آمادگي براي ظهور حضرت مهدي (ع)
سه شنبه 11 اسفند 1394 3:39 PM
يکي ديگر از وظايفي ، که به تصريح روايات ، در دوران غيبتبر عهده شيعيان و منتظران فرج قائم آل محمد(ص) ميباشد کسب آمادگيهاي نظامي و مهيا کردن تسليحات مناسب هر عصر براي ياري و نصرت امام غائب ميباشد، چنانکه در روايتي که نعماني به سند خود از امام صادق(ع) ، نقل کرده آمده است:
«ليعدن احدکم لخروج القائم(ع) و لو سهما فانالله تعالي اذا علم ذلک من نيته رجوت لان ينسي في عمره حتي يدرکه [فيکون من اعوانه و انصاره]»
«هر يک از شما بايد که براي خروج حضرت قائم(ع) [سلاحي] مهيا کند. هر يک هر چند که يک تير باشد، که خداي تعالي هر گاه بداند که کسي چنين نيتي دارد اميدوارم عمرش را طولاني کند تاآنحضرت را درک کند [و از ياران و همراهانش قرار گيرد]».
در روايت ديگري مرحوم کليني به سند خود از امام ابوالحسن [موسي کاظم](ع) نقل ميکند که:
«،،، من ارتبط دابة متوقعا به امرنا و يغيظ به عدونا و هو منسوب الينا ادرالله رزقه ، و شرح صدره و بلغه امله و کان عونا ملي حوائجه»
«... هر کس اسبي را به انتظار امر ما نگاه دارد و به سبب آن دشمنان را خشمگين سازد و او به ما منسوب باشد خداوند (روزيش را فراخ گرداند و شرح صدر به او عطا کند و به آروزيش برساند و يار بر حوائجش باشد».
همچنين مرحوم کليني در «روضة کافي» به سند خود از ابوعبدالله جعفي روايتي را نقل ميکند که توجه به مفاد آن بسيار مفيد است:
«قال لي ابوجعفر محمد بن علي،(ع): کم الرباط عندکم؟ قلت: اربعون، قال(ع)لکن رباطناالدهر.»
«حضرت ابوجعفر محمدبن علي، امام باقر: به من فرمودند: منتهاي زمان مرابطه نزد شما چند روز است؟ عرضه داشتم: چهل روز ، فرمودند: ولي مرابطه ما مرابطهاي است که هميشه هست ...»
«مرابطه» چنانکه فقها در کتاب جهاد گفتهاند ، اين است که شخص مؤمن براي جلوگيري از هجوم و نفوذ مشرکان و کافران در مرزهاي کشور اسلامي و يا هر موضعي که از آن احتمال بروز حملهاي عليه مسلمانان ميرود، به حال آماده باش و در کمين به سر برد.
اين عمل در زمان غيبت امام معصوم(ع) ، مستحب بوده و فضيلتهاي بسياري براي آن بر شمرده شده است ، چنانکه در روايتي که به طريق اهل سنت از رسول گرامي اسلام،(ص) نقل شده آمده است:
«رباط يوم و ليلة خير من صيام شهر و قيامه، و ان مات مرابطا جري عليه عمله و اجري عليه رزقه و امن من الفتان»
يک شب نه روز مرابطه (مرزداري) در راه خدا از اينکه شخص يک ماه روزها روزه باشد و شبها به عبادت قيام نمايد ثوابش بيشتر است .
پس هر گاه در اين راه بميرد عملي که انجام ميداده بر او جريان خواهد يافت ، و روزيش بر او جاري خواهد شد و از فرشتهاي که در قبر مردهها را امتحان ميکند ايمن خواهد ماند».
اما در مورد اينکه حداقل و حداکثر زمان مرابطه چه اندازه استبايد گفت که: حداقل زمان مرابطه سه روز و حداکثر آن چهل روز است ، زيرا اگر از اين مقدار بيشتر شود ديگر برآن صدق مرابطه نکرده و جهاد شمرده ميشود و شخصي هم از ثواب جهادکنندگان برخوردار ميشود.
علامه مجلسي در شرح اين فرمايش امام(ع)، ميفرمايد:
«اي يجب عليالشيعة ان يربطوا انفسهم علي طاعة امام الحق، و انتظار فرجه،و يتهياوالنصرته».
«بر شيعيان واجب است که خود را بر اطاعت امام بر حق و انتظار فرج او ملتزم سازند و براي ياري نمودنش مهيا باشند».
شيخ محمد حسن نجفي نيز در کتاب «جواهرالکلام» در شرح روايت مزبور ميفرمايد:
«و هو محمول علي ارادة ترقب الفرج ساعة بعد ساعة کما جائتبه النصوص لاالرباط المصطلح»
«مرابطه در اين روايتبه معناي اراده انتظار فرج در تمام ساعات شبانهروز است، همچنانکه در بعضي از روايات نيز به اين معنا اشاره شده است، نه مرابطه مصطلح در فقه».
البته شايد بتوان گفت که کلام مرحوم صاحب جواهر نيز در نهايتبه همان کلام مرحوم علامه مجلسي بر ميگردد که فرمودند:
مرابطه در روايت مزبور به معناي آمادگي و مهيا بودن براي ياري امام منتظر ميباشد. که البته نحوه اين آمادگي و مهيا بودن بسته به شرايط زمان و مکان دارد و اگر در بعضي از روايات سخن از آماده کردن اسب و شمشير براي ظهور ولي امر (عج) به ميان آمده، و براي آن فضيلتبسيار برشمرده شده است، به اين معنا نيست که اينها موضوعيت دارند، بلکه با قدري تامل روشن ميشود که ذکر اين موارد تنها به عنوان تمثيل و بيان لزوم آمادگي رزمي براي ياري آخرين حجتحق ميباشد، و مسلما در اين عصر بر شيعيان لازم است که با مسلحشدن به تجهيزات نظامي روز خود را براي مقابله با دشمنان قائمال محمد(ع) آماده سازند، و البته در حال حاضر به خاطر وجود حکومتشيعي و حاکميت فقيه جامعالشرايط بر سرزمين اسلامي اين وظيفه در درجه اول بر عهده حکومت اسلامي است که در هر زمان قواي مسلح کشور را در بالاترين حد آمادگي نظامي قرار دهند تابه فضل خدا در هر لحظه که اراده الهي بر ظهور منجي عالم بشريت (عج) قرار گرفتبتوانند به بهترين نحو در خدمت آن حضرت باشند.