پاسخ به:صحیفه نور امام خمینی
شنبه 2 اردیبهشت 1396 9:31 PM
تاریخ: 1357/08/16
سؤال: از آغاز سال، صدها هزار نفر از مردم به نام شما به خیابان ها ریخته و بر علیه شاه تظاهرات کرده اند، بیش از هزار نفر انسان در مبارزه با ارتش و پلیس جان خود را از دست داده اند، آیا شما این شورش خلقی را سازمان داده اید؟ و برای چه هدفی؟
جواب: سبب اصلی قیام مردم کشور، شخص شاه و رژیم اوست. این پدرش و خود اوست که طی 55 سال:
الف - با اسلام با کینه توزی دشمنی کرده اند و در هدم اسلام به عنوان حافظ آزادی و استقلال کشور کوشیده اند.
ب -تمام آزادی ها و حقوق ملت مطرح در قانون اساسی را از میان برده اند.
ج - استقلال کشور را بکلی از میان برده است. تمام بنیادهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی که این ملت طی قرون برای زندگانی مستقل خویش فراهم آورده بود، به وسیله این رژیم از میان برده شده است. بیشتر از این، برنامه های اقتصادی که آمریکائیان به دست این رژیم، توأم با فساد بسیار اجرا کرده اند دستگاه اقتصادی را از میان برده و امروز مردم کشور به صدور نفت و ورود کالا گذران می کنند اما همین گذران، به قیمت انهدام اقتصاد کشور در سال های آینده تمام می شود که نفت رو به اتمام می گذارد و درآمد آن کاهش می پذیرد. مردم کشور بیدار شدند و به حرکت آمدند. من حرف مردم را می زنم. ما همه یک صف هستیم و یک حرف را می زنیم، ما می خواهیم شاه و رژیم سلطنتی نباشد، یعنی آزادی و استقلال باشد. اسلام ضامن وحدت کشور در عین آزادی و استقلال است، قیام مردم برای این هدف است.
سؤال: از زمانی که شاه شما را در سال 1963 مجبور به ترک ایران کرد مرتباً گفته اید شرط بازگشت شما به ایران سرنگونی شاه می باشد، این شرط هنوز به جای خود باقی است؟
جواب: به دستور شاه از سال 1964 تا زمان خروجم از عراق به صورت تبعید در آن کشور به سر می بردم و فعلاً به ایران برنمی گردم.
سؤال: در تهران خبرهای تأیید نشده ای شنیده می شود که طبق آنها شما با رفتن شاه هم راضی هستید، با جانشین او پسر 19 ساله اش رضا تحت شرائطی کار خواهید کرد؟ آیا این خبرها صحیح هستند؟ و شرائط مزبور دقیقاً چه شرایطی است؟
جواب: خیر، این خبرها صحیح نیستند. با سلطنت و نیز ادامه سلطنت و حکومت این خانواده مخالفیم.
سؤال: خشم ملاهای محلی و تظاهر کنندگان، غالباً بر علیه هدف های اماکن عمومی زیادی متوجه شده و بانک ها و سینماها به آتش کشیده شده و مغازه های بزرگ به تاراج رفته است.
جواب: به آتش کشیدن سینماها و بانک ها مسبوق به درخواست ما نبوده است، رژیم شاه این تأسیسات را برای تخریب اقتصاد و فرهنگ کشور در حد افراط مورد استفاده قرار داده است و به همین جهت هدف مخالفت مردم شده اند. مردم عصبانی نیستند، آگاه هستند در غرب اطلاع کافی از نقش تخریبی این مؤسسات ندارند، نمی دانند که بانک ها به شدت مردم را استثمار کرده اند، زمینه تولید مردم زحمتکش را به سود شرکت های بین المللی و توسعه بازار فرآورده های خارجی از بین برده اند. سینماها کارشان از بین بردن روحیه مقاومت در نسل جوان کشور بوده است، امروزه این امر مورد اقرار گردانندگان دستگاه های تبلیغاتی خود رژیم نیز هست. البته مردم از راهنمائی های صمیمانه و صادقانه ما پیروی می کنند.
سؤال: اگر ما شما را درست فهمیده باشیم، هدف شما فقط سرنگونی شاه نیست بلکه از بین بردن رژیم شاهنشاهی است اما به عقیده شما چه چیز باید به جای آن بنشیند؟ یک دموکراسی پارلمانی؟ یک دموکراسی خلقی از نوع مارکسیستی آن؟ یا یک حکومت خدائی آنطور که حضرت محمد (ص) فرموده است؟
جواب: تعیین نظام سیاسی با آراء خود مردم خواهد بود. ما طرح جمهوری اسلامی را به آراء عمومی می گذاریم. اینک کشور بر سر دو راهی مرگ و حیات، آزادی و اسارت، استقلال و استعمار، عدالت اقتصادی و استثمار قرار گرفته است. این حکومت حیات ملی را باید نجات دهد، به مردم کشور آزادی و به کشور استقلال را بازگرداند و به جای نظام استثماری، عدالت اقتصادی را برقرار سازد.
سؤال: چه کسی باید در ایران که یک کشور در حال توسعه با کوشش به سوی کشوری صنعتی شدن
است، خواست ملت را به قدرت سیاسی مبدل کند؟ در چنین اجتماعی با اکثریت شیعی، تکلیف اقلیت ها چه می شود؟
جواب: خواست ملت را نمایندگان منتخب او به تصمیم و تدبیر سیاسی و رهبری سیاسی دور از فساد و خدمتگزار مردم تعیین می کنند. اقلیت های مذهبی به بهترین وجه از تمام حقوق خود برخوردار خواهند بود.
سؤال: از گروه کوچک رهبران سیاسی کنونی و سودجویان از این رژیم که بگذریم، در چه مواردی کشور ایران در آینده با اوضاع امروز تفاوت هایی خواهد داشت؟
جواب: موارد اختلاف ایران فردا را با ایران امروز در پاسخ سؤال پنجم شما داده ام، در اینجا این نکات را می افزایم:
الف - رهبری سیاسی از سلطه بیگانه آزاد می شود، از فساد مالی و سیاسی پاک می شود.
ب - اقتصاد کشور از سلطه بیگانه آزاد می گردد و دیگر برنامه های اقتصادی، برنامه هائی نخواهند بود که هدف های شرکت های بین المللی را در ایران به اجرا بگذارد.
ج - جامعه آینده ما جامعه آزادی خواهد بود و همه نهادهای فشار و اختناق و همچنین استثمار از میان خواهد رفت.
د - انسانی که امروز در نظام پلیسی از فعالیت های فکری و آزادی در کار محروم شده است، تمامی اسباب ترقی واقعی و ابتکار را به دست خواهد آورد. جامعه فردا جامعه ای ارزیاب و منتقد خواهد بود که در آن تمامی مردم در رهبری امور خویش شرکت خواهند جست.
سؤال: در بسیاری از کشورهای خاورمیانه و آسیا در سال های گذشته، یک موج قوی اتحاد اسلامی به وجود آمده است، بی شک دخالت مذهب در زندگی سیاسی در این کشورها رشد داشته است تا چه حدودی اوضاع کنونی ایران با این (پان اسلامیسم) مربوط می شود؟
جواب: این پدیده جهانی است. در حقیقت بشر امروز دارد به دوران جدائی مادیت از معنویت پایان می دهد. در همه جا مادیت جای خود را در اعتلای معنوی انسان دارد باز می یابد. مادیت که معنی آن در تحصیل قدرت مادی به هر وسیله و از هر راه خلاصه می شد، کار بشریت را مواجه با بن بست ساخته است. اینک زمان آن است که فعالیت مادی، آمادگی برای اعتلای معنوی انسان تلقی شود و همین تلقی است که بشریت امروز و فردا را به مذهب باز می گرداند. اسلام دینی است که با تنظیم فعالیت های مادی، راه را به اعتلای معنوی انسان می گشاید.
ترقی واقعی همین است که رشد خود انسان هدف فعالیت های مادی گردد و اسلام دین این ترقی است.
سؤال: در اولین کنفرانس اتحاد اسلامی در افغانستان در بهار امسال، شوروی نیز با نمایندگان زیادی آمده بود، به نظر شما بین کشورهای سوسیالیستی و حرکت جدید اسلامی مسائل مشترکی وجود دارد؟
جواب: این گونه کنفرانس ها به نام اسلام تشکیل می شود اما هدف اسلامی ندارد و کسانی که به نام نماینده مسلمانان در این کنفرانس ها شرکت می کنند، فاقد نمایندگی مردم هستند. شوروی نقش شتر مرغ را بازی می کند، از سوئی ضد مذهب اسلام است و آزادی مذهبی مردم مسلمان زیر سلطه را از میان برده است، از سوی دیگر نماینده این مردم مسلمان است! شوروی با روشی که در عمل پیش گرفته است و ملل مسلمان را به زیر سلطه خویش در آورده است دیگر حتی شایستگی دعوی طرفداری از مظلومیت و مخالفت با استثمار را نیز ندارد.
سؤال: در ایران نیز حداقل به عنوان هدف بر علیه دشمن واحد (شاه) مذاکراتی بین مخالفین مذهبی و مارکسیست ها وجود داشته است، برای چه هدفی؟
جواب: هیچ گونه مذاکراتی وجود نداشته است.
سؤال: روزنامه های فرانسوی خبر داده اند شما در آینده نزدیک محل اجباری خویش را در نزدیکی پاریس ترک کرده و مبارزه بر علیه شاه را از افغانستان ادامه خواهید داد، با این تعویض محل چه چیز در نظر دارید؟
جواب: فعلا درباره ترک فرانسه تصمیمی نگرفته ام.
ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیلهسین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.