انواع دامهاي شيطان - 2- دنياطلبي
جمعه 17 دی 1389 12:14 AM
يكي از دامهاي فراگير و مستحكم شيطان، دنيا است. اما قبل از هر چيز بايد معلوم شود كه مراد از دنيا چيست؟ آيا دنيا عبارت است از موجودات اين جهان، مانند: زمين و خورشيد و ستارگان و حيوانات و گياهان و درختان و انسانها و...؟ در برابر، آخرت يعني سراي ديگر؟ زندگي دنيوي كه مورد مذمت اسلام قرار گرفته كاركردن و خوردن و آشاميدن و استراحت كردن و ازدواج و غيره نيست زيرا همه اينها آفريدگان خدا هستند و اگر بد بود آفريده نميشد. خداوند اين جهان را خلق كرد تا انسانها بتوانند از آن استفاده كرده و بهره ببرند و تمامي نعمتهاي زيباي خودش را مسخر انسان نموده است. پس آن دنيايي كه در اسلام مذمت شده است، چيست؟ در پاسخ بايد گفت كه انسان دو دنيا دارد: يكي ممدوح و يكي مذموم، يكي پسنديده و ديگري ناپسند. دنياي مذموم يعني آن اموري كه انسان را از اطاعت خدا و دوستي او و تحصيل آخرت باز دارد. در مقابل، هر چه باعث رضا و خشنودي خداي سبحان شود و سبب تقرب و نزديكي به حق تعالي گردد، آخرت است اگر چه به حسب ظاهر از دنيا باشد. به عنوان مثال: تجارت، زراعت و اشتغال به كارهايي كه به ظاهر رنگ دنيوي دارند اگر به خاطر معيشت و عيال و خانواده، اطاعت از امر خدا، صرف كردن مال در مصارف خيريه و مانند اينها باشد، در حقيقت اخروي است؛ و اگر سجاده و نماز و تسبيح و صدقه دادن و... كه به ظاهر از امور اخروي هستند به خاطر ريا و سوء استفادههاي دنيوي انجام شوند، در حقيقت از امور دنيوي محسوب ميشوند. با توجه به آنچه گفته شد معلوم ميگردد كه اگر در روايات امام صادق عليه السلام آمده است: «حب الدنيا راس كل خطيئه»؛ «علاقه به دنيا سرچشمه هر خطا و گناهي است.» و اگر حضرت علي عليهالسلام فرمود: «احذر الدنيا فانها شبكه الشيطان.»؛ «از محبت دنيا بپرهيز زيرا آن طور شيطان است.» مراد دنياي مذموم و ناپسند است و اگر در برخي روايات دنيا به عنوان مزرعه آخرت معرفي شده است، مقصود دنياي ممدوح است. چنانكه امام باقر عليه السلام ميفرمايد: «نعم عون الدنيا علي الآخرة.»؛ «چه كمك خوبي است دنيا براي آخرت!» چون اگر كسي دنيا را براي آخرت خواست، راه صلاح و سداد پيش ميگيرد و آن كس كه دنيا را براي دنيا ميخواهد قدم در مسير شيطان گذاشته و عاقبت آن عذاب الهي است. لذا در قرآن ميخوانيم: «آنان كه به لقاي ما اميد ندارند و به زندگي دنيا دل بسته و دل خوشند و آنان كه از آيات ما غافلند، همانها هستند كه جايگاهشان آتش دوزخ بود، به واسطه آنچه در اين دنيا كسب كردهاند.» هنگامي كه پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله به مقام نبوت رسيد بچهها و سپاه ابليس نزد ابليس آمده، ترسان و هراسان حادثه رسالت پيامبر اسلام صلي الله عليه و آله را به او خبر دادند و اظهار نگراني كردند. ابليس گفت: آيا امت او به دنيا علاقه دارند؟ گفتند: آري، ابليس گفت: «پس غمي نداشته باشيد اگر آنها بت پرستي نكنند. زيرا آنها را كه دل بسته به دنيا هستند همواره به سه كار وادار ميكنم: 1- تحصيل مال از راه حرام. 2 - مصرف آن در راه حرام. 3- نپرداختن حقوق واجب الهي (مانند خمس و زكات). |
||
|
برای ِ زیستن دو قلب لازم است
قلبی که دوست بدارد، قلبی که دوستاش بدارند
قلبی که هدیه کند، قلبی که بپذیرد
قلبی که بگوید، قلبی که جواب بگوید
قلبی برای ِ من، قلبی برای ِ انسانی که من میخواهم
تا انسان را در کنار ِ خود حس کنم.