پاسخ به:مبحث 83 طرح صالحین: «اهمیت حجاب در زندگی و جامعه اسلامی»
یک شنبه 28 دی 1393 1:19 PM
سئوالی كه امروزه در ذهن بسیاری از دختران جوان ما موج میزند این است كه آیا حجاب اسارت نیست؟ یا حجاب را نوعی محدودیت كه موجب سلب آزادی میشود، تلقی میكنند. استاد شهید مطهری دركتاب حجاب ص 93دراین مورد میفرمایند:« فرق است بین زندانی كردن زن در خانه و بین موظف دانستن او به اینكه وقتی میخواهد با مرد بیگانه مواجه شود پوشیده باشد. در اسلام محبوس ساختن و اسیر كردن زن وجود ندارد. حجاب در اسلام یك وظیفهای است كه بر عهده زن نهاده شده كه در معاشرت و برخورد با مرد باید كیفیت خاصی را در لباس پوشیدن رعایت كند. این وظیفه نه از ناحیه مرد بر او تحمیل شده است و نه چیزی است كه با حیثیت و كرامت او منافات داشته باشد و یا تجاوز به حقوق طبیعی او كه خداوند برایش خلق كرده است محسوب شود.»
در شرح سخن استاد شهید ابتدا باید به چند نكته توجه كرد:
1- فرق بین زندانی كردن زن وحجاب داشتن او
2- حجاب داشتن در مقابل مردان بیگانه است نه در برابر محرمان
3- نحوه حجاب داشتن ( كیفیت خاصی را در لباس پوشیدن رعایت كند.)
4- حجاب با حیثیت زن تناقض ندارد بلكه كمال بخش وجودی زن است
5-آنچه در اسلام بدان سفارش شده است همه سودمند حال بشریت است
در ادامه استاد میفرمایند:«اگر رعایت پاره ای از مصالح اجتماعی، زن یا مرد را مقید سازد كه در معاشرت روش خاصی را اتخاذ كنند و طوری راه بروند كه آرامش دیگران را بر هم نزنند و تعادل اخلاقی را از بین نبرند چنین مطلبی را «زندانی كردن» یا «بردگی» نمیتوان نامید و آن را منافی حیثیت انسانی و اصل «آزادی» فرد نمیتوان دانست. در كشورهای متمدن جهان در حال حاضر چنین محدودیتهایی برای مرد وجود دارد. اگر مردی برهنه یا در لباس خواب از خانه خارج شود ویا حتی با پیژامه بیرون آید، پلیس ممانعت كرده به عنوان اینكه این عمل برخلاف حیثیت اجتماع است او را جلب میكند. هنگامی كه مصالح اخلاقی- اجتماعی، افراد اجتماع را ملزم كند كه در معاشرت اسلوب خاصی را رعایت كنند مثلابا لباس كامل بیرون بیایند، چنین چیزی نه بردگی نام دارد و نه زندان و نه ضد آزادی وحیثیت انسانی است و نه ظلم و ضد حكم عقل به شمار میرود. بر عكس پوشیده بودن زن - در همان حدودی كه اسلام تعیین كرده است- موجب كرامت و احترام بیشتر اوست، زیرا او را از تعرض افراد جلف و فاقد اخلاق مصون میدارد.» هرشاخه كه از باغ برون آرد سر در میوه آن طمع كند راهگذر پس با توجه به فرمایشات استاد شهید مطهری رعایت كردن اخلاق و شئونات اخلاقی معنای زندانی كردن ندارد. در واقع هر گروه و تشكیلاتی ضوابط خاص خود را دارد كه وقتی ما عضو آن گروه میشویم مكلف به رعایت آن قوانین هستیم و نمیتوانیم به تعبیر اینكه میخواهیم آزاد باشیم قوانین گروه را زیر پا بگذاریم و هنجار شكنی نماییم، پس همه ما انسانها كه عضوی از جامعه خویش هستیم مكلف به رعایت قوانین جامعه خویش هستیم كه یكی از قوانین جامعه اسلامی رعایت حجاب و پوشش است كه این قانون هم از سوی خالق هستی كه بر خیر و شر آفریدههایش بیش از خودشان آگاه است مقرر شده است. آنجا كه قرآن كریم این اصل را چنین بیان میفرماید: «ای پیامبر به زنان و دختران خود و به زنان مومنین بگو كه پوششهایشان را به خود بپیچند كه این كار برای اینكه آنها به عفت شناخته شوند تا مورد تعرض واذیت واقع نشوند ، بهتر است. سوره احزاب - آیه59 » دركتاب دُرّ و صدف (محمدشجاعی) در مورد این آیه كه یكی از اثرات حجاب را بیان میكند این طور آمده است كه:این آیه را خداوندی نازل كرده است كه خالق جهان و خالق زن و مرد است و بهتر از هر كس دیگری میداند كه برای سلامت روابط زن ومرد و در نتیجه سلامت فرد و جامعه، رعایت چه چیزهایی بهتر است و حكم خود را صریح و واضح بیان كرده است. كسانی كه میخواهند بدون توجه به آیات روشن و محكم الهی دستورهای دین را نقد و بررسی كنند پشت به خورشید حقیقت كرده و در تاریكی اوهام و خیالات خود در جستجوی حقیقت هستند و بدیهی است كه به جای یافتن حقیقت، همان خیالات و اوهام و ناشی از جهالت و یا عناد خود را پیدا میكنند. حجاب مانع از ایجاد جاذبههای جنسی زن و نمایان شدن زیباییهای ظاهری او میشود. این بدان معناست كه دیگر نباید به او به چشم یك ابزار برای مطامع گوناگون نفسانی نگاه كرد. ارزش واقعی او به ظاهر او و داشتن جاذبههای جنسی او نیست، بلكه به كمالات روحی و تواناییها و قابلیتهای دیگر اوست.
و اما نكته دیگر كه باید مورد توجه قرار داد سفارش اسلام به داشتن حجاب در مقابل مردان نامحرم است نه محرمان. پس ابتدا باید محرمان و نامحرمان را شناخت. كه به دلیل دور شدن از بحث اصلی از توضیح در این مقاله پیرامون این مبحث خودداری میكنیم.
سیده اعظم الشریعه موسوی بهرام آبادی
کارشناسی مددکاری اجتماعی