0

تفاوت «ضَلَالٍ مُّبِينٍ» با «ضَلاَلٍ بَعِيدٍ» چیست؟

 
meysam1200
meysam1200
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : دی 1394 
تعداد پست ها : 596
محل سکونت : فارس

تفاوت «ضَلَالٍ مُّبِينٍ» با «ضَلاَلٍ بَعِيدٍ» چیست؟
دوشنبه 24 اسفند 1394  4:52 PM

ر

«ضلالت»، یعنی گمراهی - «مبین» یعنی آشکار – و «بعید» یعنی دور.

گمراه شدن یک انسان [یا یک امت، یک جامعه، یک قوم یا یک امّت] را از زوایای متفاوتی می‌توان مورد مطالعه قرار داد و از "حیث‌"ها یا "جنبه"های گوناگونی توصیف و بیان نمود.

به عنوان مثال: اگر ببینید شخصی کار خطایی می‌کند، می‌گویید: «معلوم (آشکار) است که این کار خطاست». اما اگر ببیند که به قصد رسیدن به هدف معینی، راه خطایی را رفته است، می‌گویید: «از هدف دور شده است».

در قرآن کریم، گمراهی بشر، از زوایای گوناگونی مورد نظر قرار گرفته و از حیث‌ها و جنبه‌های متفاوتی توصیف شده است.

به عنوان مثال: اگر کسی با دست خودش مجسمه‌ای بسازد و آن را معبود خویش بخواند، گفته می‌شود که این یک گمراهی آشکار « ضَلَالٍ مُّبِينٍ » است؛ چون معلوم است که این مجسمه (بت)، معبود نمی‌باشد. اما اگر کسی به تناسب "هدف غایی و حقیقی" که معاد می‌باشد، مسیر را کلاً خطا رفته باشد، گفته می‌شود: دور شد « ضَلاَلٍ بَعِيدٍ »، مانند دو آیه ذیل:

گمراهی مبین (آشکار):

« هَذَا خَلْقُ اللَّهِ فَأَرُونِي مَاذَا خَلَقَ الَّذِينَ مِن دُونِهِ بَلِ الظَّالِمُونَ فِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ » (لقمان، 11)

ترجمه: اين خلق خداست [اينك] به من نشان دهيد كسانى كه غير از اويند چه آفريده‏اند [هيچ] بلكه ستمگران در گمراهى آشكارند.

توضیح: می‌فرماید به هر چه که نگاه کنید، مخلوق خداست؛ حال شما دیگرانی را خالق می‌نامید، خب بگویید چه خلق کرده‌اند؟ پس بسیار "آشکار" است که خلقی نکرده‌اند و هر کس چنین ادعایی داشته باشد، ظلم آشکاری به خودش و دیگران کرده است.

گمراهی بعید (دور):

« الَّذِينَ يَسْتَحِبُّونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا عَلَى الآخِرَةِ وَيَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللّهِ وَيَبْغُونَهَا عِوَجًا أُوْلَئِكَ فِي ضَلاَلٍ بَعِيدٍ » (ابراهیم علیه السلام، 3)

ترجمه: همانان كه زندگى دنيا را بر آخرت ترجيح مى‏دهند و مانع راه خدا مى‏شوند و آن را كج مى‏شمارند آنانند كه در گمراهى دور و درازى هستند.

توضیح: انسان همیشه در حرکت است. حرکت او نیز به سوی هدف است. هدف او نیز "محبوب" اوست، و محبوب حقیقی و غایی نیز خداوند سبحان می‌باشد. پس، کسی که محبت دنیا را در دل دارد، هدفش دنیاست و هر چه به سوی این هدف حرکت کند، از محبوب حقیقی، رشد، قرب او و فلاح دورتر می‌شود.

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها