0

سالروز کشف حجاب

 
gh_golpa
gh_golpa
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : اسفند 1388 
تعداد پست ها : 1224
محل سکونت : اصفهان

سالروز کشف حجاب
جمعه 17 دی 1389  6:50 PM

واژه حجاب در لغت و اصطلاح

حجاب در لغت به معناي پرده، پوشش و حايل است. در کتاب لسان العرب درباره معاني آن چنين آمده است: «حجاب به معناي پوشش است. زن محجوبه يعني زني که به وسيله‏اي پوشيده شده است». در زبان فارسي نيز براي کلمه حجاب معاني متفاوتي نقل شده است. فرهنگ ‏هاي معين و عميد براي واژه حجاب معاني زير را عرضه کرده‏اند: پرده، سِتر، نقابي که زنان چهره خود را بدان پوشانند، روي‏بند، و چادري که زنان سرتاپاي خود را بدان پوشانند. علاوه بر معاني فوق، در لغت، معاني ديگري نيز براي واژه حجاب ذکر شده است. واژه حجاب در اصطلاح ديني به معناي «پوشش مخصوص زنان» به کار مي ‏رود.

واژه حجاب در نگاه شهيد مطهري

«حجاب» واژه‏اي است عربي که داراي معاني مختلفي در لغت و اصطلاح است. شهيد مطهري(ره) در بيانات محققانه خود در اين زمينه، چنين نگاشته‏اند: «کلمه حجاب هم به معني پوشيدن است و هم به معني پرده و حجاب. بيشتر استعمالش به معني پرده است. اين کلمه از آن جهت مفهوم پوشش مي ‏دهد که پرده، وسيله پوشش است و شايد بتوان گفت که به حسب اصل لغت، هر پوششي حجاب نيست؛ آن پوشش حجاب ناميده مي ‏شود که از طريق پشت پرده واقع شدن صورت گيرد. استعمال کلمه حجاب در مورد پوشش زن، يک اصطلاح نسبتا جديد است. در قديم و مخصوصا در اصطلاح فقها، کلمه«ستر» ـ که به معني پوشش است ـ به کار رفته است. بهتر اين بود که اين کلمه عوض نمي ‏شد و ما هميشه همان کلمه«پوشش» را به کار مي ‏برديم؛ زيرا معني شايع لغت حجاب، پرده است و اگر در مورد پوشش به کار برده مي‏ شود به اعتبار پشت پرده واقع شدن زن است و همين امر موجب شده که عده زيادي گمان کنند که اسلام خواسته است زن هميشه پشت پرده و در خانه محبوس باشد و بيرون نرود».

بانوان و حفظ عفت عمومي(با تکيه بر ديدگاه امام)

حضرت امام خميني(ره) بارها بر وظايف و مسئوليت‏ هاي اجتماعي بانوان تأکيد ورزيده‏اند و در عين حال حفظ شئون ديني را يادآور شده‏اند. ايشان مي ‏فرمايند: «امروز بايد خانم‏ها وظايف اجتماعي خودشان را و وظايف ديني خودشان را بايد عمل بکنند و عفت عمومي را حفظ بکنند و روي آن عفت عمومي، کارهاي اجتماعي و سياسي را انجام دهند».

زنِ بدحجاب در نگاه امام(ره)

بنيان‏گذار جمهوري اسلامي، حضرت امام خميني(ره)، زن‏ ها را به تقوا سفارش و از ملعبه قرار گرفتن به شدت نهي کرده و فرموده است: «از جنايت‏ هاي بزرگي که به ملت ما شد... بانوان ما را ملعبه کردند. بانوان ما را مثل عروسک ‏ها کردند. اين ها مي‏ خواستند زن را مثل شي‏ء، مثل يک چيز، مثل يک متاع، به اين دست و آن دست بگذارند. زن هم بايد از فساد اجتناب کند. زن‏ ها نبايد ملعبه جوان ‏هاي هرزه بشوند. زن‏ ها نبايد مقام خودشان را منحط کنند و خداي‏ ناخواسته بزک‏ کرده بيرون بيايند و در انظار مردم فاسد قرار گيرند. زن‏ ها بايد تقوا داشته باشند. زن‏ ها اختيار دارند، همان ‏طوري که مردها اختيار دارند. آن ها که زن‏ ها را مي ‏خواهند ملعبه مردان و ملعبه جوانان فاسد قرار بدهند جنايتکارند. زن‏ ها نبايد گول بخورند. زن گمان نکند اين مقام زن است که بزک‏ کرده بيرون برود با سرِ باز و لخت. اين مقام زن نيست. اين عروسک بازي است نه زن. زن آدم‏ساز است؛ زن مربي است».

بهترين نوع حجاب در نگاه رهبر معظم انقلاب

مقام معظم رهبري حضرت آيت‏الله خامنه‏اي، مدظله‏العالي، درباره عدم رعايت شئون زن فرموده‏اند: «آيا جنايتي از اين بزرگ ‏تر نسبت به زن هست که زن را با آرايش، مد، و جلوه‏گري زيورآلات سرگرم کنند و از او به عنوان يک ابزار و وسيله استفاده کنند؟ امروز سر و سينه را از زيورآلات پرکردن و آرايش و مد و لباس را بت خود قرار دادن براي زن انقلابي مسلمان ايران ننگ است چادر بهترين نوع حجاب و نشانه ملي ماست».

اي زن به تو از فاطمه اين گونه خطاب است
ارزنده‏ترين زينت زن حفظ حجاب است 
فرمان خدا، قول نبي، نصّ کتاب است
از بهر زنان، افضلِ طاعات، حجاب است 

حجاب از ديدگاه استاد مسلمان انگليسي زبان

فلسفه حجابْ حفظ ارزش والاي زن است و از همين روست که خداوند پوشش ديني را بر او واجب و نگاه به بدن و موي سر او را حرام فرموده است. خانم«فاطمه دولان» استادِ مسلمانِ انگليسي ‏زبان مي ‏گويد: من به عنوان کسي که در کشور غربي زندگي کرده است مي‏ فهمم که فلسفه حجاب چيست. وجود حجاب باعث مي ‏شود که زن ارزش خود را از حد کالايي تجارتي و يا وسيله‏اي براي بهره‏ دهي بيشتر، بالا ببرد و هم خود براي خويش ارزش قائل باشد و هم جامعه را وادار به احترام کند.

حجاب، سنگر و سلاح

حجاب آمده است تا تقوا و ايمان را به بشر باز گرداند. حجاب آمده است تا عزّت و شرف و حميت و غيرت را به امت اسلام و جهان باز گرداند. حجاب شعاري زيبا و برخاسته از شعوري والاست. حجاب سلاح است و پاسخ به فساد و دنياي غرب. حجاب آمده است تا چگونه زن بودن را به جامعه بشري بياموزد. حجاب آمده است تا بار ديگر انسان اسير و آواره را به خانه تقوا و بهشت انسانيت باز گرداند. حجاب نه لباس و جامه، که سلاح و برنامه است و امروز دنياي استکبار از اين سلاح ساده و برنامه پاکيزه به هراس افتاده است. پس اي خواهر من، حجاب تو سنگر و سلاح توست که دنياي تبهکاران را نشانه گرفته و دل ستمگران را به لرزه انداخته است. اين سنگر و سلاح را پاس بدار.

در صدف حجاب

زن از ديدگاه اسلام داراي شخصيتي شايسته و رسالت و موقعيتي الهي است که مي ‏تواند مدارج کمال را طي کرده، مراتب عالي انسانيت را باز يابد و مصداق تحقق فلسفه خلقت يعني خليفگي خدا شود. وجود زن زينت ‏بخش آفرينش انسان است و افق روح او تجلي‏گاه رحمت. دامنِ زن مدرسه بشر است و کمال مرد بدون او ممکن نيست. زن مظهر ظرافت و جمال آفرينش است. اصلاح جامعه در گرو تقواي زن، و محيط خانواده محل درس اوست و بر همين اساس زن مربي بشر است و مي‏ تواند با تربيت فرزندي، امتي را رهايي بخشد. جايگاه والاي اين گوهر آفرينش اقتضا دارد که در صدف حجاب قرار گيرد تا ارزش ‏هاي او حفظ شود و اين است فلسفه پوششي که خداي حکيم براي انسان واجب کرده است.

پيام عفت

بي ‏ترديد، پوشش ديني، پيام عفت، شخصيت و خداترسي زن مسلمان است و مردان جامعه نه تنها به چنين بانويي چشم طمع نخواهند داشت که پاکي و نجابت او را مي ‏ستايند. از طرفي بدن او در سايه حجابي که دارد از چشم نامحرم پوشيده خواهد بود. در اين صورت است که زن در سنگر حجابِ خود از تير نگاه‏ هاي زهرآلود و سخنان آزار دهنده و برخورد هاي اراذل جامعه مصون خواهد بود و امنيت و آرامش دروني او برقرار خواهد شد.

جسم فروپوش چو دُر در صدف /  تا نشوي تير نگه را هدف 

قرآن کريم نيز در اين باره چنين فرموده است: «اي پيامبر، به زنان و دخترانت و زن‏ هاي مؤمن بگو خود را با ساتري بلند بپوشانند که اين پوشش براي آن‏ که به عفت شناخته شوند بهتر است تا(از تعرض هوس‏ رانان) آزار نبينند».

نمايشگر سيماي زيباي دنياي ايمان

زن چه نيکو مقامي دارد که فاطمه(س) از افق او تجلي کرد و مريم و زينب از آسمان او درخشيدند و آسيه و خديجه از هستي او طلوع کردند. پس اي زن، گوهر وجود خود را به صدف حجاب زينت‏ بخش که حجاب اسلامي از جلوه ‏هاي زيباي بندگي است. حجاب، نمايشگر سيماي زيباي ايمان است. حجاب، هديه والاي خون ‏هاي شهيدان است و شمشيري برّان بر دنياي تبهکاران. حجاب آمده است تا فرهنگ برهنگي را بزدايد و گناه را بميراند و پليدي را بسوزاند و ايمان و اسلام و تقوا را باز گرداند. حجاب آمده است تا فرهنگ فساد را بسوزاند و فرمان خداوند را جاري سازد. حجاب آمده است تا رنگي جهاني پيدا کند و فرهنگي آسماني بيافريند. سلام بر حجاب، کوبنده تبهکاران، و درود بر عفاف، يار و ياور پرهيزکاران.

پوشش معنادار

زنِ پوشيده از بين هواي نفس و خدا، خدا را برگزيده است و از بين احکام دين و خواسته ‏هاي نفس، به احکام دين رو کرده است. چنين انتخابي به روحيه، تفکر و عمل او حال و هواي ديگري مي ‏بخشد و به پوشش او معنا مي ‏دهد و آن را عملي منطقي، خداپسندانه و در مسير حرکت ‏هاي تکاملي او قرار مي‏ دهد که به زيبايي ‏هاي دروني او تجلي بخشيده است. امام باقر(ع) از قول خداوند عزوجل فرموده است: «به عزت و جلال و بزرگي و بلنداي مقامم سوگند که بنده مؤمني مرا در امري از دنيا بر هواي خود بر نمي ‏گزيند، مگر اين که او را غني کرده، خواهش او را در آخرتش قرار مي ‏دهم و آسمان ‏ها و زمين را عهده ‏دار روزي ‏اش مي ‏کنم».

حجاب و مصونيت

پوشش ديني نگهبان زن از نگاه‏ هاي آلوده و آسيب ‏هاي احتمالي است که به زن مصونيت و آرامش مي ‏بخشد. هرچه اين پوشش کامل ‏تر شود، ايمن بخشي آن بالاتر مي‏ رود. بنابراين، امنيت و آرامش خاطر از آثار بارز حجاب اسلامي به شمار مي ‏رود.

حجاب و تکريم

منظره زيباي حجاب اسلامي که از عمق ايمان و پاکي زنان سرچشمه مي ‏گيرد، هر مردي را به کرنش و تحسين وا مي ‏دارد؛ چه اين پوشش به انتخاب رب العالمين بوده است و پوشش ‏هاي مهيج محصول انتخاب وسوسه ‏آميز کسي است که از درگاه خداوند رانده شد.

حجاب و سلامت

بدون شک حجابْ زن را از آفات و بيماري ‏هاي بسياري بيمه مي‏ کند و مي ‏تواند طراوت و جمال او را پايدار سازد. دشواري حجاب بهايي است که زن براي تأمين سلامت خود مي ‏پردازد؛ زيرا حجاب پرده‏اي است که از ورود تيرهاي نگاه، سخنان بيهوده، و روييدن علف ‏هاي هرز جامعه به درون محيط امن او جلوگيري مي‏ کند. مستر همفر انگليسي مي ‏گويد: زنانِ داراي حجاب محکم‏اند که نفوذ فساد در ميانشان ممکن نيست. به همين علت است که اسلام اولين شرط حضور زن در جامعه را رعايت پوشش ديني اعلام کرده است.

حجاب و مبارزه با تهاجم فرهنگي

غرب که خود در آتش فساد و تباهي مي ‏سوزد و در آستانه نابودي کامل است، سعي جدي در به تباهي کشاندن جوامع اسلامي دارد تا از اين طريق به اهداف شوم استعماري خود دست يابد. از اين رو حجابْ ‏ستيزي از اهداف مهم تهاجم فرهنگي غرب به شمار مي ‏رود. پوشش ديني همواره آماج تير هاي زهرآگين فرهنگي دشمنان اسلام قرار گرفته است. آنان همواره در برداشتن خاکريز بزرگ حجاب جديت کامل داشته‏اند؛ زيرا پوشش ديني را سدي بزرگ در برابر تهاجم فرهنگي خويش مي ‏دانند که آن ها را از نيل به مطامع فرهنگي و اقتصادي ‏شان باز مي‏ دارد. اگر قلعه مستحکمِ حجابِ زنِ مسلمان فتح شود، راه بردگي جامعه اسلامي هموار خواهد شد. اين است که مي ‏بينيم زنان مسلمان هرگز خود را تسليم اهداف شوم استعمار نمي ‏کنند؛ بلکه به عنوان نيروهاي فرهنگي همواره سدي محکم در برابر آنان پديد آورده‏اند؛ به گونه‏اي که امروزه پوشش ديني پادزهر تهاجم فرهنگي غرب تلقي مي ‏شود.

حجاب، غنچه درخت تسليم

خواهرم! نيک بدان که دين گلستان ارزش‏ هاست و حجاب غنچه نوشکفته درخت تسليم است. در بوستان محمدي خود را به اين غنچه زيبا آراسته دار، که حجاب زيور تو و تو زينت آفرينشي. خواهرم، حجاب اسلامي نماد حضور حماسي زن در جامعه است که قلب استعمارگران از هيمنه‏اش در بيم و هراس است؛ چرا که پوشش ديني آينه تمام ‏نماي عصيان در برابر شيطان و تسليم در پيشگاه خداوند است. خواهرم، فاطمه(س) صراط مستقيم زن مسلمان است و پوشيدگي نمود بارز مکتب اوست. پس بکوش تا بر محور فاطمه بگردي که حضرتش فرمود: «بهترين چيز براي زن آن است که به مردي نگاه نکند و مردي او را نبيند».

لباس عشق به خدا

اي ساکن ديار حجب و حيا، چه عارفانه به ميدان آمده‏اي! پوشش ديني تو پاکانِ روزگار را به شوق آورده است؛ چرا که اين پوشش از زره جنگاوران ميدان رزم بسي والاتر است که آن زرهِ ميدان جهاد اصغر است و حجاب تو زرهِ آوردگاه جهاد اکبر. اي ساکن وادي عشق که خدا را معشوق خود ساخته‏اي، دانسته بودم که عاشقْ انتخاب هايش را به معشوق وا مي ‏گذارد و ديدم که خلعت زيباي حجابت به انتخاب معشوق تو بوده است. پس مبارک بادت حجاب اسلامي که لباس عشق به خداست.

حجاب برتر

چادر بارزترين نمود حجاب اسلامي در عصر حاضر است که ريشه در قرآن و سيره اهل بيت به ويژه فاطمه(س) دارد. پيامبر اکرم(ص) چادر را به عنوان يکي از اقلام نوزده گانه ضروري جهيزيه براي دخترش زهرا قرار داد. چادر مشکي بهترين و سالم‏ترين پوشش زن مسلمان است که سراسر حجم بدن او را با وقاري خاص و يکنواخت مي ‏پوشاند. از همين رو چادر حجاب برتر و کامل‏ترين نوع پوشش زن مسلمان است. قرآن کريم مي ‏فرمايد: «اي پيامبر، به زنان و دخترانت و به زنان مؤمن بگو خود را با«جلباب» بپوشانند. اکثر مفسران و لغويان جلباب را به معناي چادر و عبا معنا کرده‏اند. بنابراين، توصيه بزرگان دين و پيش از همه قرآن کريم بر استفاده از چادر نشان دهنده آثار و امتيازات فراوان اين پوشش شکوهمند است. چادر داراي بيشترين بار فرهنگي حيا و عفاف است که بيش از هر پوششي دست رد بر سينه نامحرم مي ‏زند، و بزرگواري و تواضع زن را در برابر احکام اسلام و ارزش‏ هاي اخلاقي آشکار مي ‏سازد.

انقلاب چادرها

بدون شک آوردن بانوان به صحنه انقلاب و ميدان مبارزه يکي از هنرهاي امام راحل(ره) بود. هنر امام اين بود که نه ضرورت حضور اجتماعي و سازنده بانوان در سرنوشت خود و جامعه را فداي يکسونگري و تنگ ‏نظري به دين و جايگاه زن کرد و نه به عذر مبارزه و حضور بانوان در صحنه‏ هاي مختلف آن، چارچوب‏ هاي شرعي و شئون مورد نظر شريعت در روابط اجتماعي بانوان را ناديده گرفت. در نگاه امام شخصيت اجتماعي و کرامت انساني زن مسلمان و حضور سازنده او در جامعه و نقش کامل وي در تبيين سرنوشت خود، تنها با حفظ همه مسائل شرعي، ممکن است.

پوشش کامل

پيامبر گرامي اسلام(ص) علاوه بر تأکيداتي که بر رعايت حجاب داشته‏اند، با ارائه راه ‏کارهايي، جامعه اسلامي را به سوي تهذيب و پاکي رهنمون شده‏اند؛ به عنوان نمونه، روزي اسما دختر ابوبکر ـ که خواهر زن پيامبر بود ـ با لباس نامناسبي به خانه پيامبر آمد، پيامبر(ص) روي خود را از او برگرداند و فرمود: اي اسما، زن وقتي به حد بلوغ رسيد نبايد جايي از بدن و اندامش ديده شود، مگر صورت و دست‏ ها.

سيره عملي زنان مسلمان در مورد حجاب

از زمان نزول آيات وجوب حجاب، زنان مسلمان در رعايت اين قانون الهي نهايت تلاش خود را به کار برده‏اند و اين شيوه نيکو هم‏ چنان در بين زنان مسلمان استمرار دارد. دستور اسلام در بين زنان تحوّلي چشم ‏گير ايجاد کرد. ام سلمه، همسر پيامبر، در مورد اين تحوّل ـ که با ستايش او از زنان انصار همراه است ـ چنين مي‏ گويد: مرحبا به زنان انصار! همين که آيه سوره احزاب نازل شد يک نفر از آنان ديده نشد که چون گذشته بيرون بيايد.

عفاف از منظر امام خميني(ره)

امام خميني(ره) طي سفارش ‏هاي متعدد درباره عفاف، زنان جامعه اسلامي را به تبعيت از حضرت زهرا(س) فراخوانده، مي‏ فرمايند: «بانوان محترم ايران ثابت کردند که در دژ محکم عفت و عصمت هستند و جوانان صحيح و نيرومند و دختران عفيف و متعهد، به کشور تسليم خواهند کرد و هيچ ‏گاه در آن راه‏ هايي که قدرت ‏هاي بزرگ براي تباه کردن کشور، پيش پاي آن ها گذاشته بودند، نخواهند رفت».
«زن ‏ها بايد در ميدان زهد و تقوا و عفاف و تحصيل و مجاهده و دفاع از اسلام، از حضرت زهرا(س) تبعيت کنند».

رابطه حيا و حجاب

حيا عامل بازدارنده‏اي است که موجب پاي‏ بند شدن انسان به قوانين دين مي ‏شود. حيا عامل حفظ دختران و پسران از تن دادن به انحراف‏ ها و آسيب ‏هاي اجتماعي است. امام صادق(ع) فرمود: «بعضي از مردم اگر حيا نداشتند، حق پدر و مادر و حق ارحام و بستگان خود را رعايت نمي ‏کردند و اگر حيا و ترس از ملامت مردم نمي ‏بود، هيچ امانتي را به صاحب آن بر نمي‏ گرداندند و از هيچ فحشا و بي‏ عفتي چشم‏ پوشي نمي‏ کردند».

بي ‏حجابي، عامل طلاق و جدايي

آمارهاي قطعي و مستند نشان مي ‏دهد که با افزايش بي‏ حجابي در جهان، طلاق و ازهم‏گسيختگي خانواده در دنيا مدام رو به افزايش است؛ چرا که به قول باباطاهر«هر آن چه ديده بيند، دل کند ياد» و هر آن چه دل از آن ياد کند به هر قيمتي که باشد در پي آن خواهد رفت. ولي در محيطي که فرهنگ حجاب و عفاف، مطرح است، همسران، متعلق به يکديگرند و احساسات و عواطفشان مخصوص يکديگر است و پيوندهاي قلبي عميق و مستحکم در خانواده حاکم است.

کيفيت حجاب

پوشش واقعي پوششي است که بدن انسان را از نامحرمان بپوشاند و نازک و بدن ‏نما نباشد. علي(ع) فرمود: «از لباس نازک بپرهيزيد؛ زيرا کسي که لباسش نازک است ايمانش هم ضعيف و کم ‏رنگ است».

اختلاط از منظر رسول خدا(ص)

اسلام در عين اين که به زنان، اجازه شرکت در اجتماع را مي‏ دهد، از اختلاط با مردان نهي فرموده است. پيامبر(ص) در زمان حيات خويش دستور داد که براي زنان، درِ ورودي جداگانه‏اي به مسجد النبي بسازند که هنوز هم به نام«باب النساء» خوانده مي ‏شود. پيغمبر(ص) هم‏ چنين دستور داد که شب‏ هنگام پس از اتمام نماز، ابتدا زن‏ ها و سپس مردها از مسجد خارج شوند و در مسير کوچه و خيابان، زنان از کنار، و مردان از وسط حرکت کنند. روزي رسول خدا ديد مردان و زنان با هم از مسجد بيرون آمدند. خطاب به زن‏ ها فرمود: «بهتر است که شما صبر کنيد تا مردها بروند، سپس شما برويد».

اختلاط از ديدگاه شهيد مطهري

متفکر بزرگ شهيد مطهري(ره) فرهنگ اختلاط را مغاير با سنت‏ هاي اسلامي و نبوي دانسته، خطر آن را اين ‏گونه بازگو مي ‏فرمايند: «جامعه امروزي، زيان‏ هاي اجتماع مختلط را به چشم خود مي ‏بيند. چه لزومي دارد که زنان، فعاليت‏ هاي اجتماعي خود را به اصطلاح، دوشادوش مردان انجام دهند؟ آيا اگر در دو صف جداگانه انجام دهند، نقصي در فعاليت کار آنان رخ مي ‏دهد؟ اثر اين دوشادوشي‏ ها اين است که هر دو همدوش را از کار باز مي‏ دارد و هر يک را به جاي توجه به کار، متوجه همدوش مي‏ کند».

تفاوت عفاف و حجاب

ما پيوسته سخن از حجاب گفته يا شنيده‏ايم، ولي مسأله اصلي و بنيادين، عفت است. عفت فراتر و برتر از حجاب است. حجاب، همان پوشش ويژه و عفت، گونه‏اي خصلت و بينش و منش است. حجاب، پوششي بيروني است، ولي عفت، هم پوشش بيروني و هم پوشش دروني است. حجاب مي ‏تواند ريايي، تحميلي يا ظاهري باشد، ولي عفت، خصلت و ارزشي اختياري است. عفت، نمودهاي گوناگوني دارد؛ از جمله: عفت در نگاه، عفت در سخن، عفت در شهوت و... ممکن است کسي حجاب مناسب داشته باشد ولي در نگاه يا سخن گفتن عفت نداشته باشد که اين خود نمونه حجاب بدون عفت است. بنابراين براي سالم ‏سازي جامعه بايد به دنبال عفت عمومي باشيم تا حجاب آگاهانه گسترش يابد.

عفاف از ديدگاه پيامبر(ص)

پيامبر گرامي اسلام(ص) که از وي به عنوان مظهر عفاف ياد مي‏ کنيم، تلاش بسياري براي حاکميت عفاف و پاک ‏دامني کرد تا جامعه‏اي بسازد که در آن، عفاف و پاکي، ارزش، و بي ‏عفتي، ضدارزش به شمار آيد. پيامبر(ص) در جريان بيعت با زنان مکه از آنان پيمان گرفت که پاسدار پاک ‏دامني و عفاف باشند و فرمودند: «زنان با مردان نامحرم نبايد در خلوت بنشينند». از اين رو وقتي به پيامبر خبر رسيد که در مدينه دو نفر با نام‏هاي«هبت» و«ماتع» ـ که از افراد هرزه هستند ـ نزد مردان نشسته، از اوصاف زنان و لباس ‏هاي آنان حرف مي ‏زنند و با سخنان شهوت‏انگيز هوس ‏هاي آلوده را تحريک، و به حريم عفاف تجاوز مي‏کنند، آن ها را احضار و به محلي به نام«العوايا» تبعيد کرد؛ به گونه‏اي که آن ها فقط روزهاي جمعه براي خريد غذا و لوازم ضروري به مدينه مي آمدند و سپس به تبعيدگاه شان باز مي‏گشتند.

شناساندن مقام واقعي زن

زني که از مقام و ارزش ‏هاي واقعي خود آگاهي يابد و فلسفه حجاب را از ديدگاه اسلامي بداند و در انتخاب حجاب، ريشه‏اي برخورد کند نه موروثي، ديگر حجاب را حصار و زندان تلقي نمي‏کند؛ بلکه آن را براي خويش وقار و متانت مي ‏يابد. وقتي آگاهي افراد جامعه نسبت به ضرورت حجاب بالا رفت، ديگر نيازي نيست که نيرويي تهديدآميز از بيرون، زنان را مجبور به رعايت حجاب سازد. چنين زني حتي اگر در فاسدترين مکان ‏ها قرار بگيرد با شهامت و آگاهي و بدون توجه به عقايد ديگران، حجاب و عفت خويش را حفظ خواهد کرد.

حجاب در ايران

از ديرباز، زنان ايران داراي حجاب کامل بوده‏اند. مطالعه فرهنگ پوشاک مردم ايران در طول تاريخ نشان مي ‏دهد که زنان شريف ايران حجاب را به عنوان ارزشي والا پاس داشته و بدان افتخار مي ‏کردند و همگان در مجامع عمومي با پوششي کامل ظاهر مي ‏شده‏اند. ادبيات، آثار باستاني و نقوش به‏ جاي مانده از آن دوران، هريک به خوبي نشان اهميت و جايگاه عظيم و والاي حجاب در ميان زنان نجيب ايراني است؛ به عنوان نمونه درباره حجاب زنان ايراني در دوره اشکانيان چنين آمده است: لباس زنان اشکاني پيراهني بلند تا روي زمين، گشاد، پُرچين، آستين ‏دار و يقه‏راست بوده است. پيراهن ديگري داشته‏اند که روي اولي مي ‏پوشيدند و قد اين يکي، نسبت به اوّلي کوتاه، و هم‏چنين يقه‏باز بوده است و روي اين دو پيراهن، چادري سر مي‏کردند.

تاريخ بي ‏حجابي

اکثر قريب به اتفاق زنان کشورها و مذاهب مختلف تا قبل از نوزايي(رنسانس) داراي حجاب بوده‏اند. پس از دوران نوزايي و انقلاب علمي صنعتي و نيز جنگ جهاني دوم به تدريج زمينه لازم در اروپا فراهم آمد و با وقوع نهضت به اصطلاح آزادي زنان کنار گذاشتن حجاب تشويق شد.

حيا و پاکدامني از منظر امام علي(ع)

اميرمؤمنان حضرت علي(ع) حيا و عفت را از صفات و دست‏آوردهاي ايمان مي ‏شمارد و از سجاياي آزادگان و رسم‏ هاي نيکان مي ‏داند. حضرت مي ‏فرمايند: «حيا و پاکدامني، نشانه آزادگي و جوانمردي و لازمه ايمان است».

منبع: سايت حوزه

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها