پاسخ به:مبحث 83 طرح صالحین: «اهمیت حجاب در زندگی و جامعه اسلامی»
یک شنبه 28 دی 1393 1:14 PM
تحکیم بنیان خانواده با حجاب اسلامی (قسمت دوم)
البته تضعیف استحكام خانواده خود نیز پیامدهای ناگوار بسیاری را در پی خواهد داشت كه از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره كرد:
- گسستن پیوند خانواده ها
- افزایش كودكان سرراهی و بی سرپرست
- مشاجرات ودعواهای خانوادگی
- افزایش آمار طلاق
- افزایش فرزندان طلاق
- ركود فعالیتهای اجتماعی
- افزایش سن ازدواج
- كم شدن رشد فرهنگی و علمی جوانان
- كم شدن فعالیت جوانان در عرصه های اجتماعی
- بروز اعتیاد و دزدی در بین جوانان سر خورده از نظر غریزه جنسی
- پایین آمدن سطح ازدواجهای مشروع
پس بدیهی می باشد كه تضعیف استحكام خانواده ها منجر به تضعیف بنیان جامعه واتلاف نیروهای انسانی و ایجاد سستی در میان جامعه می شود كه این امر نیز شكست پذیری جامعه را در پی خواهد داشت كه این دقیقا یكی از اهدافی است كه غرب در پی آن
می باشد. كه در این زمینه امام خمینی (ره) می فرمایند: اگر زن های انسان ساز از ملت ها گرفته بشود ، ملت ها به شكست وانحطاط مبدل خواهند شد. 19
1- علل سیاسیتضعیف جوامع اسلامی
غربیها متوجه شده اند كه جنگ با اسلحه وتوپ وتانك در برابر جوامع اسلامی كارساز نیست چون آنها با نیروی ایمان به مقابله می پردازند ، در نتیجه غربیها به جنگ نرم كه همان تخریب وتضعیف روحیه ایمان واعتقادات مردم می باشد، می پردازند كه نماد بارز آن ترویج
بی حجابی وبی بندوباری در بین جوانان است. البته اعترافات غربیها خود اثبات كننده این ادعاست كه در زیر 2 نمونه از این اعترافات را از نظر می گذرانیم:
1- میشل هولباك نویسنده فرانسوی : جنگ بر ضد اسلام گرایی با كشتن مسلمانان فایده ای ندارد، فقط با فاسد كردن آنها می توان به این پیروزی دست یافت، پس باید به جای بمب بر سر مسلمانان دامن های كوتاه فرو بریزیم. 20
2- مستر همفر جاسوس انگلیسی می گوید: پس از آن كه زنان را از چادر وعبا بیرون آوردیم، باید جوانان را تحریك كنیم كه دنبال آنان بیفتند تا در میان مسلمانان فساد رواج یابد وبرای پیش برد این نقشه لازم است اول زنان غیر مسلمان را از حجاب بیرون آوریم تا زنان مسلمان از آنان یاد بگیرند . 21
جامعه ای كه زنان آن دنبال خودآرایی وبی حجابی وبی بندوباری باشند ودر پی آن مردانش نیز در رهگذر كوچه وخیابان به دنبال چشم چرانی باشند مسلما نیروی كار وفعالیت آنها ضعیف می شود چون ذهن وفكرآنها درگیر حواشی ومسائل غیر می شود ونیروی مثبتی كه می تواند در جهت پیشبرد وپیشرفت جامعه گام بردارد با ذهنی مشوش تنها در پی گذران ایام خواهد بود. كه سخن جاسوس انگلیسی مبین واضح این هدف است.
غربیها خیلی بهتر از ما متوجه شده اند كه چگونه گام بردارند آنها فهمیده اند كه چادر محكم ترین دژ وسپر برای زنان است و می دانند كه اگر موفق شوند چادرها را از سر زنان بردارند برداشتن گامهای بعدی راحت تر است كه البته این كار را هم با حیله های مختلف و ایجادشبهه های گوناگون انجام می دهند واز این طریق گام به گام در راه رسیدن به مقاصد شوم خود تلاش می كنند.
غربیها در بین انواع حجاب ها بیشترین مخالفت وحمله را نسبت به چادر دارند. زیرا می دانند اگر چادر كه مستحكم ترین سد نخی در برابرآنان است شكسته شود، مرحل بعدی برایشان اسانتر خواهد بود. 22
حجاب بانوان در اسلام ، یكی از اموری است كه از وقتی استعمارگران چشم طمع به كشورهای اسلامی وغصب معادن ومنابع آنها دوختند ، مورد حمله آنها قرار گرفت زیرا چادر وحجاب زنان مسلمان را یكی از عوامل بزرگ برای بقای استقلال شخصیت اسلامی كل جامعه مسلمانان وحفظ هویت اسلامی آن دیدند وآن را مانع نفوذ سیاسی واقتصادی خود شناختند . 23
شهید مطهری در این مورد می فرمایند: آنچه موجب فلج كردن نیروی زن وحبس استعدادهای اوست حجاب به صورت زندانی كردن زن ومحروم ساختن او از فعالیتهای فرهنگی واجتماعی واقتصادی است ودر اسلام چنین چیزی وجود ندارد . اسلام نه می گوید كه زن از خانه بیرون نرود ونه می گوید حق تحصیل علم ودانش ندارد . ونه فعالیت اقتصادی خاصی را برای زن تحریم می كند . اسلام هرگز نمی خواهد زن بیكار و
بی عار بنشیند و وجودی عاطل وباطل بار آید . پوشانیدن بدن به استثنای وجه وكفّین مانع هیچ گونه فعالیت فرهنگی یا اجتماعی یا اقتصادی نیست . آنچه موجب فلج كردن نیروی اجتماع است آلوده كردن محیط كار به لذت جوییهای شهوانی است . 24
ودر جایی دیگر می فرمایند: وضع بی حجابی از مختصات جامعه های پلید سرمایه داری غربی است ویكی از نتایج سوء پول پرستیها وشهوت رانیهای سرمایه داران غربی است ، بلكه یكی از طرق و وسایلی است كه آنها برای تخدیر وبی حس كردن اجتماعات انسانی ودرآوردن آنها به صورت مصرف كننده اجباری كالاهای خودشان به كار می برند . 25
2- علل اقتصادی ونیروی انسانی
حجاب یكی از عوامل رشد اقتصادی ، سلامت جسمی و روحی نیروی انسانی می باشد كه بی حجابی سلامت روانی نیروی نسانی را به خطر می اندازد دراین مورد آمده است كه:
اگر زن در محیط كار پوشیده و با حجاب باشد نظر ها راكمتر به طرف خود جلب می كند و چنین
چشم پوشی كه در اثر حجاب كامل به وجود می آید حواس و فكر مردان نامحرم را در هنگام فعالیت ، بیشتر متوجه وظیفه شان می نماید و در نتیجه ، پاكدامنی و حجاب زنان در سازمان های دولتی و شخصی باعث دقت و سرعت در كار می گردد و این سرعت ، موجب تولید بیشترو حل مشكلات جامعه و دقت نیز سبب بالارفتن كیفیت می شود و این دو اصل به رشد كمی و كیفی كمك شایانی می كند.از آن سو چون زن بدحجاب با صدها حركت زننده شهوت انگیز برسركار
می آید ، چشمها بیشتر متوجه او می شوند و كسانی كه ایمانشان به مبدا و معاد ضعیف است به آلودگی در می افتند و از سرعت و دقت كار كاسته می شود و در نتیجه ، تولید اندك می گردد و كیفیت نیز پایین می آید. 26
یكی از پیامدهای بی حجابی صرف هزینه های
غیر ضروری برای خرید وسایل آرایش و تهیه لباسهای مبتذل می باشد كه ضررهای مالی و اقتصادی فراوانی برای اعضای خانواده و جامعه در پی خواهد داشت كه در این مورد در كتاب فلسفه حجاب می خوانیم:
یكی از آثار والاو ارزشمندحجاب، از بین بردن فرهنگ مصرفی كه ارمغان غرب است می باشد . وباعث راكد وبی رونق شدن بازارهای رنگین آنها می شود . طبق همین اصل، استكبار تلاش می كند با حیله های مختلف وغیر مستقیم به حجاب ضربه وارد كند ، زیرا آنان می خواهند این سدّ وسنگر نخی ولی مستحكم را بشكنند، تا چرخ كارخانجات مدسازی، ریسندگی وبافندگی ولباسهای رنگین زنان، ساخت لوازم زینت آلات، لوازم آرایش وتولیدات انواع رنگها و......را به چرخش درآورند. تابتوانند نیازهای میلیون ها زن كه خود استكبار باعث آن شده تامین نمایند . 27
3- علل روحی ومعنوی بیماریهای روحی و روانی
بیماریهای روحی وروانی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد از جمله اینكه خانمی كه عادت به بی حجابی كرده است وقتی نتوانست هزینه لازم را برای این كار فراهم كند دچار افسردگی می شود .
كسی كه شخصیت خود را درپیروی از مد می بیند بعد از مدتی دچار افسردگی می شود واعتماد به نفسش پایین
می آید چون گمان می كند در سایه این جلوه نمایی هاست كه زیبا می شود واگر اینها نباشد كسی به او اهمیت نمی دهد وبرایش ارزش قائل نمی شود .
شهید مطهری در این مورد می فرمایند: نبودن حریم میان زن ومرد وآزادی معاشرتهای بی بندوبار هیجانها والتهابهای جنسی را فزونی می بخشد وتقاضای سكس را به صورت یك عطش روحی ویك خواست اشباع نشدنی در می آورد . غریزه جنسی غریزه ای نیرومند، عمیق ودریا صفت است ، هرچه بیشتر اطاعت شود سركش تر می گردد. 28
ودر جایی دیگر می فرمایند: علت اینكه در اسلام دستور پوشش اختصاص به زنان یافته است این است كه میل به خودنمایی وخودآرایی مخصوص زنان است . ازنظر تصاحب قلبها ودلها، مرد شكار است وزن شكارچی . 29
حجاب باعث می شود كه زن كمتردچار لغزش وگناه گردد. وبه دنبال آن زن وبه طور كلی جامعه بیشتر
می توانند مراتب معنوی وانسانی را طی نمایند بر این اساس رهبر معظم انقلاب فرمود: ما كه این قدر به حجاب مقید هستیم به این دلیل است كه حفظ آن به زن كمك می كند تا بتواند به آن رتبه معنوی عالی خویش برسد وگرفتار لغزشهای بسیار لغزنده ای كه سر راهش قرار دارد نشود ودرست نقطه مقابل این فرهنگ رومی حاكم بر امروز اروپاست . 30
(فساد و بی بندوباری و شهوترانی در مورد غریزه جنسی وبرخی غرایز دیگر برداشتن قیود، عشق به مفهوم واقعی را می میراند ولی طبیعت را هرزه و
بی بندوبار می كند. در این مورد هرچه عرضه بیشتر گردد هوس ومیل به تنوع افزایش می یابد. 31 در این مورد در كتاب فلسفه حجاب این گونه آمده است كه:حجاب ، حریمی میان زن ومردان نامحرم است وسبب فروكش كردن غریزه جنسی می شود . خاموشی این شعله ودر مسیر طبیعی قرار گرفتن آن باعث می گردد بسیاری از مشكلات نظیر قتل وجنایت از جامعه رخت بربندد. واگر چنین حریمی برداشته شود وآزادی بی قید وشرط به میان آید ، باید شاهد زندگی حیوانی باشیم كه در آن صورت ، اضطرابهایی دچار افراد می شود ، زیرا غریزه جنسی نیرومند وچون اسبی سركش است كه هر چه بیشتر اطاعت شود وافسارش رهاترگردد، سركش تر می شود وضربه ای كاری تر بر انسان وارد می كند یا همچون آتشی است كه هرچه به آن بیشتر هیزم بدهند،
شعله ورتر می شود . برهنگی زنان وآرایش وعشوه گری آنان، مردان مخصوصا جوانان را در تحریكی دائم قرار
می دهد، تحریكی كه سبب كوفتگی اعصاب آنها وایجاد هیجانهای بیمارگونه عصبی می شود وگاه سرچشمه امراض روانی است .32
برهم زدن ارامش روانی افراد وجامعه
با حجاب زن مسلمان ، هم خود زن مسلمان امنیت پیدا می كند وهم مردان مسلمان امنیت پیدا می كنند، آنجایی كه حجاب را از زنان دور می كنند ، آنجایی كه زن را به عریانی وبرهنگی نزدیك می كنند، در درجه اول ، امنیت از خود زن ودرجه بعد از مردان وزنان گرفته خواهد شد. 33
تضعیف روحیه معنوی جامعه
پشت پا زدن به قانون و فرمان الهی
4- علل شخصیتی تضعیف شخصیت زن
بسیاری از تجار بزرگ جهانی از زن برای فروش كالااستفاده می كنند. عكس بدن آنها را روی جوراب و... می اندازند.از نظر فروید، مرد با دیدن تصویر وعكس ها كه نمایانگر چیزی از زن باشد ، لذت برده وارضاء می شود. ویا زن را در كنار اشیاء قرار می دهند . 34
در این مورد در كتاب «بهترین حضور» می خوانیم كه:در اسلام زن پیش از زن بودن ، انسان است. نگاه اسلام به زن ، نگاهی فرا جنسیتی است . اسلام به زن، به عنوان یك انسان ویك انسان ساز نگاه می كند، كه در حریم خانه وخانواده وظیفه انسان سازی را به عهده دارد ودر عرصه اجتماع ، صرف نظر از جنسیت ،
می تواند در راستای تكامل جامعه وخود ، قدم بردارد. اما در غرب زن پیش از انسان بودن یك زن است. غرب علی رغم ادعا های فراوان در حمایت از حقوق زن، او را در حد ابزاری در دست مرد ،تنزل داده وجذابیت های جنسی زن را برجسته نموده . فرهنگ غرب ، به نام زن وبه كام مرد عمل می كند وبه بهانه های آزادی،
زیبایی های زن را به آسانی در اختیار مرد قرار می دهد . به نحوی كه حتی حضور زن در اجتماع ، با نوعی نگاه جنسیتی به او ، آمیخته است و به واسطه زن بودن ، برخی حقوق اجتماعی از او سلب می شود. 35
مقام معظم رهبری در این مورد می فرمایند: عفت در زن، وسیله ای برای تعالی وتكریم شخصیت زن در چشم دیگران ، حتی در چشم خود مردان شهوتران وبی بندوبار است. عفت زن، مایه احترام وشخصیت اوست. 36
بنیانگذار كبیرانقلاب اسلامی نیز در این مورد می فرمایند:
ما می خواهیم زن به مقام والای انسانیت خودش باشد نه ملعبه باشد، نه ملعبه در دست مردها باشد، در دست اراذل باشد. زن باید در سرنوشت خودش دخالت داشته باشد. 37
اسلام خواسته است كه زن ومرد، حیثیت انسانیشان محفوظ باشد. اسلام خواسته است كه زن ملعبه دست مرد نباشد . 38
امام خمینی(ره) درجایی دیگردر این مورد می فرمایند:«در خصوص زنان، اسلام هیچ گاه مخالف آزادی آنها نبوده است. به عكس، اسلام با مفهوم »زن شیئ شده« و به عنوان شیئ، مخالفت كرده است و شرافت و حیثیّت وی را به وی باز گردانده است. 39
آیت الله جوادی آملی نیز در این مورد می فرمایند: اسلام زن را در سایه حجاب وسایر فضایل به صحنه می آورد تا معلم عاطفه ، رقت، درمان، لطف، صفا، وفا ومانند آن شود ودنیای كنونی ، حجاب را از زن گرفته تا زن به عنوان ملعبه به بازار بیاید وغریزه را تامین كند . زن وقتی با سرمایه غریزه به جامعه آمد دیگر معلم عاطفه نیست ، فرمان شهوت می دهد نه دستور گذشت. 40 در نتیجه تحولات غربی، زن به وسیله ای برای خوشگذرانی ، سوء استفاده جنسی مردان، ابزاری برای تبلیغ كالا، ایجاد بازارهای جدید مصرف وكارگری ارزان قیمت تر از مردان تبدیل شد. وقتی زن حجاب را كنار بگذارد ؛ توجه به او تنها از جنبه جنسی وبدنی است.افراد فرصت طلب وهرزه بیشتر به دنبال كدام زن هستند؟ وبیشتر كدام یك را مورد آزارقرارمی دهند؟
زنانی كه وضعیت پوشش وآرایش آنها خود به خود محرك است ویا زنانی كه با استفاده از سلاح حجاب چنان وقار وهیبتی پیدا می كنند كه افراد هرزه كمتر جرات ایجاد مزاحمت برای آنان را پیدا می كنند؟ اگر در مورد این سئوال كمی فكر كنیم به این نتیجه
می رسیم كه اصولاتعارضات ومزاحمت هایی كه برای زنان ایجاد می شود، ناشی از تحریكی است كه خودآنان به وجود آورنده آن هستند. 41
پی نوشت هادر دفتر روزنامه موجود است.
روزنامه رسالت، شماره 7217 به تاریخ 12/12/89، صفحه 17 (حرف امروز)
سیده اعظم الشریعه موسوی بهرام آبادی
کارشناسی مددکاری اجت
مدیرتالارلطیفه وطنزوحومه