اینفوگرافیک: انواع بازاریابی
دوشنبه 17 خرداد 1395 10:13 AM
بازاریابی یا مارکتینگ فرایندی مدیریتی- اجتماعی است که در طی آن افراد و شرکت ها با تولید و مبادله کالا با یکدیگر، به تامین نیازها و خواسته های خود اقدام می کنند. در بازاریابی باید بخش هایی از بازار که مناسب ترین بخش بازار برای شرکت و محصول آن هستند شناسایی و مشخص شوند. بازاریابی در تعریف بر چهار رکن اصلی استوار است:
1- کالا یا خدمات (Product)
2- توزیع یا محل ارایه (Place)
3- قیمت گذاری (Pricing)
4- ترویج یا تبلیغ (Promotion)
برای معرفی محصول باید پیام کسب وکار را از طریق رسانه که روزنامه، تلویزیون، ایمیل، بیلبورد و سایت های اینترنتی است به مخاطب رساند.
در اینجا لازم است تذکر دهیم که بازاریابی با تبلیغات تفاوت دارد. تبلیغات بنا بر تعریف شامل انتشار پیام های ترغیب کننده ای است که به منظور معرفی و ترویج محصولات و خدمات شرکت به مشتریان موجود و بالقوه و در ازای پرداخت مبلغی معین انجام میشود. در حالیکه، بازاریابی فرایند برنامه ریزی، اجرا و هدایت هدفمند آمیخته ای از فعالیت های تجاری است که هدف آن نزدیک سازی کسب و کارها به مخاطبین است.
در تعریف بازاریابی انواعی برای آن شناخته شده است که می توان به بازاریابی مصرفی، بازاریابی چندسطحی، بازاریابی پارتیزانی، بازاریابی مویرگی، بازاریابی دهان به دهان، بازاریابی اینترنتی، بازاریابی تک به تک، بازاریابی شبکهای، بازاریابی سیستماتیک و بازاریابی مفهومی اشاره کرد.
در ادامه قصد داریم شما را با روش های بسیار معمول بازاریابی در حال حاضر و مزایای هر یک از آنها آشنا کنیم.