ،خدشه ای به اصل آنها وارد نمی سازد.
آنچه از احادیث وارد در این فصل به طور یقینی استفاده می شود،این است که پس از ظهورامام زمان علیه السلام ،عیسی علیه السلام از آسمان فرود می آید و در نماز به امام مهدی علیه السلام اقتدا می کند.
از پاره ای روایات چنان بر می آید که امام علیه السلام هدایت گروهی ازمردم جهان – که ظاهرا شامل کشورهای غربی می شود- و حکومت بر آنها را به عیسی علیه السلام می سپارد تا نایب حکومتش در آن مناطق باشد.
تنها نکته ای که شاید باورش برای برخی ا زمردم دشوار باشد ،نزول عیسی علیه السلام از آسمان است.
به هرروی ،این امر نیز همچون اصل صعود ایشان به آسمان،جزو معجزات الهی است
به گزارش قرآن کریم ،خداوند امر را بر دشمنان ایشان مشتبه کرد و آنان نتوانستند بر ایشان چیره شوند و وی را به صلیب کشند و بکشند ؛بلکه خداوند او را به سوی خود برد
چنان که این موضوع معجزه است و هیچ مؤمنی در آن تردید نمی کند، در بازگشت ایشان هم جای هیچ تردیدی نیست؛زیرا قرآن کریم به ایمان مجدد اهل کتاب به عیسی علیه السلام پیش از مرگش تصریح می کند و می فرماید: " و هیچ یک از اهل کتاب نیست،مگر آن که پیش از مرگش به او ایمان آورد و عیسی در روز قیامت به ایمانشان گواهی خواهد داد" (نساء آیه 159) .
این آیه نشان می دهد که عیسی علیه السلام را بازگشتی دوباره است که در آن بازگشت،ایمان آوردن اهل کتاب اتفاق می افتد ؛ وگرنه به گواهی تاریخ که تاکنون ایمان همه اهل کتاب به ایشان ،محقق نشده است.
یهودیان که وضعشان روشن است.مسیحیان نیز با اعتقادات نادرستی که درباره ایشان دارند ،ایمانشان به حضرت عیسی علیه السلام تا کنون ایمان درستی نبوده است.
بنا بر این باید بازگشتی برای ایشان فرض شود که زمینه ایمان آنها را فراهم کند و این،همان چیزی است که بر اساس روایات پس از ظهور امام مهد ی علیه السلام اتفاق خواهد افتاد.
------------------------------------------------------------------------------------
پی نوشتها:
1.الفتن و الملاحم، ابنکثیر، ص۱۷۲.
2. دانشنامه امام مهدی علیه السلام ج 9 ص 10و 11
3. هرچند برخی از علمای اهل سنت مانند شوکانی ،برخی از اینها را مانند احادیث مربوط به دجال،متواتر می دانند(عون المعبود:ص 458) .