پاسخ به:اصطلاحات رایج در رشته اتومبیل رانی
یک شنبه 26 آذر 1396 3:21 PM
(Tuning) تیونینگ:
به مجموعه اقداماتی گفته می شود كه جهت بهینه سازی قسمتهای مختلف اتومبیل صورت می گیرد كه :شامل موارد زیر می باشد.
(Body Tuning) بهینه سازی بدنه:
این مورد شامل تغییرات در گلگیرها، ركابها، درب صندوق، درپوش موتور، سپرها، سقف و یا افزدون كیت آیرودینامیك شامل اسپویلر، زیر ركاب، فلاپ و غیره به بدنه می باشد كه موجب پایداری بیشتر اتومبیل در برابر جریان شدید هوا و هندلینگ بهتر می شود. ضمن اینكه خودرو ظاهر جذابتری پیدا می كند.
۱) بهینه سازی سیستم تعلیق
۲) بهینه سازی سیستم فرمان
۳) بهینه سازی زیر بندی اتومبیل
۴ تقویت موتور و گیربكس
مجموعه اقداماتی روی پیشرانه اتومبیل كه از افزودن و یا تعویض بعضی قطعات گرفته تا تعویض كامل موتور و گیربكس را در بر می گیرد.
حجم موتور:
به مجموع حجم محفظه هایی از سیلندر گفته می شود كه پیستونها در آن در حركتند و سوخت موجود در آن را متراكم می كنند که برابراست باV=۴*(r*r*۳.۱۴)*h
r=شعاع پیستون
h=كورس پیستون
و واحد آن سی سی یا سانتیمتر مكعب می باشد. افزایش این حجم موجب افزایش قدرت موتور و همچنین افزایش مصرف سوخت خواهد بود.
به عنوان مثال حجم موتور اسمی پیكان ۱۶۰۰ سی سی و یا پژو ۴۰۵ با حجمهای ۱۶۰۰، ۱۸۰۰ و ۲۰۰۰ سی سی (ساخت داخل) می باشد كه نباید آن را با قدرت موتور اشتباه گرفت.
(Drag) دراگ:
مسابقه ای است كه در یك مسیر مستقیم به طول ۴۰۰ متر، ۱۰۰۰ متر و یا بیشتر برگزار می شود و هدف از آن فقط تست قدرت خودروها و مهارت راننده در شتابگیری صحیح می باشد.
(Drift) دریفت:
عبور از یک پیچ با حداکثر سرعت ممکن را گویند. به صورتی که دو و یا چهار چرخ اتومبیل به لغزش درآمده و اتومبیل به طور زاویه دار با جاده پیچ را طی می کند.این عمل در مورد اتومبیلهای دیفرانسیل جلو و عقب متفاوت بوده که در بخش آموزش به توضیح کامل در مورد آن پرداخته خواهد شد.