0

∞ آیه شب هفتم ماه مبارک رمضان ∞

 
kuoroshss
kuoroshss
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : آبان 1391 
تعداد پست ها : 3221
محل سکونت : مازندران

پاسخ به:∞ آیه شب هفتم ماه مبارک رمضان ∞
چهارشنبه 3 تیر 1394  7:10 PM

 
قَوْلٌ مَعْرُوفٌ وَ مَغْفِرَهٌ خَیْرٌ مِنْ صَدَقَهٍ یَتْبَعُها أَذىً وَ اللهُ غَنِیٌّ حَلِیمٌ
 
سوره بقره، آیه ۲۶۳
 
گفتار پسندیده (در برابر نیازمندان)، و عفو (و گذشت از خشونتهاى آنها)،
از بخششى که آزارى به دنبال آن باشد، بهتر است، و خداوند، بى نیاز و بردبار است.
 
 

 

نکته‏ ها

 
آیه فوق منطق اسلام را در مورد ارزش هاى اجتماعى اشخاص و حیثیت مردم روشن مى‏ سازد و عمل آنهایى را که در حفظ این سرمایه‏ هاى انسانى مى‏ کوشند و ارباب حاجت را با گفتار نیکو و احیانا راهنمایی هاى لازم بهره مند کرده، و هرگز اسرار آنها را فاش نمى ‏سازند، از بخشش افراد خود خواه و کوته‏ نظرى که در برابر کمک مختصرى هزار گونه زخم زبان به افراد آبرومند مى ‏زنند و شخصیت آنها را در هم مى ‏شکنند، برتر و بالاتر مى ‏شمرد. در حقیقت اینگونه اشخاص همانطور که اشاره کردیم بیش از اندازه که نفع مى‏ رسانند ضرر مى ‏زنند و اگر سرمایه ای‏ مى‏ دهند سرمایه‏ هایى را نیز بر باد مى‏ دهند.
 
از آنچه در بالا گفتیم روشن مى‏ شود که” قَوْلٌ مَعْرُوفٌ” معنى وسیعى دارد و هر گونه سخن نیک، دلدارى و دلجویى و راهنمایى را شامل مى ‏شود.
مغفره” به معنى” عفو و گذشت” در برابر خشونت ارباب حاجت است.
 
آنها که بر اثر هجوم گرفتاری ها پیمانه صبرشان لبریز شده و گاهى بدون هیچگونه تمایل درونى سخنان خشونت آمیزى بر زبان جارى مى‏ سازند؛ این افراد در واقع از اجتماع ظالمى که حق آنها را نداده به این وسیله مى ‏خواهند انتقام بگیرند و کمترین جبرانى که اجتماع و افراد متمکن در برابر محرومیت آنان مى‏ توانند بکنند همین است که سخنان آنها را که جرقه‏ هاى آتش درون آنان است با تحمل بشنوند و با ملایمت خاموش سازند.
 
بدیهى است که تحمل خشونت آنها و گذشت از برخوردهاى زننده آنان از عقده‏ های شان مى‏ کاهد از این رو اهمیت این دستور اسلامى روشن‏تر مى‏ گردد. جمله‏ هاى کوتاهى که در آخر آیات معمولا ذکر شده است و صفاتى از صفات خداوند را بیان مى‏ کند با مضمون همان آیات حتما ارتباط دارد و با توجه به این نکته منظور از جمله وَ اللهُ غَنِیٌّ حَلِیمٌ:” خدا بى نیاز و بردبار است” گویا این است که: چون بشر طبعا طغیانگر است با رسیدن به مقام و ثروت خود را بى نیاز گمان مى‏ کند و این حالت گاهى موجب پرخاشگرى و بد زبانى او نسبت به محرومان و مستمندان مى ‏شود لذا مى ‏فرماید:” غنى بالذات” خدا است در حقیقت او است که از همه چیز بى نیاز است و بى نیازى بشر در واقع سرابى بیش نیست و نباید موجب غرور و طغیانگرى و بى اعتنایى او نسبت به فقراء گردد، به علاوه خداوند در برابر ناسپاسى مردم بردبار است افراد با ایمان نیز باید چنین باشند.
تفسیر نمونه، ج‏۲، ص:۳۲۰
تشکرات از این پست
shirdel2 tahmores saeedakh
دسترسی سریع به انجمن ها