1 . مسئله: مردان مي توانند به تمام بدن مردان به استثناي عورتين نگاه كنند مشروط به آنكه به قصد لذّت و ريبه نباشد. امام، فاضل، گلپايگاني ومكارم: عروه (نكاح)، مسئله 28 و همان، ج1، (ستر و ساتر)، ص549. امام: تحرير، (نكاح)، مسئله 16 و توضيح المسائل، مسئله 2438. اراكى: توضيح المسائل، مسئله 2452. بهجت: توضيح المسائل، مسئله 1940. تبريزى: توضيح المسائل، با استفاده از مسائل 2445 و 2447. خامنه اى: استفتاء. سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح) مسئله 12 و توضيح المسائل، مسئله 2447. فاضل: توضيح المسائل، مسئله 2080. مكارم: توضيح المسائل، مسئله 2085. در نتيجه: نگاه كردن به هركجاي بدن مرد حتي وجه و كفين او با قصد لذّت و ريبه حرام است. همچنين مردان نمي توانند به عورتين مردان بالغ ديگر نگاه كنند، چه با قصد لذّت و ريبه و چه بدون آن. توجه: ريبه در اينجا يعني خوف در فساد افتادن. 2. مسئله: اگر مردي بترسد از اينكه چنانچه به بدن مرد ديگر نگاه كند به گناه آلوده مي شود نمي تواند به بدن او نگاه كند. امام، بهجت، تبريزى، سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: مدارك مسئله قبلى. 3. سؤال: مراد از عورتين چيست. جواب: در مردها قُبُل (مجراي خروج ادرار و بيضتين) و دُبُر (محل خروج غائط) و در زنها قُبُل (كلّ فرج) و دُبُر را گويند. امام، اراكى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (ستروساتر)،ص550. امام: تحرير، (نكاح) ،مسئله 16. تبريزى: صراط النجاة، با استفاده از سؤال 1488. خامنه اى: استفتاء. سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح)، مسئله 12 و (احكام الخلوة)، قبل از مسئله 55. در نتيجه: ماهيچه هاي عضلاني پشت (باسن) جزء عورتين نيست و نگاه كردن به آن اشكال ندارد اگر چه، احتياط مستحب ترك آن است. 4. سؤال: در استخرها و يا حمامها يا كنار دريا مردان مايوهايي مي پوشند كه اگر چه پوست بدن آنها پيدا نيست لكن حجم عورتين كاملاً پيداست، آيا نگاه كردن مردان به آنها جايز است. پاسخ: مراد از پوشش داشتن، پيدا نبودن پوست بدن است و در صورتي كه مفسده اي بر آن مترتب نباشد نگاه كردن اشكالي ندارد. امام، اراكى، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل و گلپايگانى: استفتاء. بهجت و مكارم:(1). 5. مسئله: پدرها به عورتين پسران بالغ خود نمي توانند نگاه كنند (چه در حمام يا جاي ديگر). و بنابر احتياط واجب حتي قبل از بلوغ نيز در زمان تمييز نبايد به عورتين آنها نگاه كنند. امام، خامنه اى، فاضل، گلپايگاني و مكارم:عروه، (نكاح)، با استفاده از مسئله 28 و ج1 (ستر و ساتر) ، ص549. امام: تحرير، (نكاح)، مسئله 16 و توضيح المسائل، مسئله 2436. اراكى: توضيح المسائل، مسئله 2450. بهجت و تبريزى:(2). سيستانى: منهاج الصالحين، (كتاب طهارة)، قبل از مسئله 55 و (نكاح)، با استفاده از مسائل20 - 12. فاضل: توضيح المسائل، با استفاده از مسائل 2506، 2507 و 2508. مكارم: توضيح المسائل، مسئله 2083. 6. مسئله: نگاه كردن دكترها به عورتين مرد ديگر حرام است مگر در مقام اضطرار. امام، اراكى، خامنه اى، سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: با استفاده از مدارك مسئله قبل. بهجت: توضيح المسائل، با استفاده از مسائل 1938 و 1942. تبريزى: توضيح المسائل، با استفاده از مسائل 2445 و 2451. مكارم: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 2085. در نتيجه: مردان اجازه ندارند جهت پيشگيري از آبستنىِ همسرانشان، لوله هاي انتقال اسپرم خود را نزد دكتر ببندند. البته بستن لوله هاي خروج مني در صورتي كه موجب عقيم شدن دايمي نگردد اشكال ندارد لكن چون اين عمل مستلزم نگاه كردن ديگري به عورتين او مي باشد، حرام است و اگر به گونه اي عمل شود كه مستلزم نگاه دكتر به عورت او نشود اشكالي ندارد و يا اگر همسر او دكتر باشد مي تواند از اين راه جلوگيري از آبستني نمايد.
7. مسئله: مردان مي توانند به تمام بدن محارم خويش غير از عورتين نگاه كنند، مشروط به آنكه اين نگاه به قصد لذّت نباشد. همچنين خوف به فساد افتادن هم نباشد (از اين حكم همسر استثناء است). امام، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (نكاح)، مسئله 32 و ج1 (ستر و ساتر)، ص549. امام: تحرير، (نكاح)، مسئله 17 وتوضيح المسائل، مسئله 2347. اراكى: توضيح المسائل، مسئله 2451. بهجت: توضيح المسائل، مسئله 1939. تبريزى: توضيح المسائل، مسئله 2446. خامنه اى: استفتاء. سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح)، مسئله 13 و توضيح المسائل، مسئله 2446. فاضل: توضيح المسائل، مسئله 2505. در نتيجه: مردان نمي توانند عورتين دختر يا مادر يا خواهر و يا ديگر محارم خود را ببينند اگر چه بدون قصد لذّت و ريبه باشد. همچنين بنابر احتياط واجب ديدن عورتين بچه مميز غير بالغ جايز نيست. 8. مسئله: احتياط مستحب ترك نگاه كردن مردان به محارم خود از زانو تا زير ناف مي باشد. امام، فاضل، گلپايگاني و مكارم:عروه، (ستر و ساتر)، قبل از مسئله1. بهجت و سيستانى:(3).
زنان نامحرم يا مسلمان هستند ياغير مسلمان، در صورتي كه مسلمان باشند يا كاملاً حجاب خود را رعايت كرده اند يا نه. الف) مسلماني كه كاملاً حجاب خود را رعايت كرده است. 9. مسئله: اگر خانم مسلمان كاملاً حجاب خود را رعايت كرده بود نگاه كردن به وجه و كفين او براي مرد با شرايط ذيل اشكال ندارد: 1. وجه و كفين زينت نشده باشد. 2. نگاه به قصد لذّت و ريبه نباشد. امام: عروه، (نكاح)، مسئله 31؛ تحرير، (نكاح)، مسئله 18؛ استفتاء و توضيح المسائل، مسئله 2433. اراكى: توضيح المسائل، مسئله 2447 و استفتاء. بهجت، خامنه اي و فاضل: استفتاء. تبريزى، سيستاني و گلپايگانى:(4). در نتيجه مردان نمي توانند به صورت و دست زناني كه بطور كامل حجاب خود را رعايت نكرده اند، نگاه كنند مانند آنكه زني مقداري از مويش پيدا باشد و يا اينكه لباس آستين كوتاه پوشيده باشد و يا بازو يا مچ دست او پوشيده نباشد. 10. مسئله: نگاه كردن به دست خانم نامحرمي كه انگشتري يا النگو در دست دارد، و يا ناخن هاي خود را بلند كرده و يا لاك زده و يا به هر صورت زينت داده، حرام است خواه نامحرم از بستگان نزديك باشد و يا غريبه باشد. امام، اراكى، بهجت، فاضل و گلپايگانى: با استفاده از مدارك مسئله قبل و استفتاء. تبريزى، خامنه اي و سيستانى:(5). توجه: فروشندگاني كه مشتري اجناس آنها غالباً خانمها هستند مانند زرگرها، لباس فروشيها و فروشندگان لوازم آرايش و... بيشتر در معرض اين گناه هستند و بايد بيش از ديگران مراعات موازين شرعي را بنمايند. 11. مسئله: نامحرم به هر منظوري كه زينت كرده باشد، نگاه كردن به او جايز نيست حتي اگر براي (پرو) يا امتحان انگشتر يا النگو يا گردنبند و... باشد. امام، اراكى، خامنه اي و گلپايگانى: استفتاء. تبريزى: (6). 13. سؤال: آيا نگاه كردن به كف پا يا روي پا و يا پاشنه پا و يا ساق پاي خانمهاي نامحرم مسلمان در صورتي كه پوشش كافي نداشته باشند؛ بدون قصد ريبه و تلذذ، جايز است. جواب: خير، جايز نيست و بطور كلي غير از وجه و كفين، مرد نمي تواند به هيچ كجاي بدن زن نامحرم نگاه كند. امام، اراكي و خامنه اى: استفتاء. بهجت: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 1931. فاضل:با استفاده از توضيح المسائل، مسئله 2501. تبريزى، سيستاني و گلپايگانى:(7). 14. مسئله: اگر مردي بترسد در صورتي كه به نامحرم نگاه كند به گناه مي افتد نبايد به او نگاه كند. امام، اراكى، فاضل و مكارم: عروه، (نكاح)، مسئله 31. خامنه اى: استفتاء. سيستانى: منهاج الصالحين، (نكاح)، با استفاده از مسائل 14 و 26 و توضيح المسائل مسائل 2442 و 2443. بهجت:(8). 15. مسئله: نگاه كردن به نامحرم به قصد لذّت و شهوت راني حرام است اگر چه به وجه و كفين و يا به حجم بدن او باشد. امام، اراكى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (نكاح)، مسئله 31. بهجت: توضيح المسائل، مسئله 1931. تبريزى: توضيح المسائل، مسئله 2442. خامنه اى: استفتاء. سيستانى: توضيح المسائل، با استفاده از مسائل 2442 و 2443 و منهاج الصالحين، (نكاح)، مسئله 14. فاضل: توضيح المسائل، مسئله 2501.
16. مسئله: نگاه كردن به هر چيزي يا هر كسي به قصد لذّت و يا با خوف به فساد افتادن حرام است (به استثناي همسر) اگر چه نگاه به محرم باشد. خواه نگاه به زن باشد يا به مرد، به حيوان باشد يا جماد، به عكس باشد يا فيلم، به مجسمه باشد يا هر چيز ديگر، حتي نگاه كردن به بدن خود در آينه و يا هر جاي ديگر به قصد شهوت راني حرام است. امام، اراكى، بهجت، فاضل و گلپايگانى: استفتاء. امام: توضيح المسائل، با استفاده از مسائل متفرقه، صفحه 28. فاضل: استفتاء. تبريزي و خامنه اى:(9). 17. مسئله: دكتر محرم نيست، لذا در غير مقام اضطرار نمي تواند به بدن زن نامحرم نگاه كند. امام، اراكى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه (نكاح)، مسئله 35. امام: تحرير، (نكاح)، مسئله 22. اراكى: توضيح المسائل، مسئله 2447. بهجت: توضيح المسائل، با استفاده از مسائل 1941 و 1942. تبريزى: توضيح المسائل، مسئله 2451. خامنه اى: استفتاء. سيستانى:منهاج الصالحين، (نكاح)، با استفاده از مسائل 14 و 20 و توضيح المسائل مسائل 2442 و 2450. فاضل:توضيح المسائل، با استفاده از مسائل 2506، 2507 و 2508. مكارم: توضيح المسائل، مسئله 2089. 18. مسئله: اگر دكتري در مقام اضطرار مجبور شد به عضوي از بدن نامحرم نگاه كند بايد به همان مقدار لازم اكتفا كند و نمي تواند بيش از آن عضو را ببيند، و يا اگر مي تواند بايد از روي لباس معاينه نمايد. امام، اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: با استفاده از مدارك مسئله قبل. امام: تحرير، (نكاح)، مسئله 22 و توضيح المسائل، مسئله 2441. اراكى: استفتاء. (10). 19. مسئله: مردان نمي توانند براي نامحرم مسلمان آمپول تزريق نمايند. زيرا اين عمل مستلزم نگاه كردن و يا لمس بدن زن خواهد بود، حتي اگر آمپول در رگ تزريق شود، البته اگر مقام اضطرار باشد و محرمي جهت تزريق نباشد اشكالي ندارد. امام، اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: با استفاده از مدارك مسئله قبل. 21. مسئله: گرفتن عكسهاي راديولوژي در صورتي كه مستلزم نگاه به بدن نامحرم باشد، گرفتن خون براي آزمايشگاهها، سونوگرافي و يا هر عمليات پزشكي ديگر در صورتي كه بتوان به پزشك يا متخصص زن در آن رشته رجوع كرد، توسط مردِ نامحرم حرام است. امام، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (نكاح)، مسئله 35. امام، اراكي و خامنه اى: استفتاء. بهجت: توضيح المسائل، با استفاده از مسائل 1941 و 1942. تبريزى: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 2451. سيستانى:(11). 22. سؤال: در بازارها و اماكن عمومي و يا در منزل انسان چشمش بطور اتّفاقي به نامحرمهايي مي افتد كه يا زينت كرده اند يا حجاب خود را كاملاً رعايت نكرده اند حكم اينگونه نگاهها چيست. جواب: آن چيزي كه حرام است نگاه كردن است نه نگاه افتادن، لذا آنچه را كه انسان بطور اتفاقي مي بيند اشكال ندارد ولي بايد بلافاصله نظر را برگرداند تا حكم نگاه كردن پيدا نكند. امام، اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستاني و گلپايگانى: استفتاء. فاضل: جامع المسائل، ج2، سؤال 1065. 23. مسئله: اگر كسي به قصد آنكه چشمش به نامحرمِ غيرمحجبه بيفتد به جايي برود حرام است. امام، اراكى، تبريزى، خامنه اي و گلپايگانى: استفتاء. بهجت، سيستاني و فاضل:(12). بنابراين اگر كسي براي اينكه چشمش به نامحرم بيفتد زماني خاص از جايي عبور كند و يا براي انجام كاري از محلي برود كه نامحرم بيشتر تردد دارد تا چشمش به نامحرم بيفتد و يا مثلاً اتوبوسي را سوار شود كه بيشتر نامحرمها در آن هستند و يا براي تفريح يا ورزش، مكاني را انتخاب كند كه نامحرمِ بيشتري در آنجا باشد و... خلاصه آنكه اگر عمداً براي اينكه چشمش به نامحرم بيفتد كاري را انجام بدهد جايز نيست و اجتناب از آن لازم است. 24. مسئله: در صورتي كه مرد بداند در مكاني خانمهاي بي حجاب يا بدحجاب هستند، رفتن به آن محل براي اينكه چشمش به آنها بيفتد حرام است. امام، اراكى، تبريزى، خامنه اي و گلپايگانى: استفتاء. بهجت، سيستاني و فاضل:(13). در نتيجه: رفتن روي پشت بام و يا كنار پنجره به منظور آنكه چشمش به نامحرم بيفتد و يا وارد شدن به اتاق يا آشپزخانه و يا مكاني كه علم به وجود نامحرم دارد به منظور آنكه چشمش به نامحرم بيفتد و يا نگاه انداختن از لاي در و پنجره يا كنار پرده به درون اتاق ولو براي يك لحظه و... و مواردي از اين قبيل حرام است. 25. مسئله: رفت و آمد در بازارهايي كه محل تردد زنهاي اهل روستا و باديه نشين هايي است كه عادت ندارند حجاب خود را كامل رعايت كنند، اگر چه انسان علم دارد به آنها نگاه خواهد كرد، اشكال ندارد. همچنين معامله با آنها نيز اشكالي ندارد. امام، اراكى، فاضل و مكارم: عروه، (نكاح)، مسئله 27. اراكى، تبريزي و خامنه اى: استفتاء. بهجت، سيستاني و گلپايگانى:(14). 26. مسئله: نگاه كردن به دستها تا آرنج، مقداري از موي سر، پا تا زانو، زير چانه و گردنِ پيرزنهاي نامحرم اشكالي ندارد. امام، فاضل و گلپايگانى: عروه، (نكاح)، مسئله 35. سيستاني و اراكى: استفتاء. تبريزى: صراط النجاة، با استفاده از سؤال 890. بهجت، خامنه اي و مكارم:(15). 27. مسئله: هر كس كه نگاه كردن به او جايز نيست ديدن او از پشت شيشه يا در آينه و يا آب صاف و يا هر چيز ديگري كه عكس او را منعكس مي كند نيز جايز نيست. امام، اراكى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: عروه، (ستر و ساتر)، با استفاده از مسئله 2. امام، اراكى، بهجت، خامنه اي و گلپايگانى: استفتاء. تبريزى: توضيح المسائل، مسئله 2445. سيستانى: منهاج الصالحين، ( احكام الخلوة)، قبل از مسئله 55 و( نكاح)، با استفاده از مسائل 12 و 20.(16). 29. مسئله: نگاه كردن به بدن زن نامحرم حرام است چه آن زن بفهمد يا نفهمد، كور باشد يا بينا، نامحرم فاميل باشد (مثل زنِ برادر، زن عمو، دختر خاله و...) يا غريبه باشد حتي اگر بدون لذّت و ريبه نگاه كند نگاه او حرام است (حكم وجه و كفين گفته شد). امام، اراكى، فاضل و مكارم: عروه، (نكاح)، با استفاده از مسئله 31. امام: تحرير، (نكاح)، با استفاده از مسئله 18 و استفتاء. اراكى:توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 2447. بهجت: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 1931. خامنه اى: استفتاء. سيستاني و گلپايگانى:(17). 30. مسئله: زنان اهل سنّت حكم زنان مسلمان را دارند. امام، اراكى، خامنه اى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: استفتاء.
31. مسئله: نگاه كردن به مواضعي از بدن زنان نامحرمِ غير مسلمان (چه اهل كتاب و چه كفّار) كه بطور معمول آن مواضع را نمي پوشانند اشكالي ندارد، مشروط به آنكه به قصد لذّت و ريبه نباشد.لكن بنابر احتياط واجب مرد نمي تواند به مواضعي كه آنها بطور معتاد آن را مي پوشانند نگاه كنند. امام، فاضل و مكارم: عروه، (نكاح)، مسئله 27. امام: تحرير، (نكاح)، مسئله27 و توضيح المسائل، مسئله 2448. تبريزى: توضيح المسائل، مسئله 2443. فاضل: توضيح المسائل، مسئله 2502. اراكى، بهجت، خامنه اى، سيستاني و گلپايگانى:(18). توضيح: در صورتي كه زن نامحرمِ غير مسلمان كمتر از حدّ معمول زنانِ خودشان پوشش داشته باشد بنابر احتياط واجب نمي توان به او نگاه كرد مانند زنهايي كه براي لذات شهواني لباسهاي خاصّي بپوشند. در نتيجه نگاه كردن به مو، دست، پا تا زانو، و يا هر جايي را كه عادتاً زنهاي غير مسلمان نمي پوشانند، اشكال ندارد.(19). 33. مسئله: اگر انسان بداند و يا بترسد در صورت نگاه كردن به نامحرمِ غير مسلمان، به فساد خواهد افتاد نبايد به او نگاه كند. امام، اراكى، بهجت، تبريزى، خامنه اى، سيستانى، فاضل، گلپايگاني و مكارم: با استفاده از مدارك مسئله قبل. وامام: توضيح المسائل، با استفاده از مسئله 2434.