0

مبحث 90 طرح صالحین: «تبلیغات؛ اهداف و تأثیرات آن»

 
liasam
liasam
کاربر نقره ای
تاریخ عضویت : آبان 1393 
تعداد پست ها : 1143
محل سکونت : مرکزی

پاسخ به:مبحث 90 طرح صالحین: «تبلیغات؛ اهداف و تأثیرات آن»
دوشنبه 18 اسفند 1393  3:48 PM

6- تأثیر تبلیغات بر اقتصاد، خانواده ها، کودکان و ...

کودکان و نوجوانان نسبت به آگهی ها آسیب پذیرتر هستند. در کشورهای مختلف قوانین متفاوتی برای محدود کردن تبلیغات به کار گرفته می شود که تعداد، نوع، محتوا و زمان پخش آگهی ها را در برمی گیرد برای مثال در یونان پخش تبلیغات برای اسباب بازی بچه ها به ساعات آخر شب محدود  می شود و در استرالیا و بلژیک پخش آگهی در زمان پخش برنامه های کودکان چند دقیقه قبل و بعد از آن ممنوع است، در سوئد پخش تبلیغات برای بچه های زیر 12 سال ممنوع است. بعضی محققین عقیده دارند که به جای محدود ساختن بیش از حد تبلیغات بهتر است والدین سطح آگاهی بچه ها را نسبت به محصولات بالا ببرند و در مود کالا و تبلیغات با آنها تبادل نظر کنند این محققین می گویند محدود کردن بیش از حد تبلیغات رشد قدرت فهم و تصمیم گیری بچه ها را به تاخیر می اندازد .  

روش های محافظت از کودکان در مقابل تبلیغات نیاز به بازنگری و به روز شدن دارد. با توجه به جایگزینی تلویزیونهای دیجیتالی بچه ها در آینده ای نزدیک به راحتی می توانند در حین تماشای تلویزیون با فشار دادن یک کلید روی صفحه نمایش وارد دنیای اینترنت شوند در دنیای تلویزیونهای دیجیتالی که جایگزین تلویزیونهای معمولی می شود دیگر حد و مرزی برای بچه ها وجود نخواهد داشت و بچه ها آزادانه به هر نوع تبلیغاتی دسترسی خواهند داشت. تکنولوژی های جدید همچنین به تبلیغ کنندگان اجازه می دهد تا اطلاعات گسترده ای از عادات بچه ها در تماشای رسانه ها را به دست آورند و به این ترتیب آنها را بیش از پیش مورد هدف قرار دهند .

 

بنابراین والدین و مربیان بایستی با افزایش قدرت اراده و عزت نفس در بچه ها، بچه ها را طوری بار بیاورند که بچه ها تبلیغات را جزئی از اقتصاد جامعه ببینند تصور درستی از معنی و هدف تبلیغات داشته باشند. به بچه ها بایستی تکنیک ها و روشهای تبلیغاتی را آموزش داد و قدرت قضاوت و انتقاد در آنها را پرورش داد. تبلیغ کننده نمی تواند با تبلیغ، جنس خود را بفروش برسانند یا مشتری را جذب خود کند. بلکه تنها می تواند با جلب توجه مشتری، وی را ترغیب به خرید کند. در صورتی که خریدار اطلاعات کافی داشته باشد ابتدا آگهی و تبلیغ را مورد ارزیابی قرار می دهد .  

 

در بزرگسالان مشاهده تبلیغات سوالاتی را در ذهن و درک آنها ایجاد می کند مثلا :

آیا منبع این آگهی ها چشم اندازها و خواسته های دیگری ورای آنچه در ظاهر نشان می دهد را دنبال می کند.

هدف آگهی تشویق وترغیب است.

آگهی و پیام عرضه شده غرض ورزانه است.

تبلیغات غرض ورزانه اهداف دیگری را نسبت به تبلیغات بی غرض دنبال می کنند  

 

 

اگر کودکی بتواند این نکات و سوالات را با دیدن آگهی های تجاری در ذهن خود حلاجی کند آنگاه می توان گفت که این بچه ها قدرت درک بالغانه آگهی ها را پیدا کرده و در نتیجه از آن آسیب نخواهد دید. اما بایستی دانست بچه های زیر 7 تا8 سال قدرت ادراکی تکامل نیافته ای دارند و دارای چنین قدرتی نیستند .

تحقیقات نشان می دهد که تبلیغات در بچه های 8 الی 12 سال، درخواست خرید آنها و احساس مادیگرایی را در آنها بالا می برد. همچنین تحقیق دیگری نشان می دهد که تبلیغات بطور غیر مستقیم سبب بحران های خانوادگی، احساس عدم رضایت از زندگی و عدم رضایت از خانواده می گردد.

با این حال بسیاری از تحقیقات نشان می دهد که فرایند تعامل خرید در خانواده با توضیح دادن در مورد کالا، محتوای آگهی یا تبلیغ، والدین قادر هستند تا دفاع فرزندان را در مقابل تبلیغات بالا ببرند و از مادی گرایی و تقاضای خرید غیر منطقی آنها جلوگیری نمایند. ارتباط والد با بچه در امر خرید (همکاری با هم)  و واسطه شدن والدین در برخورد تبلیغات با بچه ها دو راهکار مهم در کاهش اثرات مخرب تبلیغات بر روی کودکان و نوجوانان می باشند .

فرهنگ نقد و انتقاد و به چالش کشیدن هر مطلبی از جمله تبلیغات بایستی در بینندگان رسانه ها آموزش داده شود. یعنی هیچ چیزی را بی دلیل نپذیریم و هر چیزی را مورد بررسی و نقد قرار دهیم. آموزش در مورد رسانه ها تاثیرات مخرب رسانه ها و تبلیغات را به شدت کاهش می دهد .

 

 

 

تشکرات از این پست
omiddeymi1368 nargesza ria1365 zare58
دسترسی سریع به انجمن ها