حكم حك كردن (نوشتن) لفظ جلاله توسط انگشت يا ناخن براي شخصي كه عذر شرعي دارد،چيست؟ آيا مسح بدون وضو محسوب مي شود؟
امام خميني (ره) :
|
|
بنا بر احتياط واجب جايز نيست. |
|
|
|
|
|
|
آیت الله اراکي (ره) :
|
|
حرام نيست. |
|
العروة الوثقي، 1383، ج1، ص140، م14 |
|
|
|
|
|
|
آیت الله بهجت (ره) :
|
|
بسمه تعالي. احوط ترك آن است. |
|
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات |
|
|
|
|
|
|
آیت الله تبريزي(ره) :
|
|
بسمه تعالي. بنابراحتياط جايز نيست. |
|
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات |
|
|
|
|
|
|
آیت الله خامنه اي (دام ظله) :
|
|
بسمه تعالي. بنابراحتياط جايز نيست. |
|
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات |
|
|
|
|
|
|
آیت الله خويي (ره) :
|
|
حرام است. |
|
العروة الوثقي مع تعليقه، 1421ه.ق، ج1، ص137، م14، پاورقي3 |
|
|
|
|
|
|
آیت الله سيستاني (دام ظله) :
|
|
بسمه تعالي. بنابر احتياط واجب جايز نيست. |
|
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات |
|
|
|
|
|
|
آیت الله صافي گلپايگاني (دام ظله) :
|
|
بسمه تعالي. بلي مسح بدون طهارت است و جايز نيست. والله العالم |
|
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات |
|
|
|
|
|
|
آیت الله فاضل لنكراني (ره) :
|
|
(بنابر احتياط واجب) بر حائض و جنب مس اسم خدا مانند مس قرآن جايز نيست. |
|
العروه الوثقي مع تعليقات، 1380، ج1، ص126، م14 استفتاء شفاهي از دفتر معظم له |
|
|
|
|
|
|
آیت الله گلپايگاني (ره) :
|
|
بنابر احتياط واجب حرام است. |
|
العروة الوثقي، 1383، ج1، ص140، م14، پاورقي3 |
|
|
|
|
|
|
آیت الله مكارم شيرازي (دام ظله) :
|
|
باسمه تعالي. اگر منظور نوشتن با دست و ناخن بر صفحه ايست كه آثار آن بماند اشكال دارد و اگر منظور پاك كردن است آن هم اشكال دارد. |
|
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات |
|
|
|
|
|
|
آیت الله نوري همداني (دام ظله) :
|
|
بنابر احتياط حرام است. |
|
التعليقات علي كتاب العروةالوثقي، ص33، م14 |
|
|
|
|
|
|
|
|
آیت الله اراکي (ره) :
|
|
حرام نيست. |
|
العروة الوثقي، 1383، ج1، ص140، م14 |
|
|
|
|
|
|
آیت الله بهجت (ره) :
|
|
بسمه تعالي. احوط ترك آن است. |
|
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات |
|
|
|
|
|