پاسخ به:تدبر در قرآن
یک شنبه 11 تیر 1396 11:03 PM
:maple_leaf:دعوت با حکمت و برهان:maple_leaf:
:tulip:ادْعُ إِلى سَبيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبيلِهِ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدينَ
:tulip:با حكمت و اندرز نيكو، به راه پروردگارت دعوت نما! و با آنها به روشى كه نيكوتر است، استدلال و مناظره كن! پروردگارت، از هر كسى بهتر مى داند چه كسى از راه او گمراه شده است؛ و او به هدايت يافتگان داناتر است..
:diamond_shape_with_a_dot_inside::book:نحل/125:book::diamond_shape_with_a_dot_inside:
:large_blue_diamond::small_orange_diamond: دعوت باید جهت الهى داشته باشد. «الى سبیل ربّك»
:large_blue_diamond::small_orange_diamond:دعوت، مراحل و مراتبى دارد. (حكمت، موعظه، جدال نیكو كه حكمت راه عقلى و موعظه راه عاطفى مى باشد.)
:large_blue_diamond::small_orange_diamond: موعظه باید حَسن باشد، ولى جدال باید اَحسن باشد. «الموعظة حسنة - بالتى هى اَحسن» (هم محتوا نیكو باشد و هم شیوه و بیان)
:large_blue_diamond::small_orange_diamond: بیان آثار و بركات خوبى ها وآفات وخطرات بدى ها از شیوهاى دعوت است. «بالحكمة» (حكمت یعنى آشنایى با مصالح و مفاسد امور از طریق علم و عقل)
:large_blue_diamond::small_orange_diamond:شما ضامن وظیفه هستید، نه ضامن نتیجه. «ان ربك هو اعلم بمن ضلّ عن سبیله و هو اعلم بالمهتدین»
:large_blue_diamond::small_orange_diamond:اسلام به طرفداران خود هم غذاى فكرى مى دهد، «بالحكمة» هم غذاى روح «الموعظة الحسنة» و به مخالفان برخورد منطقى دارد. «جادلهم ...»