ابن سینا مانند دیگر حکیمان و فلاسفه اسلامی طریقه علم و معرفت به حقایق فراطبیعی را عقل و وحی میداند.[1] البته عقل میتواند تنها کلیات مسائل فراطبیعی را درک کند، اما ادراک جزئیات مسائل فراطبیعی فقط از راه وحی ممکن است؛ به همین جهت ابن سینا در مورد معاد جسمانی میگوید: باید دانست بخشی از معاد از طریق شرع نقل شده و شریعت آنرا پذیرفته است و راهی برای اثبات آن جز از طریق شرع و تصدیق پیامبر نیست و آن مربوط به زنده شدن بدن است، باید کیفیت معاد جسمانی و جزئیات آنرا به دلیل شرع و گزارش وحی بپذیریم؛ زیرا معیار مذکور مطمئنترین و کاملترین معیاری است که بشر میتواند از این راه، حقایق اطمینان بخشی به دست آورد.[2]
[1]. ر. ک: پاسخ 32735.
[2]. بوعلی سینا، الهیات شفاء، تصحیح، حسن زاده آملی، حسن، مقالۀ 9، ص 460، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، چاپ اول، 1376ش. برای اطلاع بیشتر، ر. ک: 6234.