0

آموزش داده کاوی از صفر تا صد

 
mrmining
mrmining
کاربر تازه وارد
تاریخ عضویت : آبان 1395 
تعداد پست ها : 24

پاسخ به: آموزش داده کاوی از صفر تا صد
سه شنبه 18 آبان 1395  8:18 PM

نمونه کاربردی از داده کاوی در افزایش فروش محصول
در این مطلب یک نمونه واقعی از کاربرد داده کاوی در افزایش فروش محصول رو توی یک سوپر مارکت بررسی میکنیم.

در یک نمونه کاربردی داده کاوی، داده های ذخیره شده در حوزه فروش محصولات یک سوپر مارکت مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و مشخص شد که ارتباط معناداری بین فروش نوشیدنی ها الکلی و پوشک بچه وجود دارد. یک نکته توی پرانتز بگم، “ارتباط معنا دار” یکی از اون کلماتی است که در تحلیل نتایج داده کاوی باهاش خیلی بخورد می کنیم. ارتباط معنا دار توی این مورد به این معنا است که، از بین مشتریانی  که مشروبات الکلی می خریده، تعداد قابل توجهی پوشک هم می خریدن.

با بررسی دقیق‌تر نتایج مشخص شد که این اتفاق نتیجه قرار گیری تصادفی این دو محصول کنار یکدیگر است.  این قرارگیری تصادفی بدون داشتن هیچ دانش قبلی از رفتار خرید مشتریان و کاملاً تصادفی بوده.

تحلیل نتایج داده کاوی مشخص کرده بود که، پدرانی که فرزند دارند و آخر شب برای خرید پوشک می‌آیند، وقتی که مشروبات الکی رو کنار پوشک می‌دیدند ترغیب می‌شدند که اون رو هم بخرن. با بررسی بیشتر داده‌های این سوپر مارکت الگوهای موثر دیگری نیز از رفتار خرید مشتریان به دست اومده که فعلاً به همین مقدار بسنده می‌کنیم. بعدها به این مثال بر می‌گردیم. این نمونه اولین نمونه ما از استفاده داده کاوی در افزایش فروش محصول بود.

 

خروجی داده کاوی برای این سوپر مارکت در نهایت چی شد؟

شناسایی رفتار خرید مشتریان
(یک جوری نتیجه مورد اول هستش و مهمتر از اون) ارائه یک چینش بهینه از کالاها و محصولات فروشگاه در جهت افزایش فروش (استفاده از داده کاوی در افزایش فروش محصول)

 

منبع

http://mrmining.ir/2016/10/26/%D9%86%D9%85%D9%88%D9%86%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%AF%D9%87-%DA%A9%D8%A7%D9%88%DB%8C-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%81%D8%B1/

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها