پاسخ به:استفتائات آیت الله علوی گرگانی
دوشنبه 3 مهر 1396 11:26 AM
پرسش :
پاسخ :
تمام این مطالبی که فرمودید صحیح است ولی باز مواردی ممکن است پیدا شود که جاهل قاصر مورد پیدا کند مثل کسی که اصلا نمیداند که کار او صحیح نیست و به عبارت دیگر کسی که یقین دارد کار او صحیح است ولی واقعیت این نیست با این وصف این شخص جاهل قاصر است نه مقصر زیرا امکان التفات برای او که همان شک است ایجاد نمیشود . لازم به ذکر است که این مطلب در مورد تمام مسائل صدق نمیکند بلکه فقط در بعضی مسائل فقهی این تعریف صدق میکند ضمن این که لازم است مکلف در مجموع مقید به پرسیدن مسائل شرعی خود بوده باشد و با این حال برخی مسائل را تصور غلط بودنش را هم نکند و باید جزئیات مسائل فقهی مورد بررسی قرار گیرد تا ملاحظه شود که آیا این تعریف در آن مسئله صدق میکند یا خیر.
منبع: gorgani.ir