0

∞ آیه شب هجدهم ماه مبارک رمضان ∞

 
nargesza
nargesza
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1392 
تعداد پست ها : 10707
محل سکونت : اصفهان

پاسخ به:∞ آیه شب هجدهم ماه مبارک رمضان ∞
یک شنبه 14 تیر 1394  3:40 PM

 

متن آیه:
 

يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِيماً
 
ترجمه آیه:
 
اي پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: «جلبابها ( روسري‏هاي بلند) خود را بر خويش فروافکنند، اين کار براي اينکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند بهتر است؛ (و اگر تاکنون خطا و کوتاهي از آنها سر زده توبه کنند) خداوند همواره آمرزنده رحيم است.
 
تفسیر آیه:
 
59- اي پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو جلبابها (روسري‏هاي بلند) خود را بر خويش فروافکنند، اين کار براي اينکه (از کنيزان و آلودگان) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند بهتر است و (اگر تاکنون خطا و کوتاهي از آنها سر زده) خداوند همواره غفور و رحيم است.
شان نزول:
در تفسير علي بن ابراهيم در شان نزول آيه نخست چنين آمده است: آن ايام زنان مسلمان به مسجد مي‏رفتند و پشت سر پيامبر صلي الله عليه و آله نماز مي‏گذاردند، هنگام شب موقعي که براي نماز مغرب و عشا مي‏رفتند بعضي از جوانان هرزه و اوباش بر سر راه آنها مي‏نشستند و با مزاح و سخنان ناروا آنها را آزار مي‏دادند و مزاحم آنان مي‏شدند، آيه فوق نازل شد و به آنها دستور داد حجاب خود را بطور کامل رعايت کنند تا به خوبي شناخته شوند و کسي بهانه مزاحمت پيدا نکند.
تفسير:
اخطار شديد به مزاحمان و شايعه‏پراکنان!
به دنبال نهي از ايذاء رسول خدا صلي الله عليه و آله و مؤمنان در آيات گذشته، در اينجا روي يکي از موارد ايذاء تکيه کرده و براي پيشگيري از آن از دو طريق اقدام مي‏کند:
نخست به زنان باايمان دستور مي‏دهد که هر گونه بهانه و مستمسکي را از دست مفسده‏جويان بگيرند، سپس با شديدترين تهديدي که در آيات قرآن کم‏نظير است منافقان و مزاحمان و شايعه‏پراکنان را مورد حمله قرار مي‏دهد.
در قسمت اول مي‏گويد: «اي پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنين بگو روسري‏هاي بلند خود را بر خويش فروافکنند تا شناخته نشوند و مورد آزار قرار نگيرند» (يا ايها النبي قل لازواجک و بناتک و نساء المؤمنين يدنين عليهن من جلابيبهن ذلک ادني ان يعرفن فلا يؤذين).
در اينکه منظور از شناخته شدن چيست؟ دو نظر در ميان مفسران وجود دارد که منافاتي با هم ندارند.
نخست اينکه در آن زمان معمول بوده است که کنيزان بدون پوشيدن سر و گردن از منزل بيرون مي‏آمدند، و از آنجا که از نظر اخلاقي وضع خوبي نداشتند گاهي بعضي از جوانان هرزه مزاحم آنها مي‏شدند، در اينجا به زنان آزاد مسلمان دستور داده شد که حجاب اسلامي را کاملا رعايت کنند تا از کنيزان شناخته شوند و بهانه‏اي براي مزاحمت به دست هرزگان ندهند.
بديهي است مفهوم اين سخن آن نيست که اوباش حق داشتند مزاحم کنيزان شوند، بلکه منظور اين است که بهانه را از دست افراد فاسد بگيرند.
ديگر اينکه هدف اين است که زنان مسلمان در پوشيدن حجاب سهل‏انگار
و بي‏اعتنا نباشند مثل بعضي از زنان بي‏بند و بار که در عين داشتن حجاب آنچنان بي‏پروا و لاابالي هستند که غالبا قسمتهائي از بدنهاي آنان نمايان است و همين معني توجه افراد هرزه را به آنها جلب مي‏کند.
در اينکه منظور از «جلبات» چيست مفسران و ارباب لغت چند معني براي آن ذکر کرده‏اند:
1- ملحفه (چادر) و پارچه بزرگي که از روسري بلندتر است و سر و گردن و سينه‏ها را مي‏پوشاند.
2- مقنعه و خمار (روسري).
3- پيراهن گشاد.
گرچه اين معاني با هم متفاوتند ولي قدر مشترک همه آنها اين است که بدن را به وسيله آن بپوشاند (ضمنا بايد توجه داشت «جلباب» به کسر و فتح جيم هر دو قرائت مي‏شود).
اما بيشتر به نظر مي‏رسد که منظور پوششي است که از روسري بزرگتر و از چادر کوچکتر است چنانکه نويسنده «لسان‏العرب» روي آن تکيه کرده است.
و منظور از «يدنين» (نزديک کنند) اين است که زنان «جلباب» را به بدن خويش نزديک سازند تا درست آنها را محفوظ دارد، نه اينکه آن را آزاد بگذارند به طوري که گاه و بيگاه کنار رود و بدن آشکار گردد، و به تعبير ساده خودمان لباس خود را جمع و جور کنند.
اما اينکه بعضي خواسته‏اند از اين جمله استفاده کنند که صورت را نيز بايد پوشانيد هيچ دلالتي بر اين معني ندارد و کمتر کسي از مفسران پوشاندن صورت را در مفهوم آيه داخل دانسته است.
به هر حال از اين آيه استفاده مي‏شود که حکم «حجاب و پوشش» براي آزاد زنان قبل از اين زمان نازل شده بود، ولي بعضي روي ساده‏انديشي درست مراقب آن نبودند آيه فوق تاکيد مي‏کند که در رعايت آن دقيق باشند.
و از آنجا که نزول اين حکم، جمعي از زنان باايمان را نسبت به گذشته پريشان مي‏ساخت، در پايان آيه مي‏افزايد: «خداوند همواره غفور و رحيم است» (و کان الله غفورا رحيما).
هرگاه از شما تاکنون در اين امر کوتاهي شده چون بر اثر جهل و ناداني بوده است خداوند شما را خواهد بخشيد، توبه کنيد و به سوي او بازگرديد، و وظيفه عفت و پوشش را به خوبي انجام دهيد.
نکته‏ها:
1- از خود شروع کن!
در دستوري که در آيات مورد بحث در زمينه رعايت حجاب اسلامي به طور کامل آمده است و به پيامبر صلي الله عليه و آله مي‏فرمايد: اين دستور را ابلاغ کن، نخست همسران پيامبر صلي الله عليه و آله مطرح شده‏اند، سپس دختران او، و بعد زنان باايمان، اشاره به اينکه هر گونه اصلاحي را بايد از خود و خانواده خود شروع کني و اين برنامه‏اي است براي همه اصلاحگران بشري.
و در ميان همسران و دختران نخست همسران را عنوان مي‏کند، چرا که آنها به مرد نزديکترند، زيرا دختران همسر مي‏گيرند و به خانه‏هاي همسران خود منتقل مي‏شوند.
2- پيشگيري از دو راه
مفاسد اجتماعي چون غالبا تک علتي نيست بايد مبارزه با آن را از همه جوانب شروع کرد، و جالب اينکه در آيات فوق براي جلوگيري از مزاحمتهاي افراد هرزه، نخست به زنان باايمان دستور مي‏دهد که بهانه‏اي به دست آنها ندهند، سپس مزاحمين را با شديدترين تهديد بر سر جاي خود مي‏نشاند.
و اين نيز برنامه‏اي است براي هميشه و همگان، هم دوست را بايد اصلاح کرد، و هم دشمن را با قدرت بر سر جاي خود نشانيد.

 

بحث و گفتگو پیرامون آیه
 

درمورد حفظ و رعایت حجاب آیات و روایات فراوانی وجود دارد که همه این موارد اول به نفع خود شخص است و بعد به نفع دیگران. شخص اگر خود حجابش را رعایت کند باعث ایجاد گناه نه در خود و نه در دیگران نمی شود. چیزی که امروزه هم می بینیم چشم های هرزه به دنبال دختران و زنان محجبه نمی رود.
 

تطبیق مفاهیم آیه با روحیات و منش و رفتار خودمان
 

همونطور که دوست نداریم دیگران بهمون نگاه کنن باید زمینه این کار رو هم از بین ببریم. نمی شه که با قیافه عجیب و غریب بریم بیرون تو جامعه بعد هم توقع داشته باشیم کسی نگاهمون نکنه یا دنبالمون نیاد و خلاصه. باید خودمون حجابمون که همون پوششمون هست و البته حجاب چشم و زبان و ... رعایت کنیم. بعد اگه خدای نکرده مشکلی هم پیش اومد ما جای اعتراض داریم. کسی نمی گه برو اول خودتو درست کن بعد دیگرانو. پس بهتره اول از خودمون شروع کنیم.
 

به کار بستن آیه در زندگی شخصیمان
 

باید به خدا ایمان داشته و هر لحظه قوی ترش کنیم. وقتی خداوند می فرماید زنان و دختران حجاب رعایت کنن به بهترن نحو، مطمئن باشیم به نفع و سود خودشون هست و اولین کسانی که آرامش پیدا می کنند خودشون هستن. باید رعایت کنیم که چطور با چه پوششی در جامعه حاضر میشیم و چطور رفتار می کنیم. واگه احیاناً تا حالا این کارو نمی کردیم از این به بعد بکنیم و به خاطر گذشته هم از خداوند طلب بخشش کنیم که خدا آمرزنده و مهربان است.

ما بانوان مومن و مسلمان باید قدر توجه خاص خداوند به خودمون رو بدونیم. خداوند به پیامبر (ص) سفارش کرده که به زنان و دختران و همسران بگو که حجاب و پوشش خود را رعایت کنند. البته که رعایت حجاب مخصوص آقایون هم هست ولی تأکید و سفارش بیشتر روی خانم هاست.

 

تشکرات از این پست
kuoroshss salma57 shirdel2 saeedakh
دسترسی سریع به انجمن ها