فرودگاه سنندج
سه شنبه 11 آبان 1395 8:34 AM
شهر سنندج مرکز استان کردستان، واقع در بخش غربی ایران است. این شهر دارای یک فرودگاه است که بیشتر پروازهای آن به مقصد تهران انجام میشود.
سنندج مرکز استان کردستان و یکی از بزرگترین شهرهای کردنشین ایران است، این شهرستان از شمال به شهرستان تكاب، از خاور به شهرستانهای بیجار و قروه، از جنوب به شهرستان كامیاران و از باختر به مریوان و سقز محدود است. از نظر جغرافیایی شهر در موقعیت ۴۷ درجهی درازای خاوری و ۳۵ درجه و ۱۹ دقیقهی پهنای شمالی و ارتفاع ۱۵۰۰ متر از سطح دریا قرار گرفته است؛ متوسط بارندگی در سنندج بیش از ۵۰۰ میلیمتر در سال است، قدمت شهر سنندج به هزاره چهارم پیش از میلاد (دوره مس و سنگ میانی) برمیگردد. سنندج دارای زیباییهای خاص و منحصربهفردی است که هرساله گردشگران فراوانی را به این شهر میکشاند، از جمله بناهای این شهر میتوان به بازار سنندج، مسجد جامع، پارک کوهستانی آبیدر، عمارت خسرو آباد، موزه سنندج، حمام خان، عمارت وکیل، عمارت مشیر الدیوان، عمارت آصف، پارک شهری دیدگاه، مجموعه تفریحی سد وحدت اشاره کرد. همچنین سنندج دارای طبیعت فوق العاده زیبا و روستاهای خاصی است که دیدن آنها در هنگام سفر به این استان خالی از لطف نیست.
پروژه ساخت اولین فرودگاه استان کردستان در شهر سنندج در سال ۱۳۴۷ آغاز شد. سرانجام این طرح در سال ۱۳۵۰ با کمترین امکانات ممکن و طول اولیه باند ۱۸۰۰ متری به همراه یک برج مراقبت ابتدایی، به بهرهبرداری رسید. شرکت هواپیمایی «هما» با هواپیمای فوکر F-۲۷ اولین پرواز این فرودگاه را در همان سال انجام داد و شرکت هواپیمایی آسمان با دو پرواز هفتگی، پروازهای فرودگاه را توسعه داد. هرچند که متاسفانه در سال ۱۳۵۹ به علت شروع جنگ، این فرودگاه مانند فرودگاه مهرآباد تهران، بمب باران شد، اما ارتش جمهوری اسلامی ایران همچنان به عنوان مرکز پشتیبانی جبهه غرب کشور از این فرودگاه استفاده میکرد و هواپیماهای باربری C-۱۳۰ هرکولس ارتش در این فرودگاه رفتوآمد داشتند، البته تمام فعالیتهای مسافربری فرودگاه تا پایان دوران جنگ تحمیلی به طور کامل متوقف شد. سرانجام خوشبختانه پس از پایان جنگ ۸ ساله، دوباره فرودگاه سنندج بازگشایی شد و شرکت هواپیمایی آسمان با یک فروند فوکر F-۲۷ پروازهای تهران-سنندج و بلعکس را برقرار کرد.
کم کم وضعیت فرودگاه سنندج بهتر شد و شرکت هواپیمایی «ایران ایرتور» نیز تصمیم گرفت با استفاده از هواپیماهای «یاک YAK-۴۲» به صورت روزانه چندین پرواز به این فرودگاه برقرار کند؛ اما متاسفانه یک حادثه، دوباره فرودگاه سنندج را به تعطیلی کشاند. در این حادثه دلخراش یک فروند هواپیمایی «یاک ۴۰» که مهندس «دادمان» وزیر راه و ترابری وقت نیز در آن حضور داشت در ساری دچار سانحه شد و سقوط کرد. سرانجام بعد از مدتها پیگیری، مسئولان استان کردستان دوباره موفق به بازگشایی فرودگاه شدند و شرکت هواپیمایی ایران ایرتور کار پروازها را از سر گرفت، اما برای بار سوم و به علت سقوط توپولوف Tu-۱۵۴ n در خرم آباد که به مرگ تعداد زیادی از هموطنانمان منجر شد. این فرودگاه نیز به مدت سه ماه تعطیل شد. در نهایت ریاست سازمان هواپیمایی تصمیم گرفت که فرودگاه را بازگشایی کند و این بار شرکت هواپیمایی آسمان کار خود را با هفتهای سه پرواز با هواپیمای فوکر به این فرودگاه آغاز کرد و پس از مدتی این تعداد به ۹ پرواز در هفته که افزایش یافت و شرکت هواپیمایی قشم نیز به این مسیر هوایی وارد شد.
با توجه به محدودیتهای طبیعی و در نتیجه عدم دسترسی مردم استان به حمل و نقل ایمن جادهای و نبود راهآهن، فرودگاه سنندج میتواند نقش پر رنگی در زمینه توسعه استان کردستان و حل مشکلات مردم منطقه ایفا کند و پایهگذار رشد گردشگری، اقتصادی، و صنعتی در بخش حملونقل استان ایفا کند. از همین رو در سالهای اخیر اقداماتی برای توسعه فرودگاه سنندج در دستور کار قرار گرفته که از جمله مهمترین آنها میتوان به پروژه بهسازی باند فرودگاه اشاره کرد که با افزایش مقاومت باندPCN) ۱) به ۵۵ امکان پذیرش هواپیماهای بزرگتر نیز فراهم شده است، همچنین در ادامه این روند میتوان به احداث برج مراقبت جدید با کنترلر دید کافی اشاره کرد که ضمینه را برای پذیرش هواپیماهایی در رده ایرباس A-۳۲۰ در فرودگاه ارتقا داده است. خرید تجهیزات و ماشین آلات برفروبی و برفزدایی و احداث استخر آن، ژنراتورهای جدید، فیبر نوری، بخش دیگری از کارهای انجام شده است. در زمینه تجهیزات ناوبری و کمک ناوبری نیز میتوان به خرید و نصب دستگاه ILS-DME در سال ۸۵ اشاره کرد. همچنین سامانههای کمک ناوبری و ارتباطی VHF، VOR-DME ، NDB، ATIS و سامانه هواشناسی RVR از دیگر سامانههای نصب شده و فعال در فرودگاه سنندج است.
تمامی زیرساختها و امکانات برای افزایش پروازها در سنندج مهیا است، اما متاسفانه به دلیل محدودیتهای طبیعی و شرایط توپوگرافی استان کردستان، ورود هواپیماهای سنگین به ناوگان هواپیمایی سنندج مشکلساز خواهد بود. زیرساختهای فرودگاه روزانه ظرفیت بیش از ۱۰ پرواز را دارد. هماکنون روزانه یک پرواز و هر هفته ۱۶ پرواز رفت وبرگشت سنندج- تهران، و سالانه نیز حدود ۷۰۰ پرواز رفتوبرگشت از طریق فرودگاه سنندج انجام میشود.
شرکتهای هواپیمایی | مقصدهای پروازی |
---|---|
هواپیمایی کاسپین | فرودگاه بین المللی مهرآباد |
هواپیمایی آسمان | فرودگاه بین المللی مهرآباد |
هواپیمایی ماهان | فرودگاه بین المللی مهرآباد |
هواپیمایی قشم | فرودگاه بین المللی مهرآباد |
گفتم که خدا مرا مرادی بفرست ، طوفان زده ام راه نجاتی بفرست ، فرمود که با زمزمه ی یا مهدی ، نذر گل نرگس صلواتی بفرست