پاسخ به:نقد وهابیت در مبحث توسل
جمعه 7 آبان 1395 9:43 PM
نقد و بررسي
در پاسخ اين اشکال بايد بدانيم که هر دعايي عبادت نيست، تا چه رسد به اين که روح عبادت باشد؛ زيرا دعا از ريشهي «دعوت» است که در قرآن فراوان به کار رفته است. مانند:«ندع ابنائنا» [35] (فراخوانيم فرزندانمان را)؛«ولا تجعلوا دعاء الرسول بينکم کدعاء بعضکم بعضا» [36] (پيامبر را آن طور که يکديگر را صدا ميزنيد، نخوانيد).
طبيعي است که نه هر ندايي دعاست و نه هر دعايي عبادت است، بلکه دعا موقعي عبادت است که مشتمل بر احکام عبادت مثل خضوع و تذلل در برابر خدا و اقرار به خدايي معبود باشد و اين چه ربطي به توسل و تبرک به پيغمبر (صلی الله علیه و آله) و ائمه (علیهم السلام) و کمک خواستن از آنان دارد؟
و اين که در روايت آمده: «الدعا هو العبادة»، يعني دعاي خداي تعالي از جمله عبادات است، نه اين که هر دعايي عبادت است [37] .
تمسک به آيه «ان تدعوهم لا يسمعوا دعائکم»
يکي ديگر از آياتي که سلفيها مانند سيد محمد رشيد رضا به آن تمسک ميجويند اين آيه است: «و الذين تدعون من دونه ما يملکون من قطمير ان تدعوهم لا يسمعوا دعاءکم و لو سمعوا ما استجابوا لکم و يوم القيامة يکفرون بشرککم، و لا ينبئک مثل خبير» [38] .
«و کساني که به جاي او ميخوانيد، مالک پوست هستهي خرمايي هم نيستند اگر بخوانيدشان نداي شما را نميشنوند، و اگر هم ميشنيدند، پاسخشان را نميدادند و در روز قيامت، شرک شما را انکار ميکنند و هيچ کس چون خداوند ضمير تو را آگاه نميگرداند».
نقد و بررسي
اين آيه در مورد مشرکين است که به جاي خدا، بتها را ميپرستيدند و حاجات خود را از بتها طلب ميکردند، خداوند ميفرمايد بتها مالک حتي پوستهي خرمايي نيستند تا بتوانند چيزي به شما عطا کنند، اگر بتها را بخوانيد نميشنوند چون جمادند و بر فرض اگر هم بشنوند به شما پاسخ نميدهند چون زبان ندارند [39] .
اين آيه نيز ربطي به توسل به پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و اولياء خدا ندارد؛ زيرا:
اولا، مقايسه بت پرستان با توسل جويان بسيار نابجاست، چه بت پرستان حاجات خود را از خدا نميخواهند و از بتها ميخواهند، اما توسل جويان حاجات خود را از خدا ميخواهند و پيامبر اکرم (ص) را براي اين که فرستادهي خداست وسيلهي استجابت دعا قرار ميدهند. و به تعبير خود سيد رشيد رضا در تفسير المنار توسل جويان مانند ميهماناني هستند که بعضي از نيازهاي خود را از صاحب خانه و گاهي توسط اهل بيت و دوستان صاحب خانه که آنان را براي خدمت به ميهمانان گمارده است درخواست ميکنند و همه را از الطاف صاحب خانه ميدانند [40] .
ثانيا، مقايسه کردن پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) آيت و فرستاده و حبيب خدا به بتها که در برابر خدا هستند، قياس مع الفارق است، زيرا حتي به عقيده ابن عبدالوهاب پيغمبر اکرم (ص) در قبرش زنده است و زندگاني برزخي او از زندگاني برزخي شهدا عاليتر است و صداي درودگويان را ميشنود [41] .
تمسک به آيه ان الذين تدعون...
پنجمين دليل سلفيها چون ابنتيميه، ابن عبدالوهاب و سيد محمد رشيد رضا بر عدم جواز توسل به پيامبر بعد از مرگ، آيه 194 سوره اعراف است:
«و ان الذين تدعون من دون الله عباد امثالکم»
«و کساني را که به جاي خدا به دعا ميخوانيد بندگاني مانند شما هستند.»