ظهور هم شان بعثت است/امام مهدی(عج) اهداف پیامبر(ص) را ختم میکند
پنج شنبه 2 دی 1395 5:00 PM
در این نشست که با عنوان «دیروز و فردای مؤمنان» برگزار شد، سخنران با ترسیم آغاز خلقت نورانی شیعیان از نور مبارک اهل بیت علیهم السلام و تاریخ آنان، فردای مؤمنان آلمحمّد(ص) را در روزگار و دوران حضرت خاتم الاوصیاء(عج) تبیین و به استناد منابع روائی تشریح کرد.
نامگذاری انبیاء و اوصیائ الهی فعل خداوند است
این مراسم با برگزاری مدّاحی و مولودی خوانی به مناسبت میلاد حضرت رسول خاتم(ص) و حضرت صادق آل محمّد(ص) آغاز شد. پس از آن، اسماعیل شفیعی سروستانی، سردبیر ماهنامه «موعود» با تأکید بر اینکه نام اولیاء خداوند توسط خود خداوند متعال انتخاب میشود، نامگذاری حضرت یحیی(ع) و امام حسن و امام حسین (علیهما السلام) را نمونههای این نامگذاری عنوان کرد چنانچه در قران کریم آمده است: «ای زکریّا! ما تو را بشارت میدهیم به پسری که اسمش یحیی است و کسی پیش از این، بدین اسم خوانده نشده است.»
و همچنین در روایات، دربارهی نامگذاری امام حسن و امام حسین(ع) آمده است که خداوند نام آنان را بر اساس حکمت خود، نام فرزندان هارون(ع) گذاشت که همان «شبر» و «شبیر» به زبان عبری و در زبان عربی «حسن» و «حسین» است.
شفیعی سروستانی با اشاره به این نکته که در میان اولیاء الله، اسم با مسمّای خود نسبت و ارتباط عمیقی دارد، به نام مشترک «محمّد» بین حضرت رسول(ع) و حضرت مهدی(عج) تأکید کرد و افزود: «اميرالمؤمنين حضرت علی(ع) روزی در بالای منبر چنين فرمودند: «مردی از فرزندانم در آخرالزمان ظهور می كند؛ رنگش سفيد آميخته به سرخی، شكمش برآمده، رانهايش بزرگ و گره شانه هايش قوی است. بر پشتش دو خال وجود دارد: يكی به رنگ پوستش و ديگری همانند مهر نبوت نبیاكرم(ص). دو نام دارد يكی مخفی و ديگری آشكار؛ نام مخفیاش احمد و نام آشكارش «محمد» است.»
وی تصریح کرد: بر اساس این روایت و روایتهای دیگری که در این زمینه موجود است، هر دو اسم آسمانی و زمینی حضرت ختمی مرتبت (محمّد و احمد) و کنیهی حضرت رسول (ابوالقاسم) بر حضرت مهدی(عج) نهاده شده است. آیا این اسمگذاری اتّفاقی بوده است؟! خیر؛ به خاطر آن کمالات بوده است که خداوند آن نام را روی آن ایشان گذاشته است. به این خاطر که حضرت مهدی(عج) شبیه ترین مردم به حضرت رسول خاتم(ص) هستند؛ چه از لحاظ ظاهر و چه به لحاظ روحی و کمالات. چنانچه امام حسن عسکری(ع) فرمودند: «سپاس پروردگاری را كه مرا از دنيا نبرد تا اينكه جانشينم را، به من نشان داد همو كه شبيهترين مردم از لحاظ روحيات و شمايل به رسول اكرم(ص) میباشد.»
ختم رخدادهای الهی
محقّق و پژوهشگر حوزه مهدویت پس از این سخنان، به بیان شباهتهای خُلقی و روحی و شباهت قیام دو خاتم پرداخت و حضرت خاتم الاوصیاء(ع) را وارث تمامی علوم، وسایل نبوّت و معجزات تمامی انبیای پیشین از جمله پیامبر اکرم(ص) دانست.
وی افزود: بر طبق مقدّرات الهی و نقشههای کلّی خداوند متعال، اتّفاقات بزرگی در عالم می بایست رخ می داد که شروع این اتّفاقات جهانی و بزرگ به دست حضرت ختم رسل(ص) محقّق شد. از جمله این اتفاقات مهم، بحث «اکمال دین» است. چنانچه در آیه آمده است: «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي وَ رَضيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دينا؛ امروز دین خودم را بر شما کامل کردم و نعمتم را به اتمام رساندم و راضی شدم که دین شما اسلام باشد.»
همچنین از کارهایی که رسول خدا(ص) در سرآغاز آن قرار داشت، «فراگیری رحمت در جهان» بود و دیگری مبحث اتمام نور است. چنانچه خداوند در آیاتی از قرآن فرمود: «وَ ما أَرْسَلْناكَ إِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمين» و «يُريدُونَ لِيُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُون؛ میخواهند نور خدا را با دهانشان خاموش کنند و خداوند نورش را به اتمام میرساند؛ حتّی اگر کافران آن را خوش ندارند.»
سروستانی تحقّق کامل، عینی و جهانی این وعدههای الهی به رسول اکرم(ص) را به دست حضرت خاتم الاوصیاء(عج) دانست و ابراز کرد: چرا که ایشان واجد همان کمالات روحی حضرت خاتم الانبیاء(ص) هستند. چنانچه دربارهی اکمال دین به دست حضرت مهدی(عج) در روایات آمده است: «به خدا سوگند تأويل اين آيه (اکملت لکم دینکم...) هنوز نازل نشده است و نازل نخواهد شد تا آنكه قائم(عج) خروج كند...» و همچنین آمده است: «همانا غلبه دين حق بر همه دين ها به هنگام خروج مهدى آل محمّد(ص) است; پس در زمين كسى باقى نمى ماند مگر آن كه به رسالت محمّد (ص) اقرار مى كند.»
وی تصریح کرد: همچنین حضرت مهدی(عج) تنها کسی است که پس از رسول اکرم(ص) ملقّب به صفت عالی «رحمةللعالمین» شده است و خداوند خودش در «حدیث لوح» این لقب را به ایشان داده است. دربارهی اتمام نور حضرت خاتم(ص) نیز در روایات حضرت مهدی(عج) ختم نور و به تحقّقرسانندهی وعده های الهی معرفی شده اند. چنانچه از امام کاظم(ع) روایت شده است که درباره آیهی «او کسی است که پیامبرش را با هدایت و دین حقّ فرو فرستاد» فرمودند: «او کسی است که رسولش را را با [اعلام] ولایت برای وصیّاش فرستاد و ولایت همان دین حقّ است برای آنکه آن را بر تمامی ادیان آشکار کند در هنگام قیام قائم. خداوند میفرماید: «خداوند نورش را کامل میکند.» [یعنی] با ولایت یافتن قائم(عج)؛ حتّی اگر کافران از ولایت علی(ع) اکراه داشته باشند.»
شفیعی سروستانی، ظهور حضرت خاتم الاوصیاء(ع) را برابر با بعثت حضرت خاتم الانبیاء(ص) دانست و گفت: او کسی است که شبیهترین فرد به رسول خدا(ص) و ختمکنندهی تمامی اهداف ایشان است. حضرت مهدی(عج) همان فرد یکتایی هستند که با ظهور و قیام خود، شرایطی را برای رجعت تمامی انبیاء و اوصیاء فراهم و وعدهی خداوند متعال در بارهی غلبهی رسول اکرم(ص) بر جهانیان را محقّق میکنند. چنانچه در روایت بسیار زیبایی از امام صادق(ع) آمده است: «...آنگاه على(ع) بار دیگر با رسول خدا(ص) به دنیا برمیگردد و پیغمبر پادشاه روى زمین مى شود و سایر ائمّه(ع)، فرمانداران او خواهند بود و بر عكس روز نخست، این بار به طور آشكار مبعوث میگردد و خدا را آشكارا عبادت میكند.»
این نشست با نوای زیبای «زیارت آل یاسین» به پایان رسید. در حاشیهی این نشست، نمایشگاهی از آثار و محصولات مؤسسه فرهنگی و هنری موعود عصر(عج) دائر بود. علاقهمندان به شرکت در این نشست میتوانند از تاریخ، موضوع و سخنران این نشست با مراجعه به کانال موعود در «پیامرسان سروش» و همچنین سایت موعود به آدرس www.mouood.org مطلّع شوند.
برای تهیه این سخنرانی و سخنرانیهای پیشین، میتوانید از فروشگاه اینترنتی موعود (یاران شاپ) به آدرس www.yaranshop.ir اقدام کنید. حضور در این نشستها که ماهانه در آخرین پنجشنبه هر ماه شمسی برگزار می شود نیازمند ثبت نام نیست و حضور برای همگان آزاد است.
از همه دل بریده ام،دلم اسیر یک نگاست،تمام آرزوی من زیارت امام رضـــــــــاست