رستگاری در سفر!!
دوشنبه 21 فروردین 1396 12:36 PM
دوستان خداوند در همه حال متوجه خدا هستند، ولى در سفرها، و گرفتاری ها و مشکلات پیچیده توجّه بیشترى به ذات پاک او داشته اند، و کار خود را با دعا شروع مى کردند که هم راهگشا بود، و هم مایه قوّت قلب و آرامش روح و اعتماد به نفس!
مفهوم صحیح دعا در سفر این است که ما منتهاى تلاش و دقت و مراقبت را انجام دهیم، و آنچه را از توان ما بیرون است به لطف خدا بسپاریم، و با دعا حلّ مشکل را از او بخواهیم، امیر مؤمنان على علیه السلام، مى فرماید: « دعا کلید پیروزى و وسیله رستگارى است».
امام علیه السلام، به هنگامی که قصد سفر کرد و پا در رکاب گذاشت تا عازم میدان صفّین شود، به پیشگاه خداوند چنین عرضه داشت: «بارالها من از رنج و مشقّت این سفر، و بازگشت پر اندوه از آن، و مواجه شدن با منظره ناخوشایند در خانواده و مال و فرزند، به تو پناه مى برم».
«خداوندا! تو در سفر همراه مایى، و نسبت به بازماندگان ما در وطن، سرپرست و نگاهبانى، و جمع میان این دو را هیچ کس جز تو نمى تواند داشته باشد».
این دعا مشتمل بر دو امر به شرح زیر است:
1- پناه بردن به خدا براى نجات یافتن از مشكلاتى كه در رفتن و بازگشتن از سفر متوجّه انسان مى شود.
2- پناه بردن به خدا از خطراتى كه متوجّه احوال مهم نفسانى شده، سرگرمى و پرداختن به امور جسمانى و بازماندن از عبادت خداوند را به دنبال دارد. همواره چنین است كه در آغاز خطر بزرگ متوجّه حالات نفسانى مى شود، سپس به خانواده، مال و فرزندان سرایت مى كند.
اولیاءالله به هنگام مسافرتها به ویژه سفرهاى خوفناک، دعاى خود و دوستانشان بدرقه راهشان بود، و اگر مى بینیم امام امیرمؤمنان على علیه السلام، نیز به هنگام حرکت به صفّین، دعا مى کند در واقع به سنت پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله وسلم و انبیاء پیشین عمل فرموده است.
هنگامى که نوح در آن طوفان هولناک سوار بر کشتى شد، مأموریت پیدا کرد که رو به درگاه خدا آورد و براى نجات خود از او کمک بگیرد « فَاِذَا اسْتَوَیْتَ اَنْتَ وَ مَنْ مَعَکَ عَلَى الْفُلْکِ فَقُلِ الْحَمْدُللهِِ الَّذِی نَجّانا مِنَ الْقَوْمِ الظّالِمْینَ، وَ قُلْ رَبِّ أَنْزِلْنى مُنْزَلا مُبارَکاً وَ اَنْتَ خَیْرُ الْمُنْزِلینَ؛ هنگامى که تو و همه کسانى که با تو هستند سوار کشتى شدید بگو ستایش براى خدایى است که ما را از قوم ستمگر رهایى بخشید، و بگو: پروردگارا! ما را در منزلگاهى پر برکت فرود آر، و تو بهترین فرود آورندگانى».(مؤمنون/ 28 ـ 29)
و هنگامى که موسى علیه السلام، از ترس مأموران فرعون از مصر بیرون آمد و به سوى مدین حرکت کرد گفت: امیدوارم پروردگارم مرا به راه راست هدایت کند» و هنگامى که بر دروازه مدین در سایه اى قرار گرفت، عرض کرد: «رَبِّ اِنّی لِما أَنْزَلْتَ اَلَّیَ مِنْ خَیْر فَقیرٌ؛ پروردگارا! هر خیر و نیکى بر من فرستى به آن نیازمندم».( قصص/ 24)
«بارالها من از رنج و مشقّت این سفر، و بازگشت پر اندوه از آن، و مواجه شدن با منظره ناخوشایند در خانواده و مال و فرزند، به تو پناه مى برم».
پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله وسلم، نیز به هنگام ترک مکه در سفر تاریخى هجرت به مدینه، در حالى که از مفارقت مکه و خانه خدا سخت ناراحت بود، بشارت بازگشت به آن سرزمین را از وحى آسمانى دریافت داشت و آیه زیر بر او نازل شد: «اِنَّ الَّذی فَرَضَ عَلَیْکَ الْقُرآنَ لَرَآدُّکَ اِلى مَعاد؛ همان کسى که قرآن را بر تو فرض کرده، تو را به جایگاه و زادگاهت بازمى گرداند».( قصص/ 85)
ما نیز باید در هنگام سفر از کلماتی که خداوند به بندگان صالح خویش آموخت بهره مند شویم و با آن کلمات او را بخوانیم.
امام علی علیه السلام در نهج البلاغه به نکاتی اشاره می کند که می تواند مایه دلگرمى انسان هایی است، که سفری در پیش دارند و بازماندگانی در وطن؛ و تنها دل خوشی آن ها دعایی به درگاه حضرت حق است. ایشان عرض مى کند: «خداوندا! تو در سفر همراه مایى، و نسبت به بازماندگان ما در وطن، سرپرست و نگاهبانى، و جمع میان این دو را هیچ کس جز تو نمى تواند داشته باشد».
آرى تنها خداست که احاطه به تمام مکانها و زمانها دارد، جایى به او نزدیکتر از جاى دیگرى نیست، و به همین دلیل هم در سفر و هم در حضر با ما و زن و فرزندان و بستگان و دوستان ماست.
منابع:
نهج البلاغه؛ خطبه 46.
ترجمه شرح نهج البلاغه ابن میثم بحرانی، ج 2، صص 263-260.
مجلسی، بحارالانوار، ج 90، ص 341 .
کلینی، اصول کافى، ج 2، ص 468.
حامد رفیعی - تبیان
از همه دل بریده ام،دلم اسیر یک نگاست،تمام آرزوی من زیارت امام رضـــــــــاست