* گرگان، ابتداي جاده شصتکلا، دانشگاه علوم پزشکي گلستان، دانشکده پرستاري و مامايي بويه
چکیده:
زمينه و هدف: نوجواني دوره اي بحراني از زندگي است و اختلالات اضطرابي در اين دوران شيوع بالايي دارد، اما کسب مهارت هاي خاص مي تواند در کاهش آن موثر باشد و سلامت رواني افراد را تامين کند. پژوهش حاضر با هدف تعيين تاثير آموزش مهارت هاي مقابله با اضطراب بر ميزان رضايت از زندگي دانش آموزان دبيرستاني دختر شهر گرگان در سال 1389 انجام شد. روش بررسي: اين پژوهش يک مطالعه نيمه تجربي است که بر روي 60 نفر از دانش آموزان دبيرستاني دختر در شهرستان گرگان انجام گرديد. ابتدا پرسشنامه اي مشتمل بر دو بخش دموگرافيک و رضايت از زندگي دينر توسط دانش آموزان دختر که به روش آسان انتخاب شدند تکميل گرديد. نمونه ها بر حسب شرايط ورود انتخاب و به طور تصادفي به دو گروه مداخله و کنترل تقسيم شدند. براي گروه مداخله کلاس هاي آموزش مقابله با اضطراب تشکيل گرديد. براي مقايسه ميانگين ها از آزمون هاي تي زوجي و تي مستقل استفاده شد. يافته ها: نتايج نشان داد در گروه مداخله بين ميانگين نمره رضايت از زندگي قبل و بعد از آموزش باP=0.028 اختلاف معني دار بود، اما در گروه کنترل اختلاف معني دار ي وجود نداشت. نتيجه گيري: کسب مهارت هاي مقابله با اضطراب مي تواند باعث افزايش ميزان رضايت از زندگي گردد، لذا مي تواند نوجوانان را در مقابله با بسياري از مسائل و مشکلات اجتماعي توانمند سازد.