پاسخ به:بررسي شيوه هاي وسوسه شيطان از ديدگاه قرآن
دوشنبه 25 دی 1396 3:45 PM
مقدمه:
دراين فصل به واژهاي اساسي مرتبط با مسئله وهمچنين به چند مطلب كه بيان ها آن ها لازم است مي پردازيم .
اگر درفلسفه خلقت موجودات دقت کنيم هيچ موجود شر بالذات نيست.خيلي چيزها به ديد ما شر است. در حاليكه مي تواند خير باشد . مثلا يک سفره در آن شيريني،ترشي و فلفل همه را مي چينند ، نزد بچه دو ساله فقط شيريني خير است ، فلفل را دور مي اندازد . اگر مصاحبه کنند با بچه دو ساله بچه جان خير ؛ کدام است ؟مي گويد : شيريني ! بپرسيم شر كدام است؟ مي گويد :فلفل. مادر بچه همه را خير مي بيند . بعضي چيزها را ما شر مي دانيم در حاليكه خير است .در قرآن هم داريم:« عَسى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ عَسى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ »
1 چه بسا چيزى را خوش نداشته باشيد، حال آن كه خيرِ شما در آن است. و يا چيزى را دوست داشته باشيد، حال آنكه شرِّ شما در آن است. و خدا مىداند، و شما نمىدانيد[2] . گاهي چيزها را شما خير مي بينيد دوست داريد ولي شر است .
در جاي خود اثبات شده است كه يكي از سنت هاي الهي : «سنت امتحان و آزمايش » است ؛ قرآن فلسفه خلقت شيطان را آزمايش ميداند« لِيَجْعَلَ ما يُلْقِي الشَّيْطانُ فِتْنَةً لِلَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْقاسِيَةِ قُلُوبُهُمْ وَ إِنَّ الظَّالِمِينَ لَفِي شِقاقٍ بَعِيدٍ» هدف اين بود كه خداوند القاءى شيطان را آزمونى قرار دهد براى آنها كه در دلهايشان بيمارى است، و آنها كه سنگدل اند؛ و ظالمان در عداوت شديد دور از حقّ قرار گرفتهاند![3] ؛ لذا قاعده مقتضي است كه ، ممتحين مواد آزمايش و شرايط آن را نيز فراهم نمايد .