تقويت فرقه هاي باطل
سه شنبه 24 شهریور 1388 10:33 AM
پیامبر اکرم(ص)، الحکم الزاهره 2/90
* سؤال: با توجه به اينکه در مناطق جنوبي کشور بعضاً روستاهاي همجوار با اهل تسنن مي باشند و فعاليت گستردﺓ وهابيون که با سرمايه هاي مادي و معنوي کشورهاي خليج تقويت مي شود، به مرحله اي رسيده است که حتي به بعضي از شيعيان به عنوان تأليف قلوب و تمايل شيعيان به مذاهب عامّه پولهايي را به عنوان زکوات و تبرّعات مي دهند و گاهي در پروژه هاي مسجد سازي شيعيان هم کمک هايي مي کنند و شيعيان هم چون غالباً در اين مناطق محروم نگه داشته شده اند به صورت کارگر در کارهاي ساختماني آنها شريک مي شوند، با توجه به مطالب فوق :
1.گرفتن اين پول ها به هر عنواني که باشد حکمش چيست ؟
2.ساختن مسجد توسط آنها در مناطق شيعه نشين با توجه به اشاعه مذهب غير شيعه و تأليف قلوب جوانان شيعه چه حکمي دارد ؟
3.کارگري و مشارکت در امور اقتصادي آنان با توجه به اغراض و مقاصد مذهبي آنان در پوشش مسايل اقتصادي چه حکمي دارد ؟
4.سپردن امور روستا از طرف شيعيان بدست کساني که غيرمذهب شيعه دارند و در مقام تبليغ وهابيّت و تضييع حقوق شيعيان در روستاهايي که جمعيت مختلط دارند، مي باشند، چه حکمي دارد ؟
حضرت آيت اﷲ مکارم شيرازي
3-2-1- در صورتي که باعث تقويت آنان و تضعيف مکتب اهل بيت شود جايز نيست 4-جايز نيست.
حضرت آيت اﷲ صافي گلپايگاني
1- اگر براي گرفتن پول ها مفسده اي مترتّب شود، از قبيل تمايل شيعيان به آنها جايز نيست. 2-تجويز مفروض سؤال امکان ندارد. 3- اگر عرفاً کمک به مقاصد فاسد آنها باشد جايز نيست. 4- مفروض سؤال جايز نيست.
حضرت آيت اﷲ تبريزي
3-1- عملي که موجب تقويت و ترويج آنها شود جايز نيست. 2- احتياجي نيست که آنان در مناطق شيعه نشين مسجد درست کنند، چنانچه محل مناسبي براي ساختن مسجد در اين مناطق به ما معرفي شود و احراز نياز شود مؤمنيني هستند که مسجد درست کنند. 4- سپردن امور مؤمنين به غير مؤمن جايز نيست و به اعمال و گفتار آنها و ترويج مذهب باطل آنها شود جايز نيست. لکن از معامله با وهابيت جدّاً خودداري شود.
حضرت آيت اﷲ فاضل لنکراني
4-3-2-1- همکاري اقتصادي با کفار و مشرکين في نفسه حرام نيست، ولي اگر به نحوي باشد، که موجب تقويت آنها و ترويج مذهب باطل آنها شود جايز نيست. لکن از معامله با وهابيت جدّاً خودداري شود.
حضرت آيت اﷲ بهجت
1- با علم به اغراض فاسده جايز نيست. 4-3-2- هر کاري که تضعيف امور ايمانيّه و ترويج باطل است جايز نيست.