نتایج تحقیقات صورت گرفته در کشور نشان میدهد که بین استفاده جوانان از فیسبوک و هویت دینی آنان رابطه معناداری وجود دارد.
در یکی از این پژوهشها، دوفصلنامه علمی-پژوهشی دین و ارتباطات در شماره ۴۲ در زمستان ۱۳۹۱، نتایج یک مطالعه موردی با موضوع فیسبوک و جوانان شهر اصفهان را با عنوان «تعامل در فضای مجازی شبکه های اجتماعی اینترنتی و تاثیر آن بر هویت دینی جوانان» به قلم وحید قاسمی، صمد عدلی پور، مسعود کیانپور از دانشگاه اصفهان منتشر کرده بود.
در نتایج این پژوهش آمده است:
«بین مدت زمان عضویت و میزان استفاده از فیسبوک رابطه معنادار معکوس و بین واقعی تلقی کردن محتوای شبکههای اجتماعی مجازی و هویت دینی کاربران رابطه معنادار مثبتی وجود دارد. یعنی هرچه مدت زمان عضویت و میزان استفاده از فیسبوک افزایش پیدا کند، هویت دینی کاربران ضعیفتر میشود.»
این پژوهش تأکید میکند: «وجود رابطه معکوس و معنادار هویت دینی با تعامل در فیسبوک نشان میدهد که متناسب با افزایش میزان استفاده و مدت زمان عضویت در این شبکه در میان جوانان، شناسهها و مولفههای هویت دینی دستخوش دگرگونی میشود و احساس تعلق خاطر به شاخصهای هویت دینی، ماهیتی انتخابی به خود میگیرد.»
در ادامه نتایج این پژوهش، به تعامل در فضای مجازی و تاثیر دوگانه آن بر ابعاد هویت دینی جوانان پرداخته شده است: «با افزایش دسترسی و بهرهمندی از مجاری نوین اطلاعاتی و ارتباطی و افزایش مدت زمان استفاده و نوع مصرف، به دلیل تأثیرپذیری افق ذهنی و بینشی و ارتقا و گسترش جهتگیریهای شناختی، عاطفی و عملی، از یک سو، از شدت ابعاد پیامدی و تجربی کاسته و از سوی دیگر، هویت دینی جوانان در بعد شناختی تقویت میشود.»
همچنین بر اساس نتایج این پژوهش، «استفاده از شبکههای اجتماعی اینترنتی بر شیوه، سبک دینداری و هویت دینی آنها تاثیر میگذارد و قرائتهای دینی مختلف را در آنها افزایش میدهد.»