پاسخ به:∞ آیه شب سیزدهم ماه مبارک رمضان ∞
سه شنبه 9 تیر 1394 8:05 PM
بنام خدا
وَكَيْفَ تَكْفُرُونَ وَأَنْتُمْ تُتْلَى عَلَيْكُمْ ءَاَيَتُ اللَّهِ وَفِيكُمْ رَسُولُهُ وَمَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِىَ إِلَى صِرَطٍ مُّسْتَقِيمٍ(آیه 101 سوره آل عمران)
ترجمه
و چگونه شما كفر مىورزيد، در حالى كه آيات خدا بر شما تلاوت مىشود و رسول او در ميان شماست و هر كس به (دين وكتاب) خدا تمسّك جويد، پس قطعاً به راه مستقيم هدايت شده است.
پيام ها
1- زمينه هاى انحراف و كفر، يا فقدان راه است و يا فقدان راهنما. امّا با وجود كتاب و سنّت و قوانين و رهبر الهى ديگر انحراف چرا؟ «كيف تكفرون و...»
2- وجود قانون به تنهايى براى جلوگيرى از كفر و انحراف كفايت نمىكند، رهبر نيز لازم است. «وفيكم رسوله...»
3- تكيه و توكّل به خداوند و استمداد از او، رمز مصونيّت از تمام وسوسه ها و انحرافات است. «من يعتصم باللّه فقد هدى»
4- راه اعتصام به خداوند، به روى هر كسى باز است. «ومن يعتصم باللّه...»
5 - رو كردن به هر كس و هر مقامى غير از خداوند، انحراف است. «و من يعتصم باللّه فقد هدى الى صراط مستقيم»
6- آنچه مهمتر از حركت است، پيدا كردن راه مستقيم و حركت در آن است. «هدى الى صراط مستقيم»
7- هدايت، نتيجه ى قطعى اعتصام به خداوند است. «فقد هدى»
8 - اعتصام به خداوند، يك حركت جدّى توأم با انتخاب آگاهانه است كه لازمه ى آن رهسپارى با اولياى خداست.(1) «من يعتصم باللّه فقد هدى»
پی نوشت :
1- در زيارت جامعه كبيره، امام هادى عليه السلام مىفرمايد: «مَن اِعتصَمَ بكم فقد اِعتَصَم باللّه» پناه بردن و توسّل به اولياى الهى، در حقيقت خود را در پناه و حمايت خدا قرار دادن است.