سبک زندگی اسلامی در روابط خانوادگی
سه شنبه 13 بهمن 1394 4:51 PM
1. خانواده نخستین و مهمترین نهاد اجتماعی است. محل شکلگیری پایههای شخصیتی و الگوهای رفتاری است. باورها، ارزشها و هنجارهای اخلاقی در خانواده نهادینه میشوند. راه و رسم زندگی در خانواده آموزش داده میشود.
2. خانواده در الگوی زیست اسلامی از اهمیت فوق العادهای برخوردار است. محبوبترین بنیان مورد علاقة اسلام است.
3. اصالت خانوادگی، اخلاق، دینداری، کفویت، محبت و علاقه، و انتخابی بودن از مهمترین شاخصهای مورد قبول اسلام انتخاب همسر است. در این میان تأکید ویژهای بر اصالت خانوادگی، دینداری و آراستگی به فضایل اخلاقی شده است.
4. اولیای دین از تکیه بر معیارهای صرفاً مادی و ظاهری در انتخاب همسر به شدت پرهیز دادهاند.
5. از نظر اسلام مهمترین ارکان استحکام خانواده «مودت» و «رحمت» میان زن و مرد است. «مودت» یعنی «دوستی عاقلانه و نه دوستی غریزی» و «رحمت» یعنی «گذشت مهربانانه از لغزشها و کوتاهیهای یکدیگر». با تکیه بر این دو اصل اخلاقی میتوان همة اختلافات را رفع کرد. اگر خانواده بر پایة مودت شکل گرفته باشد، اختلافات آن نیز بر پایة «رحمت» رفع خواهند شد.
6. با توجه به آنکه تأمین نیازهای عاطفی و روانی نقشی انکارناپذیر در بقای نظام خانواده دارد، در تعالیم اسلامی توصیههای فراوانی برای تقویت محبت در میان اعضای خانواده شده است. در عین حال، ارزش عواطف متقابل در میان اعضای خانواده تا جایی است که در مسیر رضایت الهی باشد.
7. از نگاه اسلام در روابط خانوادگی اصالت با همدلی تکتک اعضا است. در عین حال، برای حل اختلافات احتمالی حقوق متقابلی میان تک تک اعضای خانواده در نظر گرفته شده است که در صورت وقوع اختلاف میتوان به عنوان راهکاری منصفانه و عادلانه بر آنها تکیه کرد.
8. در تعالیم قرآنی برای حل اختلافات احتمالی میان همسران و صیانت از حریم خانواده راهکارهایی بیان شده است که به ترتیب عبارتند از: (1) «مشاوره و همفکری» میان همسران؛ (2) معرفی مرد به عنوان سرپرست خانواده؛ (3) «اصل صلح و سازش»، در شرایطی که پافشاری بر حقوق شرعی و قانونی خود موجب از هم گسیختگی کانون خانواده میشود، اسلام همسران را به سازش و انعطاف توصیه میکند؛ (4) استفاده از تجربیات افراد خیرخواه و (5) آخرین راه حل مورد تأیید اسلام، طلاق و جدایی عادلانه است. البته از نظر اسلام، طلاق راهکاری مبغوض و منفور است و تنها در شرایطی تجویز شده است که به هیچ وجه ادامة زندگی خانوادگی ممکن نباشد.
9. خانوادة تراز اسلامی خانوادهای است که اعضای آن با یکدیگر روابطی محبتآمیز داشته باشند. اسلام برای روابط محبتآمیز میان اعضای خانواده اجر و پاداش اخروی نیز قرار داده است. البته روابط محبتآمیز لازم است همراه با عدالت باشد.
10.اکرام والدین و تلاش در جهت تأمین نیازهایشان از اموری است که اسلام بر آن تأکید دارد. خدمت به والدین وسیلة دستیابی به بهشت معرفی شده است.
11.عدالت اقتضا میکند به همان اندازه که والدین بر ما حق دارند ما هم آن را جبران کنیم. در حالی که هرگز نمیتوان حق هستیبخشی آنان را جبران نمود. به همین جهت، اسلام احسان به والدین را توصیه کرده و آن را در ردیف توحید قرار داده است. در عین حال، در جایی که خواستههای آنان خلاف رضایت الهی باشد، در عین احترام و تکریمشان، نباید به چنان خواستههایی تن داد.
یکی از وظایف اسلامی تک تک اعضای خانواده این است که برای تأمین معاش و مایحتاج زندگی خود و دیگر اعضا فعالیت کنند. کار و تلاش اعضای خانواده افزون بر آنکه عزت نفس آنان را تأمین میکند، موجب نشاط و سلامت روحی و روانی تک تک اعضا نیز خواهد بود.
منیع:اخلاق و سبک زندگی اسلامی-احمد حسین شریفی