0

از مریم(س)چه می دانید؟

 
siryahya
siryahya
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1389 
تعداد پست ها : 158652
محل سکونت : ▂▃▄▅▆▇█Tabriz█▇▆▅▄▃▂

پاسخ به:از مریم(س)چه می دانید؟
جمعه 18 فروردین 1396  8:09 PM

بر کرانه صداقت

از ویژگیهای والای مریم صداقت اوست که در این صفت نیز با، بانوی هر دو جهان صدیقه کبری(س) مشترک است. صدیق معناهای گوناگون دارد که در کتب لغت معنای آن را اینگونه نوشته اند: 
پیوسته راست گو و راست رفتار(چون نقل قول مستقیم بود، در عبادت تصرف نکرده بودم). صیغه مبالغه است طبرسی آنرا بسیار تصدیق کننده حق می داند. 
پس صدیقه هم به معنای راستگو است و هم درست کردار و هم تصدیق کننده حق که این صفات بتمامه در وجود حضرت مریم(س) بوده است. در قرآن کریم حضرت یوسف(ع)، ابراهیم(ع) و ادریس(ع) و برخی دیگر از انبیاء نیز با وصف «صدیق » آمده اند. 
در قرآن به صورتهای گوناگون این صفت مریم(ع) مورد ستایش قرار گرفته است، یکی از آیات که اشاره به صداقت مریم دارد و مصدق بودن وی را بیان می کند در سوره تحریم است که می فرماید: 
«و مریم ابنت عمران التی احصنت فرجها فنفخنا من روحنا و صدقت بکلمات ربها و کتبه و کانت من القانتین.» (تحریم / 12) 
(و مثل آوردن برای مؤمنین) مریم دخت عمران را، همان کسی که خود را پاکدامن نگاه داشت و در او از روح خود دمیدیم و سخنان پروردگار خود و کتابهای او را تصدیق کرد و از فرمانبرداران بود. 
این آیه شریفه پس از معرفی سه زن در قرآن، مطرح شده است که دو تن از آنها برای کفر و ضلالت نمونه بودند و همسر فرعون الگو و نمونه ای برای مؤمنان است و مریم در این آیه شریفه دومین زن نمونه برای مؤمنان است. برخی از مفسرین می نویسند: 
تفسیر این آیه (تحریم 11) این نیست که همسر فرعون نمونه زنان خوبست بلکه زن خوب نمونه جامعه خوب است و جامعه برین از این زن الگو می گیرند نه تنها زنان. ذات اقدس اله فرمود: «و ضرب الله مثلا للذین آمنوا امرات فرعون » بلکه فرمود نمونه و الگوی مردم خوب، زن فرعون است. 
در اول این سوره نیز دو زن نمونه الگو برای جامعه کفر شدند نه برای زنان کافره و این تعابیر دلالت بر میزان اهمیت اسلام بر بینش ها و نگرشهای افراد است نه جنسیت آنان. 
در این آیه شریفه نکته قابل توجهی وجود دارد و آن اینکه مقام مریم را با همسر فرعون در یک آیه ذکر نکرده و به صورت جداگانه و با تجلیل و ستایش بیشتری به آن پرداخته است در این مورد نیز گفته شده است. «چون مقام مریم بالاتر از مقام زن فرعون بود لذا اینها را یکجا ذکر نکرد، برخلاف آن دو کافره(همسر نوح و لوط) که در یک آیه ذکر شده بودند». 
اکنون در می یابیم که هر انسانی بتواند مراحل کمال و معنویت را طی کند نمونه برای جامعه بشری می شود نه نمونه برای هم جنسهای خود و شاید از این رو مریم را از «قانتین » و «راکعین » قرار داده اند نه «قانتات » و «راکعات ». 
مریم(س) در اثر حفظ عفت و پاکدامنی و در اثر ارتباط با روح غیبی به مقام «مصدقین » و «قانتین » رسید. 
در آیات کریمه با عبارات گوناگون مریم مورد تحلیل و ستایش قرار گرفته است و به ویژه صداقت او نیز مورد تاکید است. و این به علت بهتان و افترایی بود که از سوی یهودیان بر او وارد می شد. در واقع قرآن کریم به گونه ای دفع اتهام می کند از این پاکبانوی صداقت تا چهره حقیقی او شناخته شود. تجلی صداقت مریم را می توان در موارد زیر مشاهده کرد: 
راستگویی و درست کرداری در طول عمر به عنوان یک رفتار عادی و ملکه ای. 
درستی و صداقت مریم در برخورد با زکریا(در مورد رزق) و با ملک الهی(در مورد سابقه خود). 
صداقت با مردم پس از تولد عیسی(ع) و عدم ارتکاب به کذب حتی به گونه مصلحتی. 
تصدیق کلام فرشته الهی و پذیرش سخن فرستاده خدا و پذیرش حضرت مسیح(ع) 
تصدیق و ایمان به حضرت مسیح پس از تکلم او در مهد و همچنین پذیرش کتب آسمانی قبل از انجیل. 
در نتیجه صداقت در گفتار، اندیشه و اعتقاد و رفتار آدمی او را در زمره الگوهای کامل انسانی قرار می دهد و جوانان و نسلهای سازنده در هر کشوری می توانند از این الگوها و اسوه های حسنه آموزه های نوین برگیرند. 
 

ترکی زبان قربون صدقه رفتنه داریم که: گوزلرین گیله‌سین قاداسین آلیم که یعنی درد و بلای مردمک چشات به جونم …!.

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها