پاسخ به:شیوه های تبلیغی امام صادق علیه السلام
چهارشنبه 23 دی 1394 9:15 AM
در مقاله قبلي درباره شیوه های تبلیغ حضرت امام صادق (ع) صحبت كرديم در اين مجال نگاهي كوتاه داريم به ساير شيوه هاي تبليغي آن حضرت.
امام صادق (علیه السلام) شنیده بودند که از مسلمانان مردی به نام «شقرانی» شراب خورده است و به دنبال فرصتی بودند که نهی از منکر کنند . روزی او برای دریافتسهمی از بیت المال نزد حضرت آمد . حضرت ضمن این که سهمی از بیت المال به او دادند با لحنی ملاطفت آمیز فرمودند: کار خوب از هر کسی خوب است، ولی از تو به واسطه آشنایی که با ما داری و آزاد شده پیامبر هستی زیباتر است . و کار بد از هر کسی بد است، و از تو به خاطر همین انتساب زشتتر و قبیحتر است .
شقرانی با شنیدن این جمله دانست که امام از شراب خواری او آگاه بوده و در عین حال به او محبت کرده است . نادم گشت و در درونش تحولی ایجاد شد . (10)
آری، توجه به کمالات، موقعیت و شخصیت افراد یکی از عوامل بازدارنده از منکرات و کارهای زشت است .
از ویژگیهای تمام معصومین اختصار در سخن و خطابه و پرهیز از سخنان زاید بوده است . امام صادق (علیه السلام) میفرماید:
«ثلاثة فیهن البلاغة التقرب من معنی البغیة و التعبد من حشو الکلام و الدلالة بالقلیل علی الکثیر» (11) سه چیز از بلاغت است: استفاده از رساترین عبارات برای رسانیدن مطالب به مخاطبان و دوری از سخنان زاید و بیهوده که شنونده را خسته میکند و استفاده از جملات کوتاه و پر معنا .
ترغیب به نشر فرهنگ اهل بیت(سلام الله علیهم)
حضرت به شیعیان توصیه و سفارش میکردند که به زیارت یکدیگر بروید، که این دید و بازدیدها دلهایتان را زنده میدارد . و احادیث و سخنان ما را به یکدیگر نقل کنید، که سخنان و احادیث ما، شما را به یکدیگر پیوند میدهد و بهرهگیری از آنها هدایتتان میکند و نجاتتان میبخشد .
اما اگر آنها را ترک کنید گمراه شده و هلاک میگردید . پس به احادیث و سخنان ما توجه نمائید که من نجات شما را با عمل به آنها تضمین میکنم . (12)
یکی از شیوههای دیگر تبلیغی حضرت دعوت به دانش اندوزی و کسب معارف دینی بود . حضرت اصحاب و شاگردانش را به دانشاندوزی و کسب معارف تشویق مینمود و میفرمودند:
«لست احب ان اری الشاب منکم الا غادیا فی حالین اما عالما او متعلما» (13) دوست ندارم یکی از شما جوانان را جز در یکی از دو حال ببینم: یا دانشمند و عالم باشید و یا متعلم و دانشجو . و بدین گونه به جوانان بهای بیشتری در مسائل تبلیغی میدادند .
امام صادق (علیه السلام) شخصی را برای ماموریتی به منطقهای فرستاد . او در گزارش خود به امام از مردم منطقه به شدت انتقاد کرد . امام فرمود: ای سراج، ایمان ده درجه دارد . بعضی یک درجه ایمان دارند و بعضی دو درجه . بعضی هم هفت تا ده درجه . نباید کسانی که ایمان کاملتری دارند از دیگران بیش از ظرفیت آنها توقع داشته باشند . (14)
امام صادق (علیه السلام) در میان امامان معصوم، تنها امامی بود که با دو حکومت مروانی و عباسی معاصر بود . دو حکومت و قدرتی که عملا با شریعت اسلام و بنیانگذار آن به نبرد برخاسته بودند و در این راستا بدعت گذاران و مذهب سازان گوناگونی هم پدید آورده بودند . حضرت که نظارهگر این شبههافکنیها و تبلیغات ضددینی بودند، بهترین راه را در نشر فرهنگ اسلامی در پرتو تقیه (تلاش پنهانی) دیدند . و بدین گونه توانستند خدمات بسیاری را در بعد فرهنگی به عالم تشیع بنمایند . (15)
حضرت به اصحاب خود نیز سفارش میکردند که مخفیانه عمل کنند و در هر عملی که انجام میدهند توجه کامل داشته باشند که مخالفان و دشمنانشان متوجه آنان نشوند و میفرمودند: مبلغان خاموش ما باشید .
یکی از روشهای تبلیغی حضرت نوآوری بود . یکی از دانشمندان مسیحی درباره حضرت میگوید: امام صادق (علیه السلام) سرمنشا مجموعه ابتکارات و افکار و روشهای جدید است . (16)
نویسنده کتاب «مغز متفکر شیعه» مینویسد: امام صادق (علیه السلام) شخصیتی است که مذهب شیعه را از خطر نابودی نجات داد . او بود که نخستین بار نظریه «بطلمیوس» در موضوع مرکزیت کره زمین و گردش خورشید به دور آن را مورد انتقاد قرار داد و مرکزیتخورشید را مطرح ساخت او نخستین کسی بود که عقیده عناصر چهارگانه آب، آتش، خاک، هوا را مطرح ساخت . او نخستین پایهگذار عرفان در اسلام بود . او پدید آورنده فرهنگ جامع شیعه بود . او پایهگذار تئوری حرکت تمام موجودات و دهها نظریه جدید علمی بود که تفصیل آن را در همان کتاب باید مطالعه نمود. (17)
«ابوبصیر» میگوید: امام صادق (علیه السلام) در آخرین لحظههای عمرش فرمود: همه اقوام و خویشان مرا خبر کنید .
همین که همه بستگانش را خبر کردیم و همه در خانه حضرت جمع شدند، حضرت فرمود: شفاعت ما هرگز نصیب کسی که نماز را سبک میشمارد نخواهد شد . (18)
امام صادق (علیه السلام) با تدوین فقه و حدیث و نشر معارف اهلبیت، تشیع را آسیب ناپذیر ساخت و سهم ایشان چنان بزرگ است که مذهب شیعه را «مذهب جعفری» نامیدند .
«علامه طباطبایی» میگوید: احادیثی که از امام صادق (علیه السلام) و امام باقر (علیه السلام) نقل شده، از مجموع احادیثی که از پیامبر و ده امام بزرگوار ضبط شده بیشتر میباشد . (19) و به دلیل همین رهبری مذهبی و فکری و علمی سیاسی دستگاه خلافتسخت نگران بود .
به همین جهت هر از چند گاهی، به بهانهای امام را به عراق احضار کرده و نقشه قتل ایشان را میکشیدند که هر بار به نحوی خطر از وجود مقدس امام برطرف میگردید . ولی سرانجام، دستگاه خلافت در شوال سال 1418 امام را مسموم و به شهادت رسانید .
پینوشتها:
1.احزاب، آیه 39 .
2.مناقب ابن حلیفه، ج1، ص173، تذکرة الحفاظ، ج1، ص157، دور نمایی از زندگانی امام جعفر صادق، عقیقی بخشایشی .
3.رجال نجاشی ، ص40: «لقد ادرکت فی هذا المسجد تسعماة شیخ کل یقول حدثنی جعفر بن محمد» .
4.زندگانی امام جعفر صادق، بخشایشی، ص19 .
5.صفحاتی از زندگانی امام جعفر صادق ، محمد حسین مظفر، نشر قلم، ص281، بیست گفتار شهید مطهری، ص157 .
6.میزان الحکمه، ج1، ص255 .
7. بحارالانوار، ج70، ص303 .
8.انوارالبهیه، ص194 .
9.کافی، ج2، ص209، بحارالانوار، ج47، ص58 .
10.بحارالانوار، ج47، ص349 .
11.تحت العقول ، ص330 .
12.کافی، ج2، ص186 .
13.بحارالانوار، ج1، ص170 .
14.ره توشه راهیان نور، ویژه محرم 1419 .
15.بر امام صادق چه گذشت، سید محمد حسن موسوی کاشانی، ص103 .
16.مغز متفکر شیعه، ص59 .
17.دورنمایی از زندگانی امام صادق، عقیقی بخشایشی، ص75،
18.بحارالانوار، ج11، ص105 .
19. شیعه در اسلام، علامه طباطبایی، ص140 .
نويسنده:حجت الاسلام محمود اکبری